همشهری آنلاین: میزان ذخایر سدهای ایران در سال آبی جدید به ۱۹،۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهشی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد که سهم سدهای پنجگانه تهران به گونه‌ای است که ۶۹ درصد مخازن این سدها خالی است.

ظرفیت سد

به گزارش فارس، سال آبی جدید ايران در حالی از ابتدای مهر ماه آغاز شده است که از میان 178 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور 104 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ملاصدرا، سفیدرود و دوستی کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

در این بین ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ماه) تاکنون به 480 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش 27 درصدی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر خروجی از این سازه‌های آبی نیز نسبت به سال گذشته 26 درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین 61 درصد مخازن سدهای یاد شده خالی است.

در حال حاضر از میان 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز اصلی کشور، 104 سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا هم کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنج‌گانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) نیز به 589 میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی 69 درصد مخازن این سدها خالی است.

بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش داشته باشد.

با وجود بارندگی‌های مناسب روزهای آغازین مهرماه ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران در سال آبی جدید به 21 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 31 درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 419340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha