همشهری آنلاین: دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار که به مدت ۲ روز با حضور کارشناسان ، اندیشمندان و پژوهشگران در موزه ملی برگزار شد، امروز با صدور بیانیه‌ای به کار خو پایان داد.

بیانیه دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بر اساس این بیانیه متخصصان حاضر در دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار گردهم آمدند تا بار دیگر تجربیات خود را در حوزه میراث فرهنگی و توسعه پایدار به اشتراک گذارند.

متن این بیانیه که توسط رضا معصومی راد، دبیر کمیته علمی دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار قرائت شد به شرح زیر است: طی دهه های اخیر، بسیاری از اندیشه‌ورزان با ارزیابی مداخلات فرهنگی و زیست محیطی و مخاطرات ناشی از آن، دولتمردان و کارگزاران توسعه را به ضرورت توسعه پایدار و توجه به فرهنگ، میراث فرهنگی و محیط زیست و حفاظت و صیانت از آن برای نسل‌های آینده و نیز اتکای به مشارکت جوامع محلی در هدف گذاری‌ها و اقدامات توسعه دعوت کردند.

اولین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با هدف تعامل بین کارگزاران، گروه‌های کارشناسی و مدیریتی توسعه در جامعه ایرانی در امر توسعه برگزار و با ایجاد دبیرخانه دائمی آن دومین همایش نیز در هشت محور بر ضرورت توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی ایران، به مثابه سرمایه و منبع اصلی برای برنامه‌ریزی‌های توسعه صحه گذاشته و بر نکات زیر به عنوان بیانیه دومین همایش تأکید دارد.

1 - توجه به معارف سرزمینی ایران اعم از تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی در ارائه نسخه و راه حل در برنامه‌ریزی‌های توسعه

2 - توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه ایرانی در جریان تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها که هم موجب کاهش هزینه‌های توسعه و افزایش کارایی آن و هم درخشش جامعه ایرانی در جهان می‌گردد.

3 - توجه به تنوع فرهنگی و اقلیمی و حفظ و صیانت از این تنوع در بقا و تقویت هویت ملی.

4 - تکیه به جوامع محلی و روستایی در برنامه‌ریزی توسعه

5 - بهره‌گیری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی در امر وفاق، همزیستی و صلح بین‌المللی.

6 - توجه به فناوری‌ها و مهارت‌ها و فنون ایرانی در امر راه و شهرسازی، مدیریت و ساماندهی و بهره‌برداری از آن در طرح‌های توسعه راه و حمل و نقل و شهرسازی.

7 - توسعه گردشگری پایدار و فرهنگ بنیان با هدف حفظ و صیانت از میراث طبیعی و فرهنگی.

9 - توجه به اکوسیستم‌های طبیعی و ذخایر زیستی و حفاظت از آن در برنامه‌های توسعه.

10 - بهره‌گیری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی در مدیریت آب به مثابه یکی از ارکان توسعه و بهره‌گیری بهینه از ذخایر آبی کشور.

11 - بهره‌گیری از فناوری‌های نو و کاربست یافته‌های پژوهشی در امر توسعه، حفاظت از منابع زیستی و فرهنگی.

با توجه به ابعاد و محورهای همایش دوم و محورهای پیشنهادی جدید برای همایش های بعدی مقرر گردید، انتشار مجله علمی - پژوهشی میراث فرهنگی و توسعه پایدار و نیز اعطای نشان تعامل به دستگاه‌هایی که در طرح‌ها و پروژه‌های کلان به توسعه پایدار و میراث فرهنگی توجه دارند، در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 418687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha