مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزیر نفت گفت: کاهش آلودگی هوا می‌تواند از شاهکارهای دولت و شورای شهر باشد. بزرگ‌ترین کاری که در زمینه بهینه‌سازی سوخت انجام شده جایگزین کردن گاز طبیعی با سوخت مایع است.

به گزارش شهرنوشت، بیژن نامدار زنگنه در مراسم انعقاد «طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران و 8 کلانشهر» که با حضور سید محمدعلی افشانی شهردار تهران، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محسن پورسیدآقایی معاون سازمان حمل و نقل ترافیک شهردرای تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اقدام‌هايي که می‌تواند از شاهکارهای دولت و شورای اسلامی شهر باشد این است که آلودگی هوا را کاهش دهند. در حال حاضر وضعیت گازوئیل در کشور ما بسیار خوب است و بنزینی که توزیع می شود با کیفیت است، اما گاهی اکتان آن کم تر از یورو 4 است.

زنگنه با بیان این‌که در حال حاضر غیر استانداردترین مصارف را خانه‌ها و خودروها دارند، عنوان کرد: راه حل رفع این موضوع تسهیل حمل و نقل عمومی است که هم اکنون زیرساخت‌های قابل توجهی داریم و با هزینه‌اي اندک می‌توانیم آن را تجهیز کرده و رضایت مردم را به دست بیاوریم.باید تلاش کنیم امید را در دل مردم تقویت کنیم و نشان دهیم زنده هستیم و در شرایط سخت هم می‌توانیم کار کنیم. این یکی از بهترین و مهم ترین کارها است.

زنگنه با بیان این‌که در سال‌های گذشته برای گازرسانی به روستاها تلاش زیادی انجام شده است، افزود: هم اکنون توانسته‌ایم به 13 هزار روستا گازرسانی کنیم. در صورتی که برای این کار از دولت هیچ پولی نگرفته‌ایم و اعتباری که برای این کار استفاده شد از محل صرفه‌جویی سوخت‌های مایع در همین روستاها بوده‌است.

وزیر نفت ادامه داد: با این کار میلیون‌ها نفر را خوشحال و در مصرف سوخت صرفه‌جویی کردیم و درآمد ارزی کشور هم افزایش پیدا کرد. همچنین پیمانکاران هم به موقع پول خود را دریافت کردند. در واقع این پروژه یک برد همه‌جانبه بود. پروژه مترو هم همین طور است، مردم از لحاظ سلامت محیط زیست و دولت در هزینه‌کردها برنده می‌شود.

او با اشاره به قانون صرفه‌جویی در مصرف انرژی گفت: در سال 97 ماده 12 این قانون به حالت احتضار افتاده است و باید در سال 98 برای زنده‌کردن آن کاری انجام دهیم. ماده 12 این قانون مغلوب یارانه‌های نقدی شده است. به طور حتم دولت و مجلس باید برای آن فکری کنند، در غیر این صورت در سال 98 به طور کل آن را از دست می‌دهیم. ما وظیفه داریم با رعایت رضایت مردم این قانون را فعال کنیم و از هر کاری که رضایت مردم را به همراه دارد، دریغ نکنیم.

وزیر نفت عنوان کرد: در کارهایی که به بهینه‌سازی مصرف انرژی مربوط می‌شود، اقدام‌هاي زیادی در دست انجام است از جمله می‌توان به نوسازی تاکسی‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها اشاره کرد. ولی بزرگ‌ترین کاری که در این زمینه انجام شده جایگزین کردن گاز طبیعی با سوخت مایع است.

او با بیان این‌که در سال 92 وقتی که به وزارت نفت آمدم نیروگاه‌ها 27 میلیارد لیتر مصرف انرژی داشتند، گفت: اگر می‌خواستیم این‌گونه پیش برویم مصرف سوخت مازوت ما افزایش پیدا می‌کرد و محیط زیست توانایی مقابله با آن را نداشت.

زنگنه عنوان کرد: از شهرداران خواهش می‌کنم در زمستان امسال در مصرف بهینه سوخت در منازل به ما کمک کنند.

او تصریح کرد: هم اکنون 97 درصد جمعیت شهری و بالای 80 درصد از جمعیت روستایی از گاز استفاده می‌کنند و با این رویه در دو سال آینده 95 درصد از جمعیت کل کشور گاز مصرف می‌کنند. با این حال شدت مصرف انرژی در کشور وحشتناک است.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و این مراسم را شروعی برای همکاری‌های بیشتر بدانیم و همچنین با همراهی مجلس، ماده 12 قانون صرفه جویی در مصرف سوخت را احیا کنیم.

کد خبر 420006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha