همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «کشیش» که اعضای کلیسای لهستان را فاسد، منحرف، مست و شهوتران به تصویر کشیده، تمام رکوردهای گیشه این کشور را شکست.

فیلم سینمایی کشیش

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، «كشيش» به كارگرداني وويچك اسمارزوفسكي در دو هفته اول اكران بيش از سه ميليون نفر را به سالن‌هاي تاريك سينما كشاند و يك ركورد تازه در سينماي لهستان خلق كرد. صدها شهروند لهستاني با تماشاي اين فيلم افشاگرانه شجاعت آن را يافته‌اند تا پا پيش بگذارند و اتهام‌هاي اخلاقي و جنسي را متوجه اعضاي كليساي كاتوليك اين كشور شرق اروپا كنند.

«كشيش» بر اساس ماجراهاي واقعي و شهادت بازماندگان توليد شده و داستان چند كشيش فاسد را به تصوير مي‌كشد؛ كشيشي الكلي كه معشوقه‌اش را به سقط جنين ترغيب مي‌كند، كشيشي كه متهم به آزار جنسي يك پسر نوجوان است، يك مقام ارشد كليسا كه درگير فساد و تهديد است و يك اسقف اعظم كه با سياستمداران و خلافكاران معامله مي‌كند. همه اين فاجعه‌ها هم در پسزمينه جامعه‌اي خوش‌خيال و زودباور اتفاق مي‌افتد كه در جرم‌ها شريك است.

اين فيلم افشاگر چند هفته پس از افشاي حكم دادگاهي در شهر پوزنان در شمال غربي لهستان عليه يكي از مقام‌هاي كليسا روي پرده رفت و به شدت مورد استقبال قرار گرفت. پرونده مربوط به دختري است كه سال‌ها پيش در 13 سالگي ربوده شده و 10 ماه مورد آزار جنسي قرار گرفته بود. كشيش گناهكار سال 2008 دستگير شد و چهار سال در زندان گذراند اما به حكم دادگاه تازه سال گذشته از مقام خود خلع شد.

در عين حال، برخي اعضاي كليساي لهستان و هواداران آنها واكنش خشمگينامه به «كشيش» و افزايش فشار به كليسا نشان داده‌اند. روزنامه دست‌راستي گزتا پولسكا پوستر فيلم را با قهرمانان ملي لهستان بازسازي كرده و روي آن نوشته است: «كشيش‌ها گنجينه ما در مبارزه با نازيسم، كمونيسم، همجنسگرايان و افراطي‌ها بوده‌اند.»

کد خبر 419234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha