دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

ضرب‌المثل «باش تا قائم‌مقام از باغ درآید» روزگاری بین تهرانی‌ها رواج داشت و وقتی می‌خواستند به صبری بی‌ثمر و بی‌نتیجه تأکید کنند آن را به کار می‌بستند که به واقعه قتل قائم‌مقام فراهانی در باغ نگارستان اشاره داشت.

طهران قدیم

محمد شاه 6ماه بعد از نشستن بر تخت سلطنت، فرمان قتل قائم‌مقام فراهانی در باغ نگارستان را صادر کرد. خان ملک ساسانی در کتاب سیاستگران دوره قاجار آورده است: «هنگام غروب، قائم‌مقام در باغ لاله‌زار بیرون از باروی تهران به وسیله پیشخدمتی از طرف شاه احضار می‌شود. دربان او می‌پرسد: کجا می‌روی؟

می‌گوید: زود برمی‌گردم پیرمرد! و سوار اسب می‌شود و به باغ نگارستان می‌رود.» قائم‌مقام به باغ می‌رسد و سراغ محمد شاه را می‌گیرد. به او جواب سربالا می‌دهند. مجبور می‌شود 5یا 6 روز در حوضخانه باغ نگارستان محبوس بماند و گرسنگی تحمل کند. می‌گویند در اتاق قدم زده و این شعر را با ناخن بر دیوار می‌نویسد:

«روزگار است اینکه گه عزت دهد گه خوار دارد/ چرخ بازیگر از این بازیچه‌ها بسیار دارد». اسماعیل خان قراچه داغی همراه سرهنگ فراشخانه میرغضب‌باشی و چند میرغضب دیگر در آخرین شب ماه صفر بر سر قائم‌مقام ریخته و او را زمین می‌زنند. دستمالی در حلقش فرو برده و او را خفه می‌کنند و دهانی را که برای خدمت به ایران فداکاری می‌کرد برای همیشه می‌بندند. قائم‌مقام هیچ‌گاه از باغ نگارستان خارج نشد. مزار قائم‌مقام در حرم عبدالعظیم(ع) است.

کد خبر 419274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha