همشهری آنلاین: سازمان عفو بین الملل از دولت فرانسه به دلیل فروش سلاح به مصر انتقاد و پاریس را به نقض مقررات این سازمان درباره صادرات سلاح به این کشور متهم کرد.

عفو بین الملل فرانسه را به نقض صادرات سلاح به مصر متهم کرد

به گزارش ايرنا به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس، عفو بین الملل امروز سه شنبه اعلام کرد، سلاح هایی که فرانسه در اختیار مصر قرار داده است برای سرکوب غیرنظامیان در داخل استفاده شده است.

این سازمان بین المللی در بیانیه ای اعلام کرد ارزیابی جدید رسانه های آزاد نشان می دهد که «تشکیلات امنیتی مصر از سلاح های زرهی که فرانسه در اختیار این کشور قرار داده است برای حمله به معترضان در داخل استفاده کرده است.»

در این بیانیه آمده است: شواهد نشان می دهد که در برخی از خونبارترین سرکوب های داخلی شهروندان مصری، از خودروهای ساخت فرانسه شامل «شِرپ/Sherp» ساخت شرکت رنو و «ام.آی.دی» (MID) استفاده شده است.

این گزارش ظاهرا بر اتفاقات 14 آگوست سال 2013میلادی در قاهره تاکید دارد که نیروهای امنیتی به دو تحصن اسلام گرایان حمله کردند که به کشته شدن صدها نفر از معترضان منجر شد و برخی از محققان مستقل حقوق بشر آن را بدترین قتل عام از زمان کشتار میدان «تیان ‌آن من» در چین در سال 1989 ارزیابی کردند.

در این گزارش آمده است: فرانسه بین سال های 2012 تا 2016 سلاح های بیشتری را دراختیار دولت مصر قرار داده است. این سازمان ارزش سلاح های صادراتی این کشور به قاهره را تنها در سال 2017 بیش از 1.4 تریلیون یورو اعلام کرد.

مجوز صادرات فرانسه و دیگر اعضای اتحادیه اروپا در صورتی که معلوم شود تجهیزات نظامی صادراتی شان برای اهداف سرکوب در داخل استفاده می شود ، باید لغو شود.

عفو بین الملل اعلام کرده یک مقام رسمی فرانسه صدیق کرده که هر چند سلاح های فروخته شده به ارتش مصر برای مقابله با تروریست ها در برخی از مناطق از جمله شمال صحرای سینا استفاده شده است، برخی از خودروهای زرهی در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

آمریکا بزرگترین تامین ننده سلاح مصر است که از یک دهه پیش تاکنون کمک تسلیحاتی به ارزش 1.3 میلیارد دلار در سال به این کشور کرده است.

کد خبر 419351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha