همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در جلسه فصل پاییز شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم هستند تا هفته آینده میزان آمادگی خود در زمان بحران را اعلام کنند.

به گزارش شهرنوشت، جلسه فصل پاییز شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران عصر شنبه 21 مهر با حضور سید محمد علی افشانی، شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، احد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و روسای 14 کارگروه تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران، در مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

سید محمد علی افشانی دراین جلسه گفت: امروز میزان آمادگی و آگاهی مسئولان شهری نسبت به حوادث از لحاظ زمانی بهتر از گذشته است. اولویت اصلی تهران در حوزه مدیریت بحران با توجه به بافت فرسوده همواره موضوع زلزله بوده و هست. بعد از این مورد سیل و نهایتا بارش‌هایی که به شکل معمول می‌آیند از مهم‌ترین دغدغه های شهر تهران در حوزه مدیریت بحران محسوب می‌شود.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که تمامی دستگاه‌های اجرایی طی یک هفته میزان آمادگی خود از لحاظ تجهیزات، نیروها و سر فاصله خدمات‌رسانی را باید به ستاد مدیریت بحران اعلام کنند، ادامه داد: در کنار این امر ضروری است تا موضوع اورژانس هوایی تهران به طور جد مورد توجه قرار بگیرد. سال گذشته در زمان بارش برف اعضا ستاد برای حضور در مرکز مدیریت بحران حدود 4 تا 5 ساعت در ترافیک بودند، راه‌اندازی اورژانس هوایی کم‌ترین فایده‌ای که دارد رساندن به موقع اعضای ستاد برای هم فکری به مرکز مدیریت بحران است.

او  گفت: کانون تصمیم‌گیری‌ها در خصوص مدیریت بحران باید محله‌ای باشد. در هر محله باید سازماندهی مشخصی انجام شود و فهرست آمادگی‌ها تهیه شود.

افشانی در ادامه با تاکید بر ضرورت پیگیری سامانه هشدار سریع سیل گفت: این طرح باید با حضور دستگاه‌های مسئول همچون شهرداری و سازمان هواشناسی مورد بررسی قرار بگیرد و هزینه های راه اندازی آن مشخص شود. در این مورد لازم نیست تمام هزینه ها از سوی شهرداری پرداخت شود، چرا که در زمان بروز بحران تمامی دستگاه ها مسئول هستند و همه باید هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

او تصريح کرد: شهرداری تهران امسال اقدام‌هاي خوبی را در حوزه لایروبی نهرها، رود دره ها و کانال ها انجام دادند تا در صورت بارندگی شهر کم‌ترین ضرر را متحمل شود.

شهردار تهران گفت: خوشبختانه در زمان بروز بحران، سازمان آتش‌نشانی به خوبی کار می‌کند و عملیات مربوط به امداد و نجات را به درستی انجام می‌دهد. امیدواریم با افزایش تجهیزات شامل نردبان‌هایی که در آینده به این سازمان تحویل داده می‌شوند شاهد عملکرد بهتری باشیم.

افشانی ضمن تقدیر از عملکرد وزارت کشور و استانداری تهران در زمان بروز بحران عنوان کرد: شهر تهران با یک بارندگی و سیل نباید تا این اندازه دچار مشکل شود، برای حل این معضل باید ریشه ها را پیدا کرده و در صدد رفع آن برآییم.

او ادامه داد: یکی از نیازهای تهران در زمان بحران پیش‌بینی سوخت مورد نیاز است. امیدواریم موضوع تامین سوخت در فصل بارش برف به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و تمامی مخازن پر باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت نیاز همراهی مردم در زمان بحران اشاره کرد و گفت: تا زمانی که در حوزه مدیریت بحران شهروندان را سازماندهی نکنیم موفق نخواهیم بود. مصداق این موضوع زلزله سرپل ذهاب است که نمی‌دانستیم افرادی که امکانات می‌خواهند چه کسانی هستند. به عبارت دیگر پس از زلزله امکانات زیادی وارد شهر شده بود اما مردم همچنان از کمبود امکانات گلایه داشتند.

افشانی راه حل این مشکل را شناسایی افراد متنفذ و امین در محلات دانست و عنوان کرد: پس از شناسایی این افراد باید کارت شناسایی برای‌شان صادر شود تا زمان بحران این افراد امین مسئولیت توزیع امکانات به مردم محله را بر عهده بگیرند.

به گفته شهردار تهران، تجربه زلزله بم و سایر حوادثی از این دست نشان می دهد تا امروز نتوانستیم خدمات‌رسانی در زمان بحران را ساماندهی کنیم.

افشانی سرعت و زمان خدمات‌رسانی به شهروندان در زمان بحران را یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی معرفی کرد و گفت: واقعیت این است که به محض بروز بحران همه افراد طلبکار هستند. در صورتی که باید در آن لحظات سخت به مدیریت بحران روحیه داد و روحیه آن‌ها را تقویت کرد. بعد از حادثه نیز در قالب آسیب‌شناسی باید مشکلات را احصا کرد.

او در پایان تاکید کرد: این‌که در لحظه درگیری با بحران همه طلبکار باشند و مدیر بحران بدهکار رویکرد درستی نیست. اصحاب رسانه نیز در این شرایط باید تلاش کنند اثرهاي مصیبتی که بر مردم حادث شده را کاهش دهند.

کد خبر 419123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha