همشهری آنلاین: روابط عمومی وزارت خارجه با صدوراطلاعیه ای اعلام کرد: فحوای کلام دکتر ظریف در مجلس این است که تصویب نشدن کنوانسیون مقابله باتامین مالی تروریسم و عدم الحاق ایران به آن، مشکل آمریکا را که به دنبال بهانه برای جلوگیری از همکاری ایران و جامعه بین‌المللی در دوران برجام بدون این کشور است، حل می‌کند.

وزارت امور خارجه

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه که در واکنش به برداشت‌های ناصواب و بیان دور از اخلاق برخی از رسانه‌ها در قبال سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه بررسی و تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی صادر شد، آمده است: برخلاف آنچه در برداشت از سخن دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه توسط نویسندگان برخی رسانه‌های خاص نتیجه گیری شده است، فحوای کلام وزیر امور خارجه این است که عدم تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ( CFT ) و در نتیجه عدم الحاق جمهوری اسلامی ایران به آن، مشکل آمریکا را که به دنبال بهانه برای جلوگیری از همکاری ایران و جامعه بین المللی در دوران برجام بدون این کشور است حل می کند، ما خودمان به دست خودمان کار آمریکا را آسان کرده و این بهانه را به این کشور می دهیم که به راحتی و با حداقل هزینه بتواند سایر کشورهای جهان از جمله چین، روسیه و اتحادیه اروپا و ... را به همکاری نکردن با ایران تشویق و ترغیب کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بار دیگر این فراز از سخنان وزیر امور خارجه مورد تاکید قرار می‌گیرد که قطعا هیچ کس نمی تواند تضمین دهد که با الحاق به FATF (فاتف) تمامی مشکلات کشور حل خواهد شد، ولی قطعا عدم تصویب آن، می‌تواند این بهانه را به آمریکا بدهد که بر مشکلات ما بیافزاید.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: بعد از تحریم‌های هسته ای که توسط برجام رفع شدند، محدودیت‌های ناشی از قرار داشتن ایران در فهرست سیاه FATF، بزرگترین مانع در گسترش روابط بانک‌های کشورمان با بانک‌های خارجی بوده است. تعلیق دو ساله ایران از این فهرست که با رایزنی‌های گسترده وزارت امور خارجه حاصل شد، حجم بسیاری از این محدودیت ها را موقتا کاهش داد؛ اگر چه بسیاری از بانک‌های بزرگ بخاطر موقتی بودن این تعلیق همچنان از همکاری با بانک‌های ایرانی خودداری ورزیدند.

روابط عمومی وزارت امورخارجه در این اطلاعیه یادآور شده است: سیاست فعلی آمریکا علیه ایران سیاست فشار حداکثری است که جهت‌گیری اصلی آن اعمال فشار از طریق محدودیت های شدید اقتصادی است. ظرف چند ماه گذشته دولت آمریکا به بسیاری از کشورها ( شامل همه شرکای اقتصادی مهم ایران) هیات اعزام کرده است تا آنها را به اعمال تحریم ها و فشارهای اقتصادی به ایران راضی کند.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: در نشست‌های اخیر FATF و به خصوص آخرین آن، مقابله مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی دنباله روهای آنها برای لغو تعلیق ایران از فهرست سیاه و اعمال مجدد محدودیت‌های بانکی برای ایران کاملا بارز و آشکار بوده است. آمریکا و اسرائیل کمر همت بسته اند تا ایران را مجددا وارد فهرست سیاه کنند.

روابط عمومی وزارت امورخارجه در اطلاعیه خود خاطرنشان کرد: همچنان که رهبری معظم انقلاب فرمودند ما به فضل الهی «تحریم‌ها را شکست خواهیم داد» و آمریکا را در تلاش برای اعمال تحریم ها و فشارهای جدید ناکام خواهیم گذارد. عدم رعایت 'برنامه عمل فاتف' بهانه فنی لازم را به آمریکا برای برگرداندن ایران به فهرست سیاه خواهد داد و این به معنای «خودتحریمی» است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: مذاکرات ایران با کشورهای 1+4 برای حفظ برجام و خنثی کردن تحریم های آمریکا در حال پیشرفت است. ابتکارات طراحی شده از جمله سازوکار ویژه مالی با اروپا در صورت بازگشت ایران به فهرست سیاه فاتف عملیاتی نخواهد شد. این مقوله در همکاری های اقتصادی و بانکی با سایر کشورهای دوست و همسو نیز صادق است.

در بخش دیگری از اطلاعیه روابط عمومی وزارت امورخارجه آمده است: طی دو سال گذشته و در جلسات کارشناسی و تخصصی متعدد همه ابعاد منفی احتمالی اجرای برنامه عمل فاتف - بخصوص در ارتباط با کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم - بررسی شده و راه حل های لازم برای مقابله با نکات منفی، اندیشیده و در قالب حق شرط و... چاره اندیشی شده است.

روابط عمومی وزارت امورخارجه در ادامه این اطلاعیه آورده است: بر این باوریم اگر 'برنامه عمل فاتف' نهایی نشود ضرر آن برای کشور قطعی است. اینکه وزیر محترم امور خارجه به عنوان دیده بان امین کشور از وقوع یک خطر آگاهی داده و برای جلوگیری از ضرر راهکار ارائه می دهد، شرافتمندانه به وظیفه خود عمل کرده است.

روابط عمومی وزار امورخارجه در پایان این اطلاعیه تاکید کرد: رسانه‌ها و تریبون‌های داخلی را که در خصوص مسائل کلان و ملی نگاه دیگری دارند به رعایت انصاف، تقوا، متانت، عدم تحریف و نیز تفسیر و تاویل های نامناسب و غیرواقعی از سخنان دلسوزان مُلک و ملت دعوت می‌کنیم.

کد خبر 418779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha