پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف منظم آسپیرین ممکن است با کاهش خطر سرطان کبد همراهی داشته باشد.

Aspirin

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که مصرف مرتب دو یا تعداد بیشتری آسپیرین با دوز استاندارد (۳۲۵ میلی‌گرم) در هفته با ۴۹ درصد کاهش خطر سرطان کبد همراهی دارد.

بررسی این پژوهشگران در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون نشان داد که در افرادی که به‌طور مرتب آسپیرین مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که آسپیرین مصرف نمی‌کنند، خطر سرطان کبد به‌طور عمده‌ای کاهش می‌یابد.

البته باید یادآور شد که این بررسی ثابت نمی‌کند که آسپیرین علت کاهش خطر سرطان کبد است و فقط یک همراهی را نشان می‌دهد.

پژوهشگران برای این بررسی داده‌های درازمدت به‌دست‌آمده از ۴۵۸۰۰ زن و ۸۷۵۰۰ مرد در آمریکا را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج نشان‌دهنده اثر افزایش اثر محافظتی آسپیرین در طول زمان بود. خطر سرطان کبد در میان افرادی که برای ۵ سال یا بیشتر به‌طور مرتب آسپیرین مصرف کرده بودند، ۵۹ درصد افزایش یافته بود.

اما پس از قطع مصرف آسپیرین از میزان این کاهش خطر کاسته می‌شد و هشت سال پس از قطع آسپیرین دیگر تأثیری به جای نمی‌ماند.

بر اساس نتایج این تحقیق که در ژورنال جاما انکولوژی منتشر شده است، مصرف مرتب استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن با کاهش خطر سرطان کبد همراهی نداشت.

به گفته این پژوهشگران، این یافته‌ها با نتایج بررسی‌های پیشین تطبیق دارد، اما پژوهش‌های بیشتری لازم است تا در این مورد نتیجه‌گیری قاطعی کرد، چراکه مصرف مرتب آسپیرین با افزایش خطر خونریزی هم همراهی دارد.

بنابراین قدم بعدی این است که اثر مصرف مرتب آسپرین را در جمعیت‌هایی که دچار بیماری قبلی کبدی بررسی کرد، چراکه این گروه از قبل در معرض خطر بیشتر دچار شدن به سرطان اولیه کبد هستند.

کد خبر 418870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha