همشهری آنلاین: پیکر بی‌جان ویکتوریا مارینووا، خبرنگار تلویزیون بلغارستان روز شنبه در پارک شهر مرزی روسه در حاشیه رود دانوب پیدا شد.

ویکتوریا مارینووا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رويترز، اين خبرنگار 30 ساله كه در چند ماه اخير سرگرم تحقيق و تهيه گزارش از فسادهاي مالي در بلغارستان بود، به شكلي دردناك مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل رسيده است. با اين حال، وزير كشور بلغارستان اعلام كرد هيچ سرنخي از احتمال ارتباط ميان فعاليت‌هاي خبري مارينووا با قتل او به دست نيامده است. ملادن مارينوف گفت: «ماجرا صرفا تجاوز و قتل است و ما هنوز نمي‌دانيم او تهديد هم شده بود يا نه.»

بويكو بوريسف، نخست‌وزير بلغارستان با اشاره به اعزام بهترين جرم‌شناسان به منطقه و به دست آمدن مقادير زياد DNA، از مردم و رسانه‌ها خواست مسئولان پرونده قتل خبرنگار تلويزيون را تحت فشار نگذارند. به گفته دادستان منطقه روسه، مرگ مارينووا به دليل خوردن ضربه به سر و خفگي اتفاق افتاده و قاتل يا قاتلان گوشي همراه، كارت‌هاي بانكي، كليد خودرو، عينك‌ها و برخي لباس‌هاي مقتول را با خود برده‌اند.

مارينووا خبرنگار شبكه خصوصي TVN در شهر روسه بود كه از محبوب‌ترين شبكه‌هاي تلويزيوني در منطقه شمال شرقي بلغارستان است. او مجري برنامه گفتگومحور «ردياب» در اين شبكه كوچك بود و حدود 10 روز پيش در نخستين قسمت فصل تازه برنامه با دو خبرنگار تحقيقي از بلغارستان و روماني درباره فساد احتمالي در صندوق‌هاي اتحاديه اروپا و ارتباط اين فسادها با تاجران و سياستمداران به گفتگو نشست.

برنامه افشاگرانه مارينووا با واكنش‌هاي گسترده مواجه شد و پليس مهمانان او را براي مدتي كوتاه بازداشت كرد. در اين ميان، اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز به بازداشت خبرنگاران بر تنش‌ها افزود و مدير پايگاه خبري Bivol اعلام كرد خبرنگار او براي حضور در برنامه مارينووا مورد تهديد قرار گرفته است. آسن ياردانف گفت: «مرگ مارينووا به آن شكل وحشيانه نوعي اعدام و هشداري براي ديگران است.»

اين سومين پرونده قتل خبرنگاران در يك سال اخير در اتحاديه اروپاست. درست يك سال پيش، دافنه كاروانا گاليسيا به عنوان سرشناس‌ترين روزنامه‌نگار تحقيقي مالت با كار گذاشتن يك بمب قوي در خودروي او كشته شد و يان كوچياك از اسلواكي هم با شليك گلوگه در فوريه امسال به قتل رسيد.

بلغارستان از نظر آزادي رسانه‌ها در رتبه 111 از 180 كشور در فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز قرار دارد كه پايين‌ترين رتبه در اتحاديه اروپا و پايين‌تر از كشورهاي غرب بالكان است. پاييز سال گذشته صدها روزنامه‌نگار بلغار در صوفيا عليه تهديدهاي يكي از معاونان نخست‌وزير راهپيمايي اعتراض‌آميز برگزار كردند.

کد خبر 418588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha