همشهری آنلاین: سردرد را همه تجربه کرده ایم، برخی کمتر و برخی بیشتر، برخی به‌ندرت و برخی مداوم. اما دلیل سردرد هر چه که هست باید شناسایی و درمان شود.

دکتر قرائی

سردرد يكي از مشكلات شايعي است كه براي هر شخصي در طول زندگي رخ داده و مي‌دهد. درواقع، اغلب مردم عوارض ناشي از سردرد را بارها و بارها تجربه كرده اند اما تا وقتي سردردشان مزمن نشود، با آن كج‌دار و مريض سر مي‌كنند و اين درحالي‌است كه سردرد، مي‌تواند توانايي كار مفيد را از انسان بگيرد و ....

با دكتر بابك قرايي مقدم، متخصص مغز و اعصاب، درباره سردرد و دلايل آن، گفت‌و‌گو كرده ايم.

اين متخصص مغز و اعصاب، به مردم توصيه مي‌كند كه  حتما با مراجعه به پزشك و معاينات دوره اي منظم،  از دلايل سردرد خود مطلع شوند. او معتقد است كه دليل برخي از سردردها، مي‌تواند يك عامل زمينه اي باشد. بنابراين، ضروري است كه عوامل سردرد به ويژه عوامل خطر‌ساز آن شناسايي شوند.

  • عوامل خطر‌ساز سردرد را بشناسيم

دكتر بابك قرايي مقدم، متخصص مغز و اعصاب مي‌گويد: بسياري از سردردها به راحتي و به زودي درمان مي‌شوند البته اگر مردم نسبت به سردرد خود، بي‌تفاوت نباشند و با مراجعه به پزشك، به دنبال دليل اصلي سردرد خود باشند.

اين متخصص مغز و اعصاب از عواملي كه سبب سردرد مي‌شود، مي‌گويد و تاكيد دارد كه مردم به دنبال منشا اصلي سردرد خود باشند.

قرايي مقدم ابتدا از كم‌خوني و ارتباط آن با سردرد مي‌گويد. به گفته او كم‌خوني يكي از علائم شايع سردرد به ويژه در زنان و نوجوانان است. سردردي كه به دليل كم‌خوني باشد در صورتي كه تشخيص داده شود با درمان دارويي بهبود مي‌يابد.

كم‌خوني فقر‌آهن، با تجويز قرص‌هاي آهن و فوليك اسيد، برطرف خواهد شد.

اين متخصص مغز و اعصاب، افزايش فشار خون را از ديگر دلايل بروز سردرد ذكر و اضافه مي‌كند: بالا رفتن فشار‌ خون به ويژه در افراد مسن، مي‌تواند سبب بروز سردرد شود.

به گفته قرايي مقدم، تغييرات و بالارفتن فشار خون، اگر با بررسي دقيق و به‌موقع تحت درمان قرار گيرد، مي‌تواند سبب جلوگيري از سردرد و كاهش عوارض آن،  براي افراد شود.

ميگرن از ديگر عواملي است كه مي‌تواند در بروز سردرد تاثير‌گذار باشد.

قرايي مقدم معتقد است كه ابتلا به ميگرن به ويژه در بانوان سبب سردردهاي شديد مي‌شود،  بنابراين ضروري است اگر فردي دچار سردردهاي مكرر و شديد مي‌شود،  حتما به پزشك مغز و اعصاب مراجعه كند. اگر دليل سردرد، ميگرن تشخيص داده شد با درمان مناسب، تقريبا نيمي از حملات ميگرني كاهش مي‌يابد.

به گفته اين متخصص مغز و اعصاب، تغييرات قند خون، مي‌تواند سبب گسترش حملات ميگرني شود.

او همچنين به افرادي كه دچار حملات ميگرني مي‌شوند،  توصيه مي‌كند كه از مصرف غذاهاي محرك، مثل فلفل و ادويه‌جات، پرهيز كنند چرا كه مصرف اين نوع از غذاها و مواد خوراكي، در افزايش حملات ميگرن موثرهستند.

  • سردردهاي ناشي از تنش‌هاي عصبي

اين متخصص مغز و اعصاب از سردردهايي مي‌گويد كه به دليل فشار و تنش‌هاي عصبي بروز مي‌كند.

قرايي مقدم خاطر نشان مي‌كند كه دليل بسياري از سردردهاي مردم به‌دليل كارهاي روزمره پرتنش و فشارهاي رواني است.

به گفته اين متخصص مغز و اعصاب، سردردهاي ناشي از فشارهاي رواني معمولا بعد از ظهرها شايع‌تراست. براي برطرف شدن اين نوع از سردردها، بايد فرد درشرايط پر استرس قرار نگيرد و يا سعي كند استرس خود را كنترل كند. اختلالات خلقي، پرخاشگري افسردگي، همه و همه در اين نوع از سردرد تاثير دارند. بنابراين،  اين موارد بايد كنترل شوند.

  • تومورهاي مغزي دليل تعداد معدودي از سردردها

دكتر قرايي مقدم مي‌گويد: يكي ديگر از عواملي كه مي‌تواند سبب سردرد شود، تومورهاي مغزي و خونريزي‌هاي مغزي است كه البته اين نوع از سردردها، موارد معدودي را شامل مي‌شود.

به گفته او، اين نوع از سردردها معمولا همراه با علائمي است. تشنج، تهوع و استفراغ شديد از جمله اين علائم است.

قرايي مقدم توصيه مي‌كند: به دليل آنكه بسياري از سردردهاي تيپ ميگرني با تهوع همراه است. بنابراين، با مراجعه به پزشك و بررسي‌هاي دقيق لازم است، دليل اين دو نوع از سردرد به‌خوبي از هم تشخيص داده شوند و پس از تشخيص به دنبال راه‌هاي مناسب درمان بود.

  • ساير دلايل سردرد

اين متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان مي‌كند: التهابات سينوس‌ها و مشكلات سر و گردن، كمبود ويتامين دي،  هم مي‌تواند در بروز و ايجاد سردرد نقش داشته باشد. به گفته او اين نوع از سردردها با مراجعه به‌موقع به پزشك به راحتي قابل درمان است.

  • مصرف داروهاي كدئين‌دار ممنوع

قرايي مقدم توصيه مي‌كند: مردم براي سردردهاي معمولي، لازم نيست داروهاي كدئين‌دار، مصرف كنند.

  • مصرف بيش از حد استامينوفن و ژلوفن ممنوع

در صورتي‌كه براي برطرف شدن سردرد، از استامينوفن و ژلوفن استفاده مي‌كنيد، بيش از حد معمول، از اين داروها مصرف نكنيد چرا كه ممكن است عوارضي مانند خونريزي معده و ... به دنبال داشته باشد.

کد خبر 419854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha