همشهری آنلاین: دولت آمریکا تلاش می‌کند که اتحادیه اروپا را به حمایت از خود وادارد. در این راستا به احتمال زیاد واشنگتن در توافقنامه تجاری با اتحادیه تبصره‌ای می‌گنجاند که باعث جلوگیری از همکاری اقتصادی اروپا با چین خواهد شد.

ویلبر راس

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در صدد است، یک "قرص سمی" برای بازداشتن کشورهای هم‌پیمانش از معاملات تجاری با چین آماده کند.

منظور راس از "قرص سمی"، گنجاندن تبصره‌ای در توافقنامه با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهاست که راه همکاری‌های اقتصادی آنها با چین را ببندد.

چنین اقدامی در توافق تجاری آمریکا با مکزیک و کانادا صورت گرفت، به این معنا که در توافقنامه با آنها قید شده است که اگر هر کدام از سه کشور با کشور دیگری که "اقتصاد غیربازاری" دارد معامله کند، طرفین قرارداد می‌توانند ظرف شش ماه از توافق سه‌جانبه خارج شوند.

ایالات متحده تاکنون مانع شده است که چین در سازمان اقتصاد جهانی به عنوان کشوری با "اقتصاد بازاری" شناخته شود.

وزیر بازرگانی ایالات متحده همچنین گفت که انتظار ندارد، در گفت‌وگوهای تجاری با چین پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره‌ی آمریکا در روز ششم نوامبر سال جاری تحرک چندانی ایجاد شود.

  • تعرفه گمرکی برای خودروهای وارداتی

راس در زمینه‌ی همکاری اقتصادی با کشورهایی که به آمریکا خودرو صادر می‌کنند نیز توضیحاتی ارائه کرد. او از آنها خواست، برای متعادل‌کردن تراز تجاری خود با آمریکا اقدام کنند.

وزیر بازرگانی آمریکا در این راستا به‌ویژه از ژاپن خواستار تعدل در موازنه‌ی تجاری شد. به اعتقاد راس، بهترین اقدام برای ژاپنی‌ها در زمینه‌ی خودروسازی، تقویت تولیداتشان در خاک آمریکاست.

راس برای نمونه به توافق کشورش با کانادا و مکزیک اشاره کرد و گفت، این دو کشور بخشی از صنایع تولیدی خود برای قطعه‌هایی که در خودروسازی به‌کار می‌روند را به مناطق شمالی آمریکا منتقل کرده‌اند؛ جایی که دستمزد کارگران ساعتی ۱۶ دلار است.

  • تعرفه‌های تنبیهی برای خودروهای وارداتی

روز جمعه پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "او ار اف" اتریش ضمن تاکید بر اینکه "جنگ اقتصادی به نفع هیچ کس نیست» اظهار داشت که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند، بر سر تعرفه‌های گمرکی با ایالات متحده به توافقی برسد که به نفع طرفین باشد.

آلتمایر با بیان اینکه مذاکرات آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون نتیجه‌ی چشمگیری نداشته، گفت که مذاکرات بر سر تعرفه‌ها برای خودروهای صادراتی به آمریکا هنوز ادامه دارد و تا زمانی که توافقی حاصل نشده، آمریکا از اعمال تعرفه‌های تنبیهی گمرکی برای تولیدات اتحادیه اروپا خودداری می‌کند.

در تابستان سال جاری ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده به توافق رسیده بود که تا پایان مذاکرات و امضای یک توافقنامه‌ی فراگیر، واشنگتن از اعمال تعرفه‌های تنبیهی برای خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا چشم‌پوشی کند.

به گفته‌ی یونکر، اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو درباره‌ی همسان‌سازی استانداردهای تولید کالا در اتحادیه و ایالات متحده اعلام آمادگی کرده است.

کد خبر 418941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha