همشهری آنلاین: شرکت بزرگ تکنولوژی چینی تنسنت و شرکت پزشکی مدوپاد در لندن در یک طرح مشترک قصد دارند از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری پارکینسون استفاده کنند.

Parkinson

به گزارش بی‌سی‌سی در این طرح یک دوربین از چگونگی حرکات دست‌های بیماران را ثبت می‌کند تا شدت علائم بیماری پارکینسون مشخص شود.

در این طرح که با همکاری بیمارستان کینگز کالج در لندن انجام می‌شود، پژوهشگران این سیستم را با استفاده از ویدئوهای موجود از بیمارانی که به‌وسیله پزشکان ارزیابی شده‌اند، آموزش می‌دهند.

دکتر وی فن، رئیس آزمایشگاه هوش مصنوعی پزشکی تنسنت توضیح می‌دهد: «ما از هوش مصنوعی برای اندازه‌گیری روند بدتر شدن بیماران دچار پارکینسون بدون نیاز به نصب حسگر یا وسیله دیگری روی بدن بیماران استفاده می‌کنیم.»

هدف از این طرح شتاب ‌بخشیدن به روند ارزیابی کارکرد حرکتی بیماران است که معمولاً بیش از نیم ساعت به طول می‌انجامد.

امید این است که با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن هوشمند که به‌وسیله شرکت مدوپاد ایجاد شده است، بیماران را بتوان در طول فقط سه دقیقه ارزیابی کرد و حتی ممکن است نیاز به حضور بیماران در بیمارستان نباشد.

شرکت مدوپاد که مقر آن در لندن است، اپلیکیشن‌ها و وسایل پوشیدنی را تولید می‌کند که بیماران دچار عوارض پزشکی گوناگون را پایش می‌کنند.

گرچه شرکت مدوپاد به شرعت در حال رشد بوده است، اما با شرکت چینی تنسنت که پیشگام سرمایه‌گذاری عظیم چین در حوزه هوش مصنوعی است، قابل‌مقایسه نیست.

دان واهدات، مدیر اجرای شرکت مدوپاد می‌گوید: «هدف ما این است که بر زندگی میلیاردها بیمار در سراسر جهان تأثیر بگذاریم و برای انجام دادن کار در چنین مقیاسی نیاز به همکاری با شرکت‌هایی مانند تنسنت داریم که در مقیاس بین‌المللی کار می‌کنند.»

وی فن هم بر علاقه این شرکت برای سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی در حوزه بهداشت تأکید می‌کند و می‌گوید این شرکت بر کمک به درمان بیماری‌هایی متمرکز است که شمار بسیار بزرگی از بیماران را مبتلا می‌کنند.

فن می‌گوید:‌«ما در انتظار نتایج آزمایش‌های بالینی در این حوزه در چین و آمریکا و کشورهای دیگر هستیم. ما مقررات محلی را دقیقاً رعایت خواهیم کرد و هنگامی که نتایج پژوهش‌ها معلوم شود، تأثیری سودمندی نه‌فقط بر یک کشور بلکه در عرصه جهانی خواهد داشت.»

همکاری این دو شرکت تنها طرحی نیست که برای استفاده از تکنولوژی جدید در درمان بیماران دچار پارکینسون در حال انجام است. هم‌زمان دو پژوهشگر در موسسه روباتیک سوئیس در حال کار بر روی یک اپلیکیشن تلفن هوشمند هستند که از بیماران می‌خواهد تمرینات گوناگونی را انجام دهند و بعد نتایج را با استفاده از یادگیری ماشینی تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری پارکینسون زندگی می‌کنند و این تعداد احتمالاً در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت، زیرا این بیماری دارد در میان سالمندان شایع‌تر می‌شود.

کد خبر 418648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha