همشهری آنلاین: بیش از ۲۵۰ نفر در گوشه و کنار دنیا در شش سال گذشته هنگام گرفتن سلفی در مکان‌های خطرناک جان خود را از دست داده‌اند.

سلفی در مکان خطرناک

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سي‌ان‌ان، گرفتن يك سلفي ماندگار بهترين سرگرمي براي دارندگان گوشي‌هاي هوشمند با دوربين‌هاي پيشرفته است اما اگر گرفتن سلفي مستلزم بالا رفتن از صخره لغزان بالاي يك آبشار، سوار شدن به هواپيما يا بالگرد در حال پرواز و در دست گرفتن تفنگي پر از گلوله واقعي باشد، شايد بد نباشد درباره پيامدهاي اين ماجراجويي‌ها بيشتر فكر شود.

آمار پژوهشگران موسسه علوم پزشكي در دهلي‌نو پايتخت هند حاكي از آن است كه از اكتبر 2011 تا نوامبر 2017 تقريبا 259 نفر هنگام گرفتن سلفي كشته شده‌اند. نتايج پژوهش اين دانشمندان در ژورنال پزشكي خانواده و مراقبت‌هاي اوليه منتشر شده و نشان مي‌دهد هندوستان در رتبه نخست بيشترين مرگ ناشي از گرفتن سلفي قرار دارد. روسيه و پاكستان در رده‌هاي بعد ايستاده‌اند و بيشتر قربانيان (حدود 72 درصد) مردان زير 30 سال هستند.

هند با داشتن 159 قرباني از ميان 259 نفر در حالي صدرنشين در اين فهرست سلفي‌هاي مرگبار شده كه بيشترين جمعيت مردان زير سال دنيا را در خود جاي داده است. هر چند اساسا زنان بيش از مردان به گرفتن سلفي علاقه دارند اما اين مردان هستند كه براي يك سلفي خوب حاضرند جان خود را به خطر بيندازند. تعداد سلفي‌هايي كه مردان را در جايي مثل بالاي يك صخره خطرناك نشان مي‌دهد طبعا بيش از زنان در چنين موقعيت‌هايي است.

نكته جالب اينكه بيشتر قربانيان به دليل خفه شدن در آب جان خود را از دست داده‌اند. گرفتار شدن در امواج دريا كنار ساحل يا افتادن از قايق و كشتي درون آب علت‌هاي اصلي مرگ سلفي‌بگيران است. دومين عامل مرگ و مير هنگام گرفتن سلفي در حوزه حمل و نقل و شامل افرادي است كه دوست دارند نماهاي خطرناك بگيرند. كسي كه مي‌خواهد مقابل يك قطار در حال حركت از خودش عكس يادگاري بيندازد، مي‌تواند عكس را با خودش به آن دنيا ببرد.

آتش گرفتن و افتادن از بلندي در رده سوم مشترك عوامل مرگ و مير ناشي از گرفتن سلفي قرار دارند. هشت نفر هم هنگام گرفتن سلفي با حيوان‌هاي خطرناك و درنده جان خود را از دست داده‌اند. دانستن اين نكته هم نبايد چندان شگفت‌انگيز باشد كه آمريكا در رتبه نخست سلفي‌هاي مرگبار با شليك گلوله ايستاده است. بسياري از شهروندان آمريكايي علاقه دارند با تفنگ‌هاي پر سلفي بگيرند و همين علاقه به قيمت جان و زندگي‌شان تمام مي‌شود.

تاسف‌بار اينكه در بسياري از كشورهاي در حال توسعه گرفتن سلفي هنگام رانندگي و تصادف‌هاي منجر به مرگ پس از آن اصلا در شمار سلفي‌هاي مرگبار محسوب نمي‌شود و در گزارش پليس خبري از عامل گوشي همراه و گرفتن سلفي نيست. سال 2011 تنها سه مورد مرگ ناشي از سلفي در دنيا گزارش شده بود و اين آمار در سال 2016 به 98 مورد رسيد تا مشخص شود سلفي به تنهايي مي‌تواند عامل كشتار جمعي تلقي شود.

از آنجا كه بيشتر جوانان و گردشگران مشتاق گرفتن سلفي‌هاي ماندگار هستند، پژوهشگران به مقام‌هاي مسئول در سراسر جهان پيشنهاد داده‌اند با نشان كردن مكان‌هاي «سلفي‌ممنوع» به نجات جان مشتاقان سلفي كمك كنند. نوك قله، نزديك آب‌هاي دريا و رودخانه و بالاي ساختمان‌هاي بلند مكان‌هايي هستند كه بيشترين آمار مرگ و مير ناشي از گرفتن سلفي از آنها گزارش شده و طبعا بايد در شمار «سلفي‌ممنوع»ها قرار بگيرند.

سال 2015 و پس از افزايش معنادار تعداد سلفي‌هاي مرگبار، پليس روسيه جزوه‌اي دو صفحه‌اي در اختيار دانش‌آموزان، دانشجويان و عموم مردم قرار داد با اين هشدار كه «يك سلفي هيجان‌انگيز مي‌تواند به قيمت جان شما تمام شود». شليك زن 21 ساله به سر خود، برخورد يك نوجوان با قطار و چند مورد برخورد با حيوان‌هاي خطرناك از جمله موارد سلفي‌هاي مرگبار در روسيه بود.

کد خبر 418584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha