همشهری آنلاین: آگاهی از این مسئله که چه شرکت‌های هواپیمایی بیشترین ایمنی پرواز را به مسافرانشان عرضه می‌کنند می‌تواند سبب دلگرمی شود. فاکتورهای تعیین‌کننده سطح ایمنی شرکت‌های هواپیمایی را در این گزارش بررسی و میزان ایمنی ایرلاین‌ها محبوب ایرانی‌ها را معرفی می‌کنیم.

هواپیمایی

فاکتورهای بسیار زیادی در تعیین سطح ایمنی شرکت‌های هواپیمایی تجاری در نظر گرفته می‌شود. یکی از متولیان رده‌بندی شرکت‌های هواپیمایی مسافری درگاه AirlineRatings.com است که از سال 2013 با جمع‌آوری تمام عناصری را که می‌توانند به مسافران اطلاعات دقیقی درخصوص ایمنی پروازهای ایرلاین‌های مختلف عرضه کند کنار هم می‌آورد و درنهایت به این شرکت‌ها ستاره می‌دهد. ایمن‌ترین ایرلاین‌ها هفت ستاره می‌گیرند.

این درگاه از سال گذشته ابزاری را برای مقایسه شرکت‌های هواپیمایی راه‌اندازی کرده است که مسافران با مراجعه به آن می‌توانند میزان ایمنی پروازهای ایرلاینی را که قصد سفر با آن را دارند بررسی کنند.

  • شیوه‌های رده‌بندی

در این رده‌بندی دو بازرسی اصلی مشارکت دارند که هریک از آنها دو ستاره به ایرلاین‌ها اعطا می‌کنند. اولین آنها «بازرسی ایمنی عملیاتی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی» (IOSA) است که مدیریت عملیاتی و سامانه‌های کنترلی هر ایرلاین را ارزیابی می‌کند. در بازرسی‌های IOSA بیش‌از هزار پارامتر بررسی می‌شود و برپایه آنها این نهاد وابسته به انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی هر دو سال یک‌بار شرکت‌های هواپیمایی را بررسی مجدد می‌کند.

بازرسی مهم دیگری که در این رده‌بندی درنظر گرفته می‌شود «سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی» یا ایکائو است. وظیفه این نهاد، بررسی زیرساخت‌ها و مقرراتی است که کشورها برای حمایت از سامانه هواپیمایی غیرنظامی ارائه می‌دهند.

هشت پارامتر ایکائو با ایمنی ایرلاین‌ها مرتبط است که قانونگذاری، سازماندهی، اعطای مجوز، عملیات، صلاحیت پرواز، تحقیق و تفحص حوادث، خدمات ناوبری هوایی و فرودگاه‌ها را شامل می‌شوند. اگر کشوری بتواند متوسط امتیازهای لازم از این هشت پارامتر ایمنی را به‌دست آورد ایرلاین‌های آن کشور دو ستاره دیگر ازسوی AirlineRatings.com دریافت می‌کنند. البته درمورد یکی از این پارامترها کشورها با کسب 15 درصد از کل امتیاز قبول می‌شوند. اما درمورد هفت پارامتر سنجش باقی‌مانده، کشورهایی که متوسط امتیاز لازم را برای پنج مورد به‌دست آورند یک ستاره دریافت می‌کنند و اگر کشوری فقط از چهار پارامتر نمره مورد نیاز را کسب کند هیچ ستاره‌ای نمی‌گیرد.

همچنین اگر ایرلاین‌ها در فهرست سیاه اتحادیه اروپا و اداره هوانوردی فدرال آمریکا نباشند به‌ازای هریک از این دو سازمان، یک ستاره دیگر (درمجموع دو ستاره) کسب می‌کنند.

در پایان یک ستاره هم به نداشتن حوادث منجر به مرگ شرکت‌های هواپیمایی درمدت یک دهه اخیر به ایرلاین‌ها داده می‌شود تا به‌این‌ترتیب، هفت ستاره رده‌بندی ایرلاین‌های ایمن تکمیل شود.

  • مقایسه 15 ایرلاین محبوب ایرانی‌ها

با هدف ارائه تعریف دقیقی از ایمنی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی محبوب ایرانی‌ها در سفرهای بین‌المللی، ایمنی این شرکت‌ها را با کمک ابزار مقایسه‌ای AirlineRatings.com بررسی کزده‌ایم. 

ردیف

ایرلاین

کشور

IOSA

اجازه‌ اتحادیه‌اروپا

نداشتن حوادث منجربه‌مرگ

اجازه ادارههوانوردی فدرال آمریکا

ایکائو

رده‌بندی ایمنی

1

ترکیش‌ایرلاینز

ترکیه

√√√

حادثه در سال 2009

6 ستاره

2

ایرفرانس

فرانسه

√√√

حادثه در سال 2009

6 ستاره

3

ایران‌ایر و ایران‌ایرتور

ایران

√√√

حادثه در سال 2011

6 ستاره

4

آذال‌آذربایجان‌ایرلاینز

آذربایجان

√√√

ₓ(1از8)

6 ستاره

5

آسمان‌ایر

ایران

√√√

چندمورد

5 ستاره

6

تای‌ایرویز

تایلند

√√√

ₓ(0از8)

5 ستاره

7

کیش‌ایر

ایران

√√√

7 ستاره

8

ماهان‌ایر

ایران

√√√

7 ستاره

9

پگاسوس

ترکیه

√√√

7 ستاره

10

لوفتانزا

آلمان

√√√

7 ستاره

11

آل‌ایتالیا

ایتالیا

√√√

7 ستاره

12

جورجین‌ایرویز

گرجستان

√√√

7 ستاره

13

اتحاد

امارات

√√√

7 ستاره

14

امارات

امارات

√√√

7 ستاره

15

قطر ایرویز

قطر

√√√

7 ستاره

منبع: چمدان

کد خبر 418721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha