همشهری آنلاین: یک هفته پس از زلزله و سونامی فاجعه‌بار در جزیره سولاوسی اندونزی هنوز ابعاد این فاجعه طبیعی معلوم نیست. شمار قربانیان این حادثه پیوسته افزایش می‌یابد. صدها هزار نفر نیازمند کمک‌های اولیه هستند.

ناپدید شدن بیش از پنج‌هزار نفر در پی زلزله و سونامی در اندونزی

به گزارش دويچه وله، روز یکشنبه، ۱۵ مهر (۷ اکتبر) اداره مدیریت فجایع طبیعی اندونزی اعلام کرد که تاکنون در جزیره سولاوسی اجساد بیش از یک هزار و ۷۶۰ نفر که بر اثر زلزله و سونامی جان باخته‌اند کشف شده است. این اداره تاکید کرده است که شمار قربانیان به مراتب بیشتر از این است و هنوز برای ارائه‌ی آمار نهایی خیلی زود است.

به گفته‌ی مقامات مسئول امید به یافتن افرادی که زیر آوار مانده‌اند یا در گل و لای غرق شده‌اند، نزدیک به صفر است.

دو محله‌ی شهر ساحلی پالو بیشترین آسیب را دیده‌اند. تنها در این شهر نام پنج‌هزار نفر که ناپدید شده‌اند ثبت شده است.

در ویدئویی که توسط ماهواره ضبط و روز شنبه، ۱۴ مهر منتشر شد، فرورفتن منطقه‌ای از شهر پالو در زمین، که به انبوهی از گل و لای تبدیل شده، نشان داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در بخش‌های دیگری از این شهر نیز زمین به باتلاق تبدیل شده و خانه‌های مسکونی و ساکنان آنها را بلعیده است.

  • کمک‌های بین‌المللی

به گزارش سازمان ملل در مناطق فاجعه‌زده حدود ۲۰۰ هزار نفر نیازمند کمک‌های فوری هستند. آنها از گرسنگی و تشنگی و کمبود دارو و پوشاک رنج می‌برند.

در این میان کمک‌های بین‌المللی وارد جزیره شده‌اند. آلمان نیز روز شنبه یک هواپیمای حامل کمک‌های اولیه و نیروهای انسانی را روانه‌ی منطقه کرد.

یکی از مشکلات بزرگ، نابودی جاده‌ها و کلا زیرساختهاست که کار کمک‌رسانی را به تاخیر می‌اندازد.

یک سخنگوی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفت که کسی نمی‌داند، در برخی مناطق سونامی‌زده چه می‌گذرد. او در ادامه افزود که در منطقه‌ی "جو اوگه" یک کلیسا با ۲۰۰ دانش‌آموز دبستان وابسته به کلیسا در گل و لای غرق شده‌اند. تنها یک دانش‌آموز موفق شده، خود را نجات دهد.

  • انتقاد به مسئولان ناظر

مسئولان ناظر بر وقوع سونامی با موجی از انتقادات مواجه‌ شده‌اند، زیرا به‌موقع در باره‌ی احتمال وقوع سونامی هشدار نداده‌اند. اما آنها مدعی شده‌اند که دستگاه‌های اطلاعاتی به‌موقع عمل نکرده‌اند.

یورن لاوتریونگ، کارشناس زمین‌شناسی آلمانی، یکی از طراحان حس‌گرهای هشداردهنده‌ای که در منطقه نصب شده‌اند در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "زود دویچه" تاکید کرد که دستگاه‌ها دقیق کار کرده‌اند و هشدار خود را به موقع به مقامات مسئول فرستاده‌اند اما احتمال می‌رود که مسئولان با سرعت لازم واکنش نشان نداده و مردم را از خطر آگاه نساخته‌اند.

کد خبر 418644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha