همشهری آنلاین: نماینده شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور گفت: بر اساس سند جدید چشم‌انداز، باید تا سال ١٤٢٧ مصرف انرژی در کشور را به یک دوم شرایط فعلی کاهش دهیم.

به گزارش ایرنا، ساسان کاظمی‌نژاد روز چهارشنبه در مراسم پایانی برنامه بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی کشور در محل سالن همایش‌های رایزن افزود: بر اساس قانون الگوی اصلاح مصرف باید تا افق ١٤٠٤ مصرف انرژی به یک دوم کاهش می‌یافت اما محقق نشد.

وی ادامه داد: اما چندی پیش بر زمان رسیدن به این هدف چند سال اضافه شد و قرار است تا سال ١٤٢٧ محقق شود.

وی در ادامه به هدر رفت انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: بر مبنای ترازنامه هیدروکربنیک در سال ١٣٩٥ بیش از ٦٤٦ میلیون معادل بشکه نفت خام تلفات انرژی داشتیم.

کاظمی‌نژاد افزود: بر خلاف نظرها که بیشترین اتلاف انرژی در بخش نهایی یعنی مصرف‌کننده است، بیشترین میزان هدررفت در مرحله تبدیل، انتقال و توزیع بوده است.

بر این اساس ٣٢،٨ معادل بشکه نفت تلفات در پالایشگاه‌های نفت، ١٥٣،٣ در پالایشگاه‌های گاز بوده است. همچنین بخش زیادی انرژی گم شده داریم، سهم زیادی از تلفات انرژی در ساختمان‌ها، مصارف خانگی و حمل و نقل به علت استفاده نکردن از دستگاه‌های استاندارد صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: وقتی تلفات بالا می‌رود مجبوریم از منابع بیشتری استفاده کنیم و این یعنی دست‌اندازی به ذخایر نسل‌های آینده که باید مانع آن شویم.

کاظمی‌نژاد ادامه داد: مصرف نهایی انرژی در سال ١٣٩٥ هزار و ٣١٢ میلیون معادل بشکه نفت بوده است که ٢٤ درصد آن در بخش حمل و نقل، ٢٩،٣ در بخش خانگی، ٥،٨ تجاری و ٢٤،٥٦ در بخش صنعت و ٣،٩ در بخش کشاورزی بوده است.

وی تاکید کرد: مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است و همه باید برای کاهش آن عزمی ملی داشته باشیم تا آن را با همان شدتی که بالا رفت، پایین بیاوریم.

به گفته نماینده شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، نسبت سرمایه‌گذاری در اکتشاف نسبت به تولید یک به سه است، اگر بتوانیم به فرایندها، تاسیسات و فرهنگ مصرف نگاه بهتری داشته باشیم می‌توانیم به توسعه پایدار برسیم و ذخایر را برای ایندگان حفظ کنیم.

وی افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار ابزارهای زیادی لازم است که استفاده از انرژی یکی از آنها است البته باید مصرف به گونه‌ای باشد که علاوه بر رفع نیازها هدر نرود و جامعه را به سمت توسعه پایدار هدایت کند.

کاظمی‌نژاد تاکید کرد: البته چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد که در دنیا به دغدغه تبدیل شده و مسیر تمام دنیا به سمت کاهش مصرف انرژی و رسیدن به توسعه پایدار است.

برنامه بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی با کمک مالی صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF)، مشترکا توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و شرکت بهینه­‌سازی مصرف سوخت کشور (IFCO) به عنوان همکار ملی پروژه و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، از سال 2012 تا 2018 در کشور اجرا شد.

این برنامه در راستای بخشی از وظایف یونیدو و همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار صنعتی، از طریق بهره‌­وری و صرفه­‌جویی انرژی در صنایع بزرگ کشور به اجرا در آمد.

همایش امروز با میزبانی مشترک سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و با هدف ارائه و تبیین فعالیت‌ها، دستاوردها و درس آموخته­‌های برنامه برگزار شد.

کد خبر 420007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha