همشهری آنلاین: یک متخصص معروف آثار «لئوناردو داوینچی» اعلام کرد تاخیر در نمایش گران‌ترین نقاشی جهان به سبب شک و تردید در اصالت آن نبوده است.

نقاشی

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، پس از این که نمایش عمومی نقاشی «سالواتور موندی» اثری از «لئوناردو داوینچی» که با قیمتی معادل ۴۵۰ میلیون دلار (۳۳۵ پوند) رکورددار گران‌ترین نقاشی دنیاست در موزه لوور ابوظبی به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد، گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره اصالت کامل این اثر در بازار هنری جهان به بالاترین سطح خود رسید. 

«متئو لندروس» مورخ برجسته دانشگاه آکسفورد و از متخصصان آثار هنری «لئوناردو داوینچی» نیز چندی پیش مدعی شده بود با نگاهی به نسخه‌های گوناگون آثار شاگردان «داوینچی» درمی‌یابیم که نقاشی «سالواتور موندی» اثر «برناردینو لوئینی» از دستیاران وی بوده است و تنها ۵ تا ۲۰ درصد نقاشی کار «داوینچی» است و بنابراین «بوئینی» نقاش اصلی اثر است. 

اما حالا «مارتین کمپ» از مختصصان پیشتاز آثار «لئوناردو داوینچی» و پروفسور تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد با رد این اظهارات گفت من متقاعد شدم به سبب دلایلی که وارد آنها نمی‌شوم عدم نمایش نقاشی «سالواتور موندی» در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ در موزه لوور ابوظبی به دلیل تردید در اصالت آن نبوده است. این نقاشی قرار است در اکتبر سال بعد در موزه لوور پاریس و به مناسبت پانصدمین سالگرد تولد «داوینچی» به نمایش گذاشته شود.

خریدار این نقاشی تا مدتی نامعلوم بود اما بعدها مشخص شد محمد بن سلمان شاهزاده سعودی خریدار این نقاشی گران قیمت بوده است.

«مارتین کمپ» نیز در دفاع از اصالت این نقاشی به نوع نقاشی موهای «مسیح» در این نقاشی اشاره کرده که به غیر از «داوینچی» کسی توانایی خلق آن را نداشته است. وی پیش از این نیز اعلام کرده بود در حال نگارش کتابی با همکاری «رابرت سیمون» و «مارگارت دالیواله» است که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود و در آن به مجموعه‌ای کامل از اسناد و شواهدی پرداخته که نشان می‌دهد نقاشی «سالواتور موندی» شاهکار «داوینچی» است. 

قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) که یکی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داوینچی» نقاش نامدار رنسانس است، به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی‌گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در حالی که گوی بلورینی در دست دارد به تصویر کشیده شده است. این اثر نقاشی اولین‌ بار به سفارش مجموعه شخصی پادشاه چارلز اول کشیده شد و در سال ۱۹۷۳ چوب حراج خورد اما پس از آن تا سال ۱۹۰۰ ناپدید شد. سپس در سال ۱۹۵۸ در حراجی ساتبی به یک مجموعه‌دار آمریکایی فروخته شد و مجددا در سال ۲۰۰۵ در اختیار کنسرسیوم آثار هنری قرار گرفت و مرمت‌های فراوانی روی آن صورت گرفت و در نهایت در ماه نوامبر سال گذشته به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رفت.

کد خبر 419069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha