دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران کیلومتر سیم و کابل وصل‌شده به مراکز داده راه کاربران را برای ورود به یک دنیای دیگر هموار و فکر کردن به دنیای بدون اطلاعات آنی و فوری را به امری ناشدنی تبدیل می‌کنند.

اینترنت

اينترنت چيست، چند نفر در دنيا همزمان به اينترنت وصل هستند، آنجا چه مي‌كنند و آينده اينترنت چه خواهد شد پرسش‌هايي هستند كه يان سمپل، دبير گروه علم گاردين در اين مطلب به آنها پاسخ مي‌دهد.

  • اينترنت چيست؟

اينترنت شبكه‌اي گسترده است كه به شبكه‌هاي رايانه‌اي سراسر جهان در شركت‌ها، دولت‌ها، دانشگاه‌ها و ديگر سازمان‌ها امكان مي‌دهد با يكديگر گفتگو كنند. پيامد اين شبكه‌ها انبوه كابل‌ها، رايانه‌ها، مراكز داده، روترها، سرورها، ماهواره‌ها و برج‌هاي واي‌فاي است اجازه و امكان سفر اطلاعات به گوشه و كنار جهان را مي‌دهد. اين همان زيرساختي است كه شما را قادر مي‌سازد خريد كنيد، زندگي‌تان را در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك بگذاريد، در نتفليكس فيلم و سريال ببينيد، به قوم و خويش‌تان در چهار گوشه دنيا ايميل بزنيد و در وب دنبال كوچك‌ترين گربه دنيا بگرديد.

  • حجم اينترنت چقدر است؟

يكي از راه‌هاي اندازه زدن حجم و بزرگي اينترنت، مقدار اطلاعاتي است كه در آن به اشتراك گذاشته مي‌شود؛ حدود پنج اگزابايت در روز. اگر نمي‌دانيد اين عدد يعني چه، به اين مثال توجه كنيد؛ پنج اگزابايت تقريبا برابر حجم 40 هزار فيلم دو ساعتي در ثانيه است! براي انتقال دادن اين حجم از داده به كلي سيم و كابل نياز است. صدها هزار كيلومتر كابل از مرزها مي‌گذرند و حجمي بسيار بيشتر بر بستر دريا مي‌خوابند تا جزيره‌ها و قاره‌ها را به اينترنت وصل كنند. حدود 300 كابل زيردريايي به ضخامت شلنگ آبياري از اينترنت امروزي پشتيباني مي‌كنند. در بسياري از اين كابل‌ها دسته‌هاي فيبر نوري هر كدام به قطر يك تار موي انسان اطلاعات را با سرعت نور به اين سو و آن سوي دنيا مي‌برند. يكي از طولاني‌ترين كابل‌هاي اينترنت در دنيا بيش از 19 هزار كيلومتر طول دارد و كاليفرنيا را به سنگاپور، هنگ‌كنگ و ديگر نقاط آسيا پيوند مي‌دهد. سال 2008 خراب شدن دو كابل دريايي نزديك بندر اسكندريه مصر ميليون‌ها كاربر را در آفريقا، آسيا، خاورميانه، هند و پاكستان تحت تاثير قرار داد. سال گذشته هم يكي از فرماندهان ارشد دفاعي بريتانيا هشدار داد روسيه مي‌تواند با خرابكاري كردن در كابل‌هاي دريايي تهديدي بزرگ براي تجارت جهاني و فضاي اينترنت در دنيا باشد.

  • اينترنت چقدر نيرو مصرف مي‌كند؟

شركت چيني هواوي تخمين مي‌زند صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات تا سال 2025 حدود 20 درصد نيروي برق دنيا را مصرف مي‌كند و مسئول انتشار بيش از پنج درصد از آلودگي‌هاي كربني دنيا خواهد بود. اين حجم از مصرف نيرو و توليد آلودگي را مي‌توان «سونامي داده» نام نهاد. دو سال پيش آزمايشگاه ملي لارنس بركلي در آمريكا تخمين زد كه مراكز داده در آمريكا (تسهيلات ويژه ذخيره، فرآوري و انتشار اطلاعات رايانه‌ها) تا سال 2020 براي كار كردن به 73 ميليارد كيلووات نيرو نياز خواهند داشت؛ نيرويي معادل 10 برابر خروجي ايستگاه‌هاي توليد برق هسته‌اي هينكي پوينت بي.

  • شبكه گسترده جهاني world wide web چيست؟

شبكه روشي براي ديدن و به اشتراك گذاشتن اطلاعات در اينترنت است. آن اطلاعات در قالب متن، موسيقي، عكس، فيلم يا هر چيز ديگر روي صفحه‌هاي شبكه نوشته شده و در فضاي صفحه‌هاي مرورگر در دسترس قرار مي‌گيرد. گوگل در هر ثانيه به 40 هزار جستجو پاسخ مي‌دهد و 60 درصد بازار جهاني مرورگرها را از طريق كروم در اختيار دارد. همين حالا بيش از دو ميليارد وبسايت ثبت‌شده در فضاي وب فعال هستند كه بيشتر آنها به ندرت بازديدكننده دارند. تقريبا يك‌دهم درصد سايت‌هاي برتر كه تعدادشان حدود پنج ميليون سايت است، بيش از نيمي از ترافيك جهاني وب را به خود اختصاص داده‌اند. گوگل، يوتيوب، فيس‌بوك، سايت چيني بايدو، اينستاگرام، ياهو، توييتر، شبكه اجتماعي وي‌كي در روسيه، ويكي‌پديا، آمازون و البته سايت‌هاي مستهجن از جمله پربازديدترين سايت‌ها هستند. ظهور اپليكيشن‌ها به اين معني است كه براي بسياري از مردم دسترسي داشتن به اطلاعات مورد نياز صرفا با ورود به فضاي اينترنت از طريق مرورگرها نيست و آنها مي‌توانند مستقيم با يك اپليكيشن سراغ خبرها، پيام‌ها، پيش‌بيني وضع هوا، ويدئوهاي محبوب و ساير نيازهايشان بروند.

  • چند نفر از مردم دنيا آنلاين هستند؟

بستگي دارد آنلاين بودن را چطور تعريف كنيم. بر اساس معيارهاي اتحاديه بين‌المللي مخابرات وابسته به سازمان ملل، هر فردي كه در سه ماه گذشته وارد فضاي اينترنت شده باشد آنلاين محسوب مي‌شود. اگر اين تعريف را در نظر بگيريم، تا پايان سال 2017 حدود سه ميليارد و 580 ميليون نفر يا 48 درصد مردم دنيا آنلاين بوده‌اند؛ رقمي كه تا پايان سال 2018 به 3.8 ميليارد نفر يا 49 درصد مي‌رسد. در برخي كشورها تقريبا تمام مردم آنلاين هستند؛ 98 درصد در ايسلند، دانمارك، نروژ، لوكزامبورگ و البته بحرين. در اين كشور آسيايي 95 درصد مردم از اينترنت استفاده مي‌كنند كه 10 درصد بيش از اسپانيا، 11 درصد بيش از آلمان و 15 درصد بيش از فرانسه است. در ايتاليا هم فقط 64 درصد مردم آنلاين هستند. آمار كاربران آنلاين در آمريكا 89 درصد است و فقرا، سالمندان، درس‌نخوانده‌ها و روستاييان جزو گروه‌هاي غيرآنلاين آمريكا به شمار مي‌روند. با اين حال، در حوزه آنلاين بودن غرب دست بالا را ندارد و آمريكا با داشتن 300 ميليون كاربر آنلاين، هنوز 500 ميليون نفر با چين فاصله دارد. هر چند 40 درصد چيني‌ها هنوز به اينترنت دسترسي ندارند. در هند هم با اينكه 60 درصد مردم آفلاين هستند اما تعداد كاربران آن در سال 2018 به 500 ميليون نفر رسيده است.

  • كاربران آنلاين چه مي‌كنند؟

در يك دقيقه در اينترنت اين اتفاق‌ها مي‌افتد: 156 ميليون ايميل، 29 ميليون پيام، 1.5 ميليون آهنگ، چهار ميليون جستجوي گوگل، دو ميليون دقيقه تماس اسكايپي، 350 هزار توييت، 243 هزار عكس در فيس‌بوك، 87 هزار ساعت تماشاي نتفليكس، 65 هزار پست در اينستاگرام و 400 ساعت بارگذاري ويدئو در يوتيوب. بيشترين مصرف ترافيك در اينترنت صرف تماشاي ويدئو مي‌شود. بر اساس آمار شركت آمريكايي سيسكو، 77 درصد ترافيك اينترنت دنيا به تماشاي ويدئو در سايت‌ها، نتفليكس و يوتيوب اختصاص دارد.

  • آفلاين هم داريم؟

به لطف افزايش دسترسي به گوشي‌هاي هوشمند و كاهش 50 درصدي هزينه استفاده از اينترنت همراه در سه سال اخير، كشورهاي آفريقايي با سرعت بيشتر آنلاين مي‌شوند اما هنوز هم هستند سرزمين‌هايي كه بيشتر آفلاين دارند تا آنلاين. در تانزانيا، اوگاندا و سودان 30 تا 40 درصد كاربر آنلاين وجود دارد و اين آمار در گينه، ليبريا و سيرالئون به هفت تا 11 درصد مي‌رسد. در اريتره و سومالي كمتر از دو درصد مردم به اينترنت دسترسي دارند. ضمن اينكه با بالا رفتن سن تمايل به آنلاين شدن كاهش مي‌يابد. در حالي كه 99 درصد از گروه سني 16 تا 34 سال در بريتانيا آنلاين هستند، بيش از نيمي از جمعيت 4.5 ميليون نفري آفلاين را گروه سني بالاي 75 سال تشكيل مي‌دهند. در دوسوم كشورها مردان بيش از زنان آنلاين مي‌شوند و در آمار جهاني تعداد مردن آنلاين 12 درصد بيش از زنان است. اين در حالي است كه در قاره آفريقا زنان 25 درصد كمتر از مردان به اينترنت دسترسي دارند اما در پاكستان آمار مردان آنلاين تقريبا دو برابر زنان است. در هند هم 70 درصد كاربران اينترنت را مردان تشكيل مي‌دهند. جاماييكا هم با داشتن بيشترين مدير زن در دنيا، طبعا در تعداد كاربران آنلاين زن از مردان پيشي گرفته است.

کد خبر 419783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    0 0
    خوب بود ممنونم