محمدامین خرمی-خبرنگار: ۲روز مانده به برگزاری انتخابات مجلس در افغانستان، بمبگذاری نیروهای طالبان در ستاد تبلیغات یکی از نامزدهای سرشناس انتخاباتی در جنوب این کشور، به کشته شدن او و ۳نفر از همراهانش منجر شد.

افغانستان

پلیس ولایت هلمند دیروز اعلام کرد: انفجار بمب در ستاد تبلیغاتی عبدالجبار قهرمان به کشته شدن او منجر شده است. طبق گزارش پلیس بمب زیر صندلی قهرمان جاسازی شده بود. گفته می‌شود دست‌کم 7نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. طالبان با انتشار پستی توییتری مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفته است.

عبدالجبار قهرمان جزو ژنرال‌های سابق ارتش افغانستان بود که طی سال‌های اخیر به صف سیاستمداران این کشور پیوست. او که 60 سال سن داشت در دهه1960 میلادی یعنی زمانی که کمونیست‌ها با حمایت شوروی در افغانستان حکومت می‌کردند، در دانشگاه نظامی کابل تحصیل کرد و در زمان اشغال نظامی افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی، مسئولیت تأمین امنیت شهر لشکرگاه را به‌عهده داشت. او دیروز در همین شهر کشته شد.

عبدالجبار قهرمان که یکی از قدرتمندترین چهره‌های ولایت هلمند به‌شمار می‌رود، دهمین نامزد انتخاباتی است که طی 4‌ماه گذشته یعنی از زمانی که تب انتخابات در سراسر افغانستان بالا گرفته، کشته می‌شود. طبق گزارش رسانه‌های محلی در افغانستان، غیر از این 10نفر، دست‌کم 2نامزد انتخاباتی نیز طی هفته‌های اخیر ربوده شده‌اند که از سرنوشت آنها هنوز اطلاعی در دست نیست.

در این مدت، مردم افغانستان بیش از پیش هدف حمله‌های تروریستی گروه طالبان قرار گرفته‌اند. طالبان از همان 4‌ماه پیش و حتی قبل از آن مردمی را که برای ثبت‌نام به مراکز انتخاباتی مراجعه می‌کردند تهدید به حمله کرد. این گروه سپس موج تازه حملاتش علیه حوزه‌های ثبت‌نام را به راه انداخت. غیراز طالبان، نیروهای داعش که در بخشی از مناطق افغانستان فعال هستند نیز به صف این حمله‌ها پیوستند. طالبان سپس با آغاز مبارزات انتخاباتی به سمت حمله به تجمع‌های انتخاباتی و نامزدها روی آورد. این حمله‌های تروریستی در نقاط مختلف افغانستان در شمال گرفته تا جنوب، مرکز و حتی کابل به وقوع پیوسته است.

  • بازی دوگانه طالبان

ادامه حملات طالبان علیه تجمع‌های انتخاباتی و مردم در حالی ادامه دارد که طی روزهای گذشته خبرهای رسمی و غیررسمی از مذاکره نمایندگان این گروه با زلمای خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در کابل و فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور افغانستان، در دوحه قطر حکایت داشته است. خلیل‌زاد روز جمعه با رهبران طالبان دیدار کرد و روز بعد با حضور در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در کابل با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور به گفت‌وگو نشست.

طبق اعلام ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، خلیل‌زاد طی این نشست غنی و عبدالله را در جریان جزئیات دیدارش با رهبران طالبان قرار داد. خبر این نشست و برخاست‌ها در حالی منتشر شد که نیروهای طالبان همچنان به حملات خود به تجمع‌های انتخاباتی ادامه داده‌اند. در همان روز شنبه، انفجار یک موتورسیکلت بمبگذاری شده در ولایت تخار در شمال افغانستان، 22کشته و 36زخمی به جا گذاشت. قربانیان برای حمایت از نظیفه یوسفی در شهر رستاق گرد هم آمده بودند. یوسفی خود در لحظه انفجار در محل حضور نداشت.

طبق اعلام مقام‌های دولتی در افغانستان خلیل‌زاد غیراز قطر به پاکستان، عربستان و امارات نیز سفر کرده است تا زمینه را برای مذاکره رودررو با رهبران ارشد طالبان فراهم کند. بسیاری از تحلیلگران سفر او به افغانستان را با برگزاری انتخابات مجلس مرتبط دانسته‌اند. در روزهای اخیر، حمله به پست‌های بازرسی نیروهای امنیتی و ستادهای دولتی برگزاری انتخابات نیز شدت گرفته است. گروه طالبان با ادامه حملات خود نشان داده همچنان سرسختانه بر ادامه جنگ در افغانستان اصرار دارد. این گروه هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن تحریم انتخابات از مردم افغانستان خواست پای صندوق‌ها حاضر نشوند. در بیانیه طالبان ادعا شده بخش زیادی از خاک افغانستان تحت کنترل این گروه قرار دارد؛ بنابراین انتخابات فاقد مشروعیت است و در چارچوب منافع آمریکاست.

  • یک گام دیگر تا انتخابات

مردم افغانستان طی هفته‌های اخیر هرچه به روز برگزاری انتخابات نزدیک‌تر شده‌اند شاهد حملات تروریستی بیشتر در مناطق مختلف کشور بوده‌اند. با این حال، تصاویر منتشر شده از خیابان‌های کابل و دیگر شهرهای افغانستان از فضای داغ تبلیغاتی و عزم مردم این کشور به برگزاری انتخابات حکایت دارد. تنور انتخابات در افغانستان هرگز به داغی امسال نبوده است. انتخابات امسال روز شنبه 28مهرماه و با تأخیر سه‌ساله برگزار می‌شود؛ تأخیری که دلیل آن اختلافات عمیق سیاسی و نبود امنیت بوده است.
9میلیون نفر از مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است آرای خود را در بیش از 21هزار شعبه اخذ رأی به صندوق‌ها بیندازند. بیش از ۲۵۰۰نامزد ازجمله ۴۰۰زن برای کسب ۲۵۰کرسی نمایندگی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

  • مکث
  • انتخابات افغانستان در یک نگاه

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که ۵۳ نهاد برای نظارت بر انتخابات از این کمیسیون اعتبارنامه گرفته‌اند که شمار ناظران آن به بیش از ۵۲هزار نفر می‌رسد.54هزار نیروی نظامی برای تأمین امنیت انتخابات در شهرها و روستاهای افغانستان حضور خواهند داشت.

برای نخستین‌بار در انتخابات افغانستان از دستگاه بیومتریک یا انگشت‌نگاری استفاده خواهد شد. این تصمیم، با هدف کاهش احتمال تقلب در انتخابات گرفته شده است. ۲۲هزار دستگاه بیومتریک در شعب اخذ رأی مستقر شده است. برخی احزاب در مورد کارکرد این دستگاه‌ها در روز انتخابات نگران هستند.

از شروع تبلیغات انتخاباتی، حدود 500هزار دلار صرف هزینه تبلیغات نامزدها شده است. کمیسیون انتخابات افغانستان بالاترین سقف مصرف هر نامزد را حدود ۳۵هزار دلار تعیین کرده است اما گفته می‌شود که عده‌ای از نامزدها از این سقف عبور کرده‌اند.
انتخابات مجلس آزمونی برای دولت افغانستان در برگزاری انتخابات سالم و امن است. مردم این کشور 6  ماه دیگر به پای صندوق رأی خواهند رفت تا رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.

کد خبر 419525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha