گروه بین‌الملل: با ادامه فعالیت دفترهای شورای انگلیس در روسیه جنگ لفظی مقام‌های 2 کشور هر روز وارد مرحله جدیدتری می‌شود.

در حالی که دولت روسیه اعلام کرده بود از اول ژانویه سال جدید میلادی فعالیت این دفاتر در شهرهای روسیه غیر از مسکو غیرقانونی است اما هنوز مقام‌های انگلیس این مسئله را قبول نکرده و فعالیت این دفاتر همچنان ادامه دارد.

به گزارش اینترفاکس، در تازه‌ترین اعلام نظرها، ولادیمیر‌ژیرینوفسکی، معاون دومای روسیه اعلام کرد: این اقدام شورای انگلیس در حقیقت ادامه اوضاع وخیم روابط مسکو و لندن است که در300 سال گذشته بر اوضاع اجتماعی روس‌ها تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه سفیر انگلیس در روسیه مانند صاحبخانه‌ها رفتار می‌کند گفت : فعالیت های فرهنگی در واقع پوششی برای اهداف و اقدام‌های سیاسی است و شعبه شورای انگلیس ساختاری است که قصد دارد جلوی توسعه روسیه را بگیرد.

سرگئی لاوروف،وزیر امور خارجه روسیه هم طی سخنانی در دومای روسیه تاکید کرد که کشورش هرگز اجازه‌ دخالت‌های خارجی در امور داخلی‌اش را نمی‌دهد.

لاوروف تصریح کرد: جلوگیری از دخالت‌های خارجی در امور داخلی در اولویت‌های سیاست‌های روسیه قرار دارد و باید با تلاش‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد مبارزه کرد.

وزارت خارجه روسیه، روز دوشنبه رسما به آنتونی برنتون(سفیر انگلیس در مسکو) در مورد کارشکنی در تصمیم‌های یک کشور خارجی هشدار داد.

این وزارتخانه همچنین از صدور روادید کارکنان جدید کنسولگری انگلیس در سن‌پترزبورگ و ایکاترین‌برگ به خاطر ادامه فعالیت دفاتر منطقه‌ای شورای انگلیس خودداری کرد.

مقام های وزارت خارجه روسیه برای نخستین بار اعلام کردند که در صورت ادامه نقض قوانین روسیه، ممکن است فعالیت این شورا بطور کلی در خاک روسیه ممنوع و حتی شعبه مرکزی آن در مسکو نیز بسته شود.

همچنین روز گذشته ،پلیس روسیه استفان کیناک مدیر شورای انگلیس در سن پترزبورگ را به جرم رانندگی در حالت مستی دستگیر کرد. وی با حضور کنسول انگلیس در این منطقه یک ساعت بعد آزاد شد.

این در حالی است که بی‌بی‌سی گزارش داد دیوید میلیبند،وزیر امور خارجه انگلیس با غیر قابل قبول خواندن تهدیدهای روسیه گفت: چنین تهدیداتی تنها می‌تواند اوضاع را بدتر کند که این مسئله نه مطابق با منافع روسیه است و نه انگلیس.

میلیبند با ابراز نگرانی از بازجویی تعدادی از کارکنان شورای انگلیس توسط سرویس امنیتی روسیه اعلام کرد: خیلی زود به اقدام‌های روسیه پاسخ خواهیم داد.

با این اظهار نظرها انتظار می رود تنش سیاسی به وجود آمده میان 2کشور با اقدام‌های متقابل در روزهای آینده شدیدتر شود.

همه این جنجال‌ها بر سر فعالیت مؤسسه‌ای‌است که ظاهراً در روسیه زبان انگلیسی آموزش می‌دهد.

کد خبر 41982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز