همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن «ویروس پاپیلوم انسانی» (HPV) را برای استفاده در مردان و زنان در سنین ۲۷ تا ۴۵ تأیید کرد.

HPV vaccine

این سازمان قبلاً استفاده از واکسن HPV را برای افراد ۹ تا ۲۶ ساله تأیید کرده بود.

به گزارش سی‌ان‌ان سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید با توجه به یافته‌های پژوهشی جدید طیف سنی استفاده از این واکسن را تا ۴۵ سالگی بالا برده است.

این واکسن با نام گارداسیل ۹ (Gardasil 9) که در سال ۲۰۱۴ تأیید شد باعث محافظت در برابر ۹ سویه HPV (انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸) می‌شود مسئول اغلب موارد بیماری‌های مربوط به این ویروس هستند. از این ۹ سویه هفت سویه می‌توانند در دهانه رحم، وآژن، مقعد، آلت تناسلی و گلو سرطان ایجاد کنند و ۲ سویه باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این افزایش طیف سنی بر اساس یک بررسی سه و نیم ساله است. این بررسی نشان داد که گارداسیل ۹ در پیشگیری از ایجاد ضایعات پیش‌سرطانی در دستگاه تناسلی خارجی، واژن و دهانه رحم، سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی ناشی از این ۹ سویه HPV ۸۸ درصد مؤثر است.

تأثیربخشی این واکسن در مردان بر اساس «استنباط» از داده‌های مربوط به زنان و نیز کارازمایی بالینی بر روی ۱۵۰ مرد ۲۷ تا ۴۵ سال است که این در طول یک دوره شش ماه سه دوز این واکسن را دریافت کرده بودند. این سازمان همچنین داده‌های به‌دست‌آمده از بررسی‌ها مردان جوان‌تر ۱۶ تا ۲۶ سال را مورد نظر قرار داده بود.

ایمنی واکسن گارداسیل ۹ هم در تحقیقی بر روی ۱۳۰۰۰ مرد و زن ارزیابی شد. واکنش‌های جانبی رایج شامل تورم، قرمز و درد در محل تزریق و سردرد بودند.

البته باید در نظر داشت که این واکسن فقط هنگامی مؤثر است که دریافت‌کننده آن قبلاً به HPV آلوده نشده باشد. اگر فرد از قبل عفونت HPV را داشته باشد، واکسن عفونت را پاک نمی‌کند.

بااین‌وجود با توجه به اینکه این واکسن باعث محافظت در برابر ۹ سویه ویروس می‌شود، فرد بزرگ‌سالی که قبلاً در معرض برخی از سویه‌ها قرار گرفته باشد، با دریافت واکسن در برابر عفونت با سایر سویه‌ها محافظت می‌شود.

کد خبر 418986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha