سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

کامران محمدی: انتقادهای دنباله‌دار از مجموعه تلویزیونی ساعت شنی و برخی برنامه‌های رادیو جوان سرانجام به مجلس شورای اسلامی نیز سرایت کرد.

رئیس سازمان صداوسیما که در طول یک ماه گذشته، از ساعت شنی دفاع کرده است، نیز همراه با معاون پارلمانی سازمان، رئیس شبکه‌ 2 و کارگردان سریال در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر شد و به پرسش‌های نمایندگان در باره این سریال و نیز برخی بحث‌های فرهنگی_هنری دیگر، پاسخ گفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی درباره علت این نشست به فارس می‌گوید: «این روزها اعضای کمیسیون فرهنگی به استناد برخی از گزارش‌ها، نظریات و نقدهایی درخصوص این سریال و همچنین رادیو جوان داشتند که از آقای ضرغامی دعوت کردیم تا برای گفت‌وگو به مجلس بیایند و وی نیز این دعوت را پذیرفت.»

جالب این که به گفته عباسعلی اختری، در این جلسه 2 ساعته، ضرغامی تمام نقدها و نظرهای نمایندگان مجلس را گوش داده، بعضی را قبول کرده، برخی را وارد ندانسته، حرف‌هایش را زده و سرانجام، بی‌نتیجه خاصی به جام جم بازگشته است.

پیش از نشست

آن طور که رجانیوز نوشته است، چند روز پیش از نشست مجلس، در جلسه قبلی هیأت دولت، محمود احمدی‌نژاد از رئیس سازمان بهزیستی به دلیل دفاع مطلقش از این مجموعه در برنامه «ساعت شنی، یک بررسی» به شدت انتقاد کرده است.

ابوالحسن فقیه در این برنامه، منتقدان ساعت شنی را که از تولیدات مشترک سازمان بهزیستی و سازمان صداوسیماست، به نگاه‌های شخصی و سیاسی متهم کرده بود.

اما رجانیوز که ظاهراً از منتقدان جدی ساعت شنی است، از قول حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز می‌نویسد: «اخیراً مجموعه‌ای با موضوع رحم اجاره‌ای از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود که در تیتراژ برنامه افراد زیر 16 سال را از دیدن آن منع می‌کند. در زمان طاغوت هم در زیرنویس فیلم‌های غیراخلاقی از افراد زیر 16 سال خواسته می‌شد تا از دیدن آنها خودداری کنند.»

رهبر که از جمله منتقد‌ترین نمایندگان کمیسیون فرهنگی نسبت به صدا‌وسیماست، ادامه ‌می‌دهد:  مشکل اصلی مردم رحم اجاره‌ای است یا مشکلات اقتصادی و معیشتی؟ از اینکه امروز باید از ژست‌های مبتذل مانند فحاشی‌ها و لات‌پروری در صداوسیما انتقاد کنیم، متأسفم.

پس از نشست

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که همراه ستار هدایت‌خواه در جلسه دیروز به‌عنوان اعضای کمیسیون تلفیق انتخاب شده‌اند، بعد از برگزاری نشست مذکور به ایسنا می‌گوید: «عموما اعضای کمیسیون از تلاش ‌ صدا و سیما تشکر  و در عین‌حال خاطرنشان کردند که با توجه به این‌که صدا و سیما دانشگاهی عمومی است و سریال‌ها و فیلم‌ها از سوی این سازمان به تولیدکنندگان سفارش می‌شود، بنابراین باید تولیدات این سازمان کم عیب و بی‌عیب باشد و نظارت کامل بر آن‌ها، قبل از تهیه فیلم‌نامه و بعد از تولید صورت گیرد و کارشناسان مختلف مذهبی، اجتماعی، روانشناسی و... آن‌ها را همراهی کنند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی ادامه می‌دهد: نمایندگان کمیسیون فرهنگی درباره سریال ساعت شنی این موضوع را مطرح کردند که با توجه به این‌که این اولین‌باری است که در یک سریال توصیه می‌شود که افراد زیر 16 سال آن را تماشا نکنند این نکته اثر تبلیغی معکوس دارد و تنها چند درصد جامعه با موضوعات مطرح در این سریال درگیرند در حالی‌که این موضوع به‌عنوان موضوع اساسی در صدا و سیما انتخاب و پخش می‌شود.

به گفته میرتاج‌الدینی، بعضی اعضای کمیسیون این نکته را مطرح کرده‌اند که دیالوگ‌ها و ادبیات مطرح در این سریال در شأن صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیست و در عین‌حال به قدرت فنی به کار رفته در این سریال اشاره داشته‌اند.

ضرغامی نیز می‌گوید: «صدا و سیما در این سریال به‌دنبال آن است که مخاطبان خود به ویژه نسل جوان را نسبت به آسیب‌هایی که ممکن است آن‌ها را تهدید کند، آگاه سازد و در این راستا راهی جز این ندارد که یا در برابر آسیب‌های در کمین جوانان سکوت کند یا در قالب فیلم و سریال آن را هشدار دهد.»

ضرغامی تأکید کرده است: «سریال ساعت شنی که بعضی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زنان را از سوی بعضی افراد به دور از ارزش‌های اسلامی و اخلاقی جامعه نشان می‌دهد در مقام دفاع از حقوق زنان است و بعضی مدعیان دروغین طرفداری از حقوق زنان را منفعل کرده و باعث شده در مقابل این سریال سکوت کنند.»

عباسعلی اختری نیز معتقد است: این سریال هدف خوبی را دنبال می‌کند و می‌خواهد توصیه‌هایی به جوانان و به‌خصوص به دختران داده باشد و آنها را آگاه کند و ماجرا را این طور ختم به خیر می‌کند: «در خاتمه این جلسه، اعضای کمیسیون فرهنگی از زحمات آقای ضرغامی و معاون و مدیران وی و آقای ضرغامی نیز از توجه کمیسیون فرهنگی تشکر متقابل کردند. هیچ تصمیم خاصی در مورد سریال، درخصوص  پخش نشدن یا حذف بخش‌ها گرفته نشده و این کار نیز صورت نمی‌گیرد و تنها در این جلسه همکاران و آقای ضرغامی صحبت‌هایی را در این خصوص انجام دادند.»

کد خبر 41855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز