همشهری آنلاین: باستان‌شناسان یک کشتی ۲۳ متری تقریبا سالم و دست‌نخورده در اعماق دریای سیاه کشف کردند که گمان می‌رود مربوط به بیش از ۲۴۰۰ سال پیش باشد.

قدیمی ترین کشتی تاریخ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، قديمي‌ترين كشتي‌شكسته دست‌نخورده تاريخ دريانوردي جهان حدود 23 متر (75 پا) طول دارد و احتمال مي‌رود به دوران يونان باستان تعلق داشته باشد. تقريبا تمام اجزاي اين كشتي سر جاي خودشان باقي مانده‌اند و دانشمندان معتقدند كمبود اكسيژن در عمق 1600 متري از سطح آب درياي سياه باعث شده است حدود 2400 سال بدون كمترين آسيب تا امروز باقي بماند.

پروفسور جان آدامز، كارشناس ارشد پروژه باستان‌شناسي درياي سياه و مسئول كشف كشتي باستاني در اين باره مي‌گويد: «يك كشتي سالم و دست‌نخورده از دوران باستان كه در عمق دو كيلومتري از سطح آب يك گوشه افتاده باشد چيزي است كه من هرگز تصور نمي‌كردم يك روز ببينم. كشتي 2400 ساله بي‌ترديد درك ما را از صنعت كشتي‌سازي و دريانوردي در دوران باستان دگرگون خواهد كرد.»

برخي كارشناسان معتقدند كشتي درياي سياه از نوع همان كشتي‌هايي است كه پژوهشگران مي‌گويند پيش از اين فقط تصوير آن را روي برخي دست‌سازهاي مانده از دوران باستان مشاهده كرده‌اند؛ از جمله يك سفال قديمي موسوم به Siren Vase كه در موزه بريتانيا نگهداري مي‌شود و روي آن يك كشتي به چشم مي‌خورد شبيه آنچه به تازگي از اعماق درياي سياه كشف شده است.

كشتي 2400 ساله يكي از بيش از 60 كشتي كشف‌شده با تلاش باستان‌شناسان دريايي و دانشمندان است كه در يك ماموريت سه ساله با هدف شناسايي اعماق درياي سياه و به دست آوردن اطلاعات بيشتر درباره تاثير دگرگوني‌هاي سطح آب از دوران ماقبل‌تاريخ تا امروز انجام شده است. اين گروه فيلمي 120 دقيقه‌اي از روند كشف كشتي تهيه كرده‌اند كه در موزه بريتانيا به نمايش درمي‌آيد.

کد خبر 419874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha