شهردار تهران مهمان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود؛ جلسه‌ای که در آن سیدمحمد علی افشانی از راه‌اندازی خزانه‌داری شهرداری تهران گفت و میزان بدهی‌های شهرداری را ۵۶ هزار میلیارد اعلام و به بدهی یک میلیارد دلاری دولت به شهرداری اشاره کرد و از کمیسیون عمران خواست تا لایحه درآمدهای پایدار را که از دولت به مجلس رفته‌است به تصویب برسانند.

مشکلات تهران زیر ذره‌بین مجلس

شهردار تهران گفت: خزانه‌داری شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود. با این اقدام تمام دارایی‌های شهرداری به خزانه واریز و از خزانه برداشت می‌شود تا درآمدها و هزینه‌ها مشخص باشد.او میزان بدهی‌های شهرداری تهران را 56هزار میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان 23هزار میلیارد تومان مربوط به سیستم بانکی است.

افشانی از طلب‌های شهرداری از دولت هم خبر داد. او گفت: یکی از طلب‌های شهرداری تهران از دولت مربوط به حوزه حمل‌ونقل عمومی است که طبق مصوبه‌ای که مجلس تأیید کرده، تاکنون به یک میلیارد دلار رسیده ‌است.شهردار تهران در ادامه با اشاره به تعداد نیروهای شاغل در شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران ماهانه به 122هزار نفر حقوق پرداخت می‌کند که 48هزار نفر از این افراد کارمندانی هستند که به‌طور مستقیم با شهرداری قرارداد دارند.

در واقع، مدیریت شهری هر‌ماه 650میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و این در حالی است که درآمد شهرداری روزانه 20 تا 25میلیارد تومان است که به‌طور کامل برای حقوق هزینه می‌شود.افشانی با بیان اینکه نخستین اقدامی که در شهرداری تهران انجام داده‌ام رفع آشفتگی‌ها بود، تصریح کرد: تا زمانی که سازمان منظمی نداشته باشیم نمی‌توانیم کارایی خوبی داشته باشیم، به همین دلیل در این مدت تلاش کردیم در مرحله اول آشفتگی‌ها را از میان برداریم.

به گفته شهردار تهران یکی از اقدامات مهم که لازم است کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به‌طور خاص به آن بپردازد تصویب لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌هاست؛ لایحه‌ای که با یک فوریت در دولت تصویب شده است.او گفت: یکی از مشکلاتی که شهرداری‌ها از سال62 تاکنون با آن درگیر هستند، موضوع درآمد پایدار است. در همین زمینه اقدام دولت برای افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به 50درصد، آن هم در شرایط سخت اقتصادی بسیار مهم است.

نباید فراموش کنیم که تاکنون 33درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و 67درصد به دولت تخصیص داده می‌شد که با این لایحه دولت بخشی از سهم خود را به شهرداری‌ها اختصاص داد.افشانی ادامه داد: بحث دیگر موضوع فروش اوراق مالی است؛ امسال برای تکمیل خط7 مترو 700میلیارد تومان اوراق منتشر شد که اکنون تمام آن فروخته شده‌است.او در ادامه، پیگیری مباحث شفاف‌سازی‌ و هوشمندسازی شهر را یکی از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و گفت:

در این دوره یکی از اقدامات صورت گرفته هوشمندسازی و شفافیت بوده است که با اجرای آن تمام درآمدها و قراردادهای شهرداری روی سایت شفافیت قابل رویت خواهد بود. به‌زودی روند دریافت پروانه ساختمانی نیز 100درصد هوشمند می‌شود و لازم نیست شهروندان برای دریافت پروانه ساختمان به شهرداری مراجعه کنند.

او همچنین درخصوص افتتاح پروژه‌های عمرانی در کلانشهر تهران عنوان کرد: پروژه‌های عمرانی را براساس اولویت فعال کرده‌ایم، به این معنی که 5 تا 6پروژه مهم را هدف قرار داده و به آن بودجه تخصیص دادیم و پس از تکمیل این پروژه‌ها به اجرای پروژه‌های بعدی می‌پردازیم.

افشانی در ادامه با اشاره به اینکه به‌تازگی 6کیلومتر از خط7 مترو با 5ایستگاه شروع به‌کار کرده است، گفت: ایستگاه‌های خط7 مترو را با اولویت مناطق محروم افتتاح کردیم و تمام خط7 مترو تا سال98 افتتاح خواهد شد. البته هرچند‌ماه یک‌بار در این خط شاهد افتتاح ایستگاه خواهیم بود. لازم به ذکر است در تکمیل خطوط مترو انتشار اوراق مالی کمک بزرگی به شهرداری کرد که جا دارد در این خصوص از دولت قدردانی کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص آلودگی هوای کلانشهر تهران تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات پایتخت آلودگی هواست که حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به رفع این مشکل کمک شایانی کند؛ دراین راستا قرارداد ساخت 630واگن به تازگی منعقد شده است. او در تشریح اقدامات اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: شب‌های فرهنگی اقوام را به‌مدت 31شب در برج میلاد برگزار کردیم و هر شب را به یک استان اختصاص دادیم. در فصل تابستان نیز در بیشتر بوستان‌های شهر، جشن شادستان برگزار شد.

افشانی با تأکید بر اینکه طرح کمربند سبز تهران مهم‌ترین اقدامی است که در شهرداری تهران انجام داده‌ام و فکر می‌کنم هر اندازه در شهرداری بمانم، اقدامی مهم‌تر و مؤثرتر از این اقدام نخواهم داشت، عنوان کرد: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن تأکید داشتند مسئله کوه‌خواری است. بر این اساس از ابتدا تا انتهای تهران را به عرض 300 تا 1000متر برای کاشت درخت کانال‌کشی کرده‌ایم. هم‌اکنون گودها آماده و برای آبیاری نیز لوله‌کشی‌های لازم برای استفاده از آب پساب انجام شده است. این اقدامات با کمترین هزینه انجام شده و در آذرماه عملیات کاشت درختان انجام می‌شود.

  • امنیت؛ زیربنای توسعه

شهردار همچنین در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی تهران به‌مناسبت هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: امنیت زیربنای عمران، آبادانی و توسعه است. افشانی اظهار کرد: در دنیای امروز پلیس باید اجتماعی باشد زیرا اقتدار با تجهیزات و قدرت بدنی فراهم نمی‌شود تنها اگر مردم به نیروی پلیس اعتماد کند قدرتمند خواهد بود. شهردار در این‌باره گفت:

سال‌ها در وزارت کشور با نیروی انتظامی همکاری داشتم اکنون هم تا جای ممکن برای اهدافی مانند ساخت کلانتری‌ها با پلیس همکاری خواهیم کرد. او بیان کرد: گاهی اوقات برای بازدید از برخی محله‌ها در بافت فرسوده رفته‌ام که نمی‌شد تصور کرد در پایتخت چنین محلاتی وجود دارد.

باید با همکاری نیروی انتظامی حیات را به این محلات بازگردانیم. فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در این مراسم اظهار کرد: از گذشته تنها با همکاری 2نهاد نظمیه و بلدیه امکان داشت شهر‌ها شاهد عمران، آبادی و نظم و امنیت باشند. «سردار حسین رحیمی» گفت: اکنون در شهر تهران با دو مشکل مهم روبه‌رو هستیم که باید با همکاری شهرداری به آن رسیدگی شود. یکی از آنها کمبود کلانتری‌ها با وجود رشد جمعیت شهر است و دیگری برخورد با معتادان در معابر عمومی که در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

کد خبر 418987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha