شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

قنات گهر‌ریز مدرسه درالفنون یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های شهر تهران است که قدمت آن به حدود ۲قرن می‌رسد.

در واقع این قنات به نحوی ارگ شاهی ناصرالدین شاه بود که از کوه‌های شمیران سرچشمه می‌گرفت و از ارگ سلطنتی و دارالفنون می‌گذشت و در پایان راه به کاخ گلستان می‌رسید. این قنات امروز در ضلع جنوب غربی حیاط مدرسه دارالفنون، قسمت ورودی به راهرو غربی، زیر راه‌پله و با عمقی 10 متری واقع شده است. حق استفاده از آب این قنات روز‌های اول فقط ویژه کارکنان سربازان و خدمه محوطه ارگ بود. اما بعد از ساخت دارالفنون در این محدوده فراش‌ها و خدمه مدرسه حوض هشت ضلعی وسط حیاط را با آب همین قنات پر می‌کردند.

با پیشرفته شدن سبک زندگی و ورود ابزار استخراج و تصفیه آب در سال 1298 شمسی یک تلمبه دستی برای استخراج بیشتر آب قنات از سوی دولت خریداری شد.

با همراهی استادان و دانش‌آموزان این مدرسه تاریخی، پمپ مورد نظر کنار حوضچه باصفای حیاط نصب شد تا مسیر به داخل حوض و آبخوری دانش‌آموزان هم افزایش پیدا کنند و دانش‌آموزان و استادان و همه کارکنان دارالفنون در زمان تشنگی و خستگی گلویی‌تر کنند و آب خنک و تازه‌ای را بنوشند.جالب است بدانید تا همین چند وقت پیش این قنات در زیر خروارها خاک مدفون بود که پس از انجام یکسری تحقیقات و پژوهش، اکنون این قنات تاریخی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار دارد.

کد خبر 418465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha