مژگان مهرابی-خبرنگار: وسعت قابل توجهی از پایتخت را بافت فرسوده فرا گرفته و از مساحت ۳ هزار و ۲۸۰ هکتاری بافت فرسوده تهران، ۲۵۷ هکتار آن در محدوده منطقه ۱۴ قرار دارد.

دژ دفاعی منطقه ۱۴ برای مقابله با بحران

همین دلیلی شده تا منطقه14 پنجمین رتبه بافت فرسوده را به خود اختصاص دهد و در زمره آسیب‌پذیرترین منطقه تهران در برابر حوادث و بلایای طبیعی از جمله زلزله قرار بگیرد. شاید خبر دلهره‌آوری باشد، اما نه برای مردم منطقه14 که همه امکانات ایمنی برایشان مهیاست.

در هرکدام از نواحی این منطقه یک سوله بحران وجود دارد که با همه جور تجهیزات امداد و نجات و بر اساس استانداردهای جهانی مهیا شده است. اما خبر خوش‌تر اینکه قرار است در آینده‌ای نزدیک سوله بحران دیگری در حاشیه بزرگراه شهید محلاتی به بهره‌برداری برسد که در نوع خود بی‌نظیر است، این سوله بحران در شریان حیاتی شرق تهران ساخته شده و نخستین سوله بحرانی است که دارای پدهوایی است. درباره آن با «فرهود حمیدی» شهردار منطقه14 گفت‌وگو می‌کنیم.

  • این روزها صحبت از ساخت سوله بحران خاصی است که در بین سوله‌های بحران تهران ویژگی خاصی دارد. این سوله در منطقه14 و حاشیه بزرگراه شهید محلاتی در حال ساخت است و می‌خواهیم بدانیم چه تفاوتی با دیگر سوله‌های بحران دارد؟

سوله بحران شهید محلاتی به سبب جانمایی و امکانات آن ویژه شده و در تقاطع بزرگراه امام علی(ع) و بزرگراه شهید محلاتی واقع شده است. یعنی در 2 شریان اصلی شهر که پر تردد هستند. سوله بحران شهید محلاتی مساحتی بالغ بر 13هزار مترمربع دارد و برای ساخت آن 3 و نیم میلیاردتومان بودجه در نظر گرفته شده است. دارای به روزترین تجهیزات ایمنی است، اما مهم‌ترین ویژگی‌اش پد هوایی است که در هیچ سوله بحران تهران وجود ندارد.

در کنار سوله بحران یک جایگاه پمپ بنزین و یک ایستگاه آتش‌نشانی هم راه‌اندازی کرده‌ایم. در واقع همه جور امکانات برای رفاه شهروندان فراهم است، اما اینکه چرا در حاشیه بزرگراه شهید محلاتی جانمایی شده، به سبب حجم بالای خودروهایی است که از شرق به غرب و شمال (بزرگراه شهید محلاتی) به جنوب یعنی بزرگراه امام علی(ع) تردد دارند. غیر از آن، این سوله دارای سرویس بهداشتی، موتور برق، کانکس و انبار تجهیزات ایمنی است.

  • در طرح‌های مدیریت شهری مصوب شده هر ناحیه باید یک سوله بحران داشته باشد. 6 ناحیه منطقه14 دارای سوله بحران هستند؟

تهران 123ناحیه دارد و باید هر کدام از نواحی، سوله بحران داشته باشد. این درحالی است که تهران فقط 102سوله بحران دارد که فقط 22مرکز به‌عنوان پایگاه پشتیبانی در اختیار ستاد مدیریت بحران است و مابقی در مواقع عادی کاربرد ورزشی دارند و در زمان بحرانی به کارکرد اصلی خود برمی‌گردند. اما در منطقه14 این‌طور نیست.

جز ناحیه 6 که در محدوده بافت نظامی قرار گرفته و ایمن‌سازی شهرک‌های نظامی برعهده مسئولان این حوزه است، مابقی نواحی دارای سوله بحران هستند و در همه این سوله‌ها مجهزترین و به روزترین امکانات امدادی تعبیه شده است.

  • با توجه به توضیحات شما منطقه14 دارای امکانات کافی برای مقابله با بحران است. این همه تجهیزات و ایمن‌سازی به سبب فرسودگی و تراکم بافت منطقه است؟

شاید بافت فرسوده از دلایلی باشد که به ایمن‌سازی منطقه زیاد اهمیت داده می‌شود، اما علت اصلی آن موقعیت استراتژیک منطقه است که به سبب داشتن خیابان و بزرگراه‌های مهمی مثل بسیج، ده حقی، شهید محلاتی، خاوران و 17شهریور رفت‌وآمد زیادی به محدوده منطقه ما انجام می‌شود. از این‌رو غیر از حفظ جان و ایمنی اهالی منطقه باید امنیت دیگر شهروندانی که از منطقه ما‌ تردد می‌کنند مد نظر قرار گیرد.

  • چه وقت شاهد بهره‌برداری این پروژه خواهیم بود؟

از سال گذشته شروع به ساخت سوله بحران کرده‌ایم؛ بعد از حادثه کرمانشاه. البته پیش از این در برنامه‌هایمان بود که تجهیزات ایمنی منطقه را افزایش دهیم که زلزله کرمانشاه ما را در این امر مصمم‌تر کرد. تاکنون 50 ‌درصد کار پیش رفته و اسکلت ساختمان سوله برپا شده است. تا بهمن امسال هم به بهره‌برداری می‌رسد.

  • با توجه به جمعیت 500 هزار نفری منطقه 14 فضای سوله‌های بحران جوابگوی اسکان آنها خواهد بود؟

این منطقه به غیر از سوله‌های بحران، بوستان‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی متعددی هم دارد. به لحاظ اسکان شهروندان مشکلی نداریم.

  • گفتید بعد از سفر به کرمانشاه برای ساخت سوله بحران شهید محلاتی مصمم‌تر شدید. به نظر شما چه عاملی باعث شد مردم در زلزله کرمانشاه این همه آسیب ببینند؟

آموزش. مردم با یادگیری و داشتن آگاهی می‌توانند بهتر خود را از گزند حادثه در امان بدارند. بیشتر افرادی که در زلزله کرمانشاه آسیب دیده بودند به سبب این بود که راه‌های فرار یا پناه گرفتن را نمی‌دانستند. در حال حاضر بیشتر توان خود را برای افزایش آگاهی شهروندان گذاشته‌ایم. کارشناسان ستاد مدیریت بحران مرتب به مدارس، مساجد، مکان‌های عمومی و پرجمعیت می‌روند و به مردم آموزش می‌دهند.

با شروع سال تحصیلی آموزش خود را در مدارس آغاز کرده‌ایم. از 186مدرسه‌ای که در منطقه داریم، دانش‌آموزان 45مدرسه تا الان آموزش دیده‌اند. برای مدارسی که آموزش دیده‌اند گروه دوام انتخاب کرده‌ایم. صبحگاه آموزش امداد برگزار می‌کنیم، اما فعالیت‌های ما به آموزش در مساجد و مدارس بسنده نمی‌شود. برای هر محله‌ای گروه دوام تعریف شده است. 21محله داریم و برای هر محله گروه دوامی تشکیل شده است. هر گروه هم بین 20 تا 50 نفر متغیر است. روی هم رفته حدود 530نفر عضو گروه دوام داریم که از بین آنها حدود 480نفر فعال هستند.

  • منطقه14 در زمره مناطقی است که بافت فرسوده قابل توجهی دارد. این مهم چقدر در آسیب‌پذیری ساختمان‌های آن می‌تواند تأثیر بگذارد؟

منطقه14 از جمله مناطقی است که وسعت قابل توجهی بافت فرسوده دارد. به عبارتی 15محله از 21محله آن در بافت فرسوده قرار دارد و به دلیل پراکندگی بیشتر در نواحی یک و 2 و 4 بیشتر مورد توجه است. در بعضی از محله‌های منطقه تراکم بافت به قدری زیاد است که امکان خدمت‌رسانی را هم مشکل می‌کند. خانه‌های ریزدانه که فشرده در کنار هم قرار گرفته‌اند. ساختمان‌های قدیمی و کلنگی مقاومت لازم در برابر حوادث غیرمترقبه ندارند. هرکدام از آنها اگر ایمن‌سازی نشود می‌تواند به مکان بحران‌زا تبدیل شود. بهترین راه برای کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث، تجمیع ساختمان‌های فرسوده و نوسازی آنها است.

  • تشویق شهروندان برای مشارکت در نوسازی مستلزم همراهی مدیران شهری و ارائه تسهیلات به آنهاست. چه تسهیلاتی برای شهروندان در نظر گرفته‌اید؟

برای‌ آبادانی منطقه14 و نوسازی بافت فرسوده هرچه در توان داشته‌ایم برای مردم ارائه کرده‌ایم. بسته‌های تشویقی در نظر گرفته‌ایم. از هزینه‌های شهرسازی و شرایط را آسان کرده‌ایم تا بتوانند راحت‌تر پروانه ساخت بگیرند. به عنوان مثال در 3سال گذشته 52میلیارد تومان برای ارائه بسته‌های تشویقی به شهروندان تخفیف داده‌ایم.

  • با این وضعیت آیا شهروندان به تجمیع و نوسازی اشتیاقی نشان می‌دهند؟


بله. در منطقه14 شهروندان مشارکت خوبی با ما دارند. در سال1395 مساحتی بالغ بر 12هزار مترمربع نوسازی شده و این رقم در سال گذشته به 32هزار مترمربع رسیده است.

کد خبر 419268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha