حمیدرضا بوجاریان - خبرنگار: همان اندازه که تعداد ناکافی کلانتری‌های پایتخت موجب نگرانی در تأمین امنیت پایتخت شده، ضعف در زیرساخت‌های انتظامی شهرهای اطراف به‌ویژه در شرق استان این نگرانی را دوچندان کرده است.

محله تهران

برای بررسی وضع کلانتری‌ها و زیرساخت‌های انتظامی شهرهای شرقی استان با فرمانداران برخی شهرهای شرقی، فرمانده انتظامی شرق تهران و استاندار درباره اقداماتی که برای بهبود وضع ابنیه انتظامی انجام داده‌اند همصحبت شده‌ایم. برای بررسی وضع کلانتری‌های پایتخت هم نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران را درباره حمایت‌های شهرداری از توسعه کلانتری‌ها پرسیده‌ایم.

وجود 7 شهرستان در شرق تهران، این محدوده را به یکی از مهم‌ترین مراکز جمعیتی اطراف پایتخت تبدیل کرده است.‌ روزانه درصد بالایی از جمعیت ساکن در شهرستان‌های شرق تهران به پایتخت‌‌‌ تردد می‌کنند و با این کار مشکلات ترافیکی و انتظامی زیادی را به بار می‌آورند. رئیس پلیس شرق تهران در این‌باره می‌گوید: «مشکلات انتظامی و امنیتی در شهرستان‌های شرق تهران به شکل مستقیم بر پایتخت سایه می‌اندازد و این شهر را دستخوش مشکل می‌کند.

امکانات و تجهیزات نیروی انتظامی برای کاهش مشکلات انتظامی شرق تهران متناسب با نیازها نیست.» سردار«عبدالرضا ناظری» به مشکلات دیگر امنیتی شرق تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقوع 3 مورد آدم ربایی در 3 ماه اخیر، قرار گرفتن مرکز دپوی موادمخدر مصرفی تهران در شرق استان، وجود سلاح و مهمات غیرمجاز، سرقت خودرو و نیز‌‌‌ تردد هفته‌ای یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو از محورهای مواصلاتی شرق تهران، از دیگر مشکلات انتظامی در این منطقه است.»

این مقام مسئول انتظامی گرانی‌های اخیر را مشکلی دیگر برای شرق تهران ارزیابی می‌کند و در چرایی ایجاد این مشکل می‌گوید: «گرانی‌های چند ماه اخیر در حوزه ارز، سکه و مسکن سبب شده است بسیاری از ساکنان تهران قدرت تأمین ودیعه برای رهن مسکن را از دست بدهند. این افراد برای پیدا کردن خانه‌های ارزان‌تر راهی شهرهایی مانند پردیس، قرچک و پاکدشت شده‌اند. این افزایش جمعیت جرائم و تخلفات جدیدی را به شرق تهران اضافه می‌کند و به این دلیل نیازمندیم که کمربند امنیتی تهران را محکم‌تر از قبل شکل دهیم.»

  • تأمین زمین کلانتری در قرچک

«قرچک 300 هزار نفر جمعیت دارد و در مقایسه با شهرهای دیگر استان، از نظر تعداد کلانتری‌ها در مضیقه است. برای برطرف کردن کمبود ابنیه انتظامی، از سوی فرمانداری زمین اختصاص داده شده است اما اعتباری برای اجرای عملیات ساخت کلانتری دراختیار نداریم.» این حرف را سرپرست فرمانداری قرچک می‌زند و ادامه می‌دهد: «قرچک، مدخل ورودی از شرق به پایتخت است و به دلیل موقعیت جغرافیایی با تهران، بخشی از سرریز مشکلات انتظامی آن به قرچک وارد می‌شود. باید برای آغاز عملیات اجرای ساخت کلانتری در مکان‌هایی که از پیش تعیین شده است، فکر اساسی شود.» «بهمن خطیبی» می‌افزاید: «اکنون در 2 روستای بزرگ قرچک کلانتری ساخته و تحویل نیروی انتظامی شده است اما زمین‌های دیگری برای ساخت کلانتری در روستاهای بزرگ و شهر قرچک تأمین شده است. با ساخت کلانتری‌های جدید، پیش‌بینی می‌شود امنیت قرچک به حد قابل قبولی برسد.»

  • ستاد فرماندهی شرق را در پیشوا بسازید
  • سردار عبدالرضا ناظری-رئیس پلیس شرق تهران

یکی از مشکلاتی که نیروی انتظامی در شرق تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود ساختمان ستاد فرماندهی این نیرو است. آن‌گونه که سرپرست فرمانداری پیشوا می‌گوید برای برطرف کردن این مشکل پیشوایی‌ها پیش‌قدم شده‌اند: «در پیشوا زمین 2 هزار‌مترمربعی برای ساخت ستاد فرماندهی انتظامی شرق تهران تأمین شده است. اگر نیروی انتظامی تمایل داشته باشد می‌تواند ستاد خود را در این زمین احداث و مشکل نبود ستاد فرماندهی شرق را برطرف کند.» «حسین عباسی» ادامه می‌دهد: «در برخی از روستاها و نقاط شهری با کمبود پاسگاه و کلانتری روبه‌رو هستیم. زمین لازم برای ساخت و تغییر کاربری به کلانتری و پلیس راهور شناسایی شده و منتظر تأمین اعتبار برای ساخت این ساختمان‌ها هستیم.»

  • اجاره ساختمان برای ایجاد امنیت

««امرآباد» و «خیرآباد»، 2 نقطه متراکم ورامین هستند که برای ایجاد امنیت در آنها با اجاره ساختمان‌هایی، کلانتری راه‌اندازی شده است. امراباد بخشی از شهر ورامین است که با 60 هزار نفر جمعیت و خیرآباد با 70 هزار نفر جمعیت نیازمند ساختمان مستقل برای کلانتری است.

در شرایط کنونی با گشت‌های سیار و ایستگاه‌های پلیس، امنیت این 2 منطقه تأمین می‌شود.» فرماندار ورامین می‌افزاید: «با کمک دهیاران و شهرداری‌ها یک زمین در شهر و یک زمین در روستای «آب باریک» پیش‌بینی شده است و این زمین در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است.» مشکل نبود اعتبار برای ساخت کلانتری مسئله‌ای است که «حسین کاغذلو» برای برطرف کردن این کمبود پیشنهادی دارد: «ورامین میزبان 120 هزار تبعه خارجی مجاز و غیر‌مجاز است. برای تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای ساخت کلانتری در ورامین می‌توان از سرجمع اعتبارات اداره کل اتباع و مهاجران خارجی به بودجه ساخت کلانتری اختصاص داد.»

  • ساختمان‌های بلااستفاده را کلانتری کنید
  • محمدحسین مقیمی-استاندار تهران

برخی دستگاه‌ها ساختمان‌هایی را در روستاها ساخته‌اند که به دلایل مختلف از آن بهره‌برداری نمی‌کنند. تجربه برخی فرمانداران نشان می‌دهد می‌توان از سرمایه‌های بدون استفاده به نفع امنیت استفاده کرد. «مجید صفری» فرماندار «دماوند» برای استفاده از چنین اماکنی ایده خوبی دارد:

«در شهرستان دماوند، اماکن دولتی وجود دارد که بیشترشان بدون استفاده رها شده‌اند. برای تأمین امنیت در برخی روستاها که با کمبود ساختمان روبه‌رو بودیم، ساختمان‌های بلااستفاده دولتی را در قالب تعامل با مدیران دستگاه‌ها تجهیز و به عنوان کلانتری در اختیار نیروی انتظامی گذاشته‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «دماوند نقطه جاذبی برای سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن است. منطقه «هشت بهشت» در دماوند پروژه‌های بزرگ مسکونی دارد که سرمایه‌گذار در حال تأمین سرانه‌های انتظامی و... آن است. این آمادگی وجود دارد که سرمایه‌گذار هشت بهشت در «گیلاوند» ساختمان کلانتری بسازد.»

  • ساخت7 کلانتری جدید در 7 شهر شرق استان

«برای ساخت کلانتری در شهرستان‌های شرق استان تهران ضرورت دارد فرمانداری‌ها، اداره‌های مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها با همه توان خود وارد عمل شوند تا هر شهرستان شرق تهران در زمان کوتاهی دست‌کم یک کلانتری داشته باشد.» این گفته استاندار تهران عزم مسئولان را برای ارتقای تجهیزات انتظامی شرق پایتخت نشان می‌دهد.

«محمدحسین مقیمی» می‌گوید: «فرمانداران شرق استان با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی باید زمین مورد نیاز را برای ساخت کلانتری در یک روستا و شهر تأمین کنند. اعتبار مورد نیاز برای ساخت کلانتری نیز با کمک خیّران و از محل مالیات بر ارزش افزوده و تغییر کاربری تأمین و پرداخت می‌شود.»

  • واگذاری زمین به شرط ساخت کلانتری
  • محسن هاشمی-رئیس شورای شهر تهران

موضوع ساخت 40 کلانتری در پایتخت از جمله مسائلی است که مسئولان مدت‌هاست پیگیر تأمین زمین و ساخت آن هستند. آن‌گونه که رئیس شورای اسلامی تهران می‌گوید شهرداری آماده کمک به تأمین زمین برای ساخت کلانتری‌های جدید در شهر است: «شهرداری آماده است در کنار دستگاه‌های دیگر برای تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت کلانتری‌های جدید پایتخت کمک کند. باید مکان‌هایی که برای ساخت کلانتری نیاز است به شورای‌شهر و شهرداری منعکس شود تا موضوع واگذاری زمین برای انجام این کار در دستور کار قرار گیرد.»

به گفته «محسن هاشمی رفسنجانی» شهرداری در واگذاری زمین به دستگاه‌های دیگر نگرانی‌هایی دارد که بحق است: «مواردی پیش آمده است که شهرداری برای ‌کاری، زمینی را به دستگاهی واگذار کرده است اما با گذشت مدت‌ها از زمان واگذاری، هیچ عملیات ساخت‌وسازی در این زمین انجام نشده است.

درباره کلانتری‌ها هم شهرداری آماده است تا زمین واگذار کند اما باید بودجه ساخت آن تأمین شده باشد یا عملیات ساخت کلانتری در زمانی مشخص روی زمین واگذار شده آغاز شود.» رفسنجانی به توسعه منطقه 22 اشاره و بر ضرورت تأمین سرانه‌های انتظامی آن تأکید کرد و ادامه داد: «مشکلی برای تأمین زمین کلانتری وجود ندارد اما نیروی انتظامی تاکنون برای اعلام نیازهای خود در این بخش مکاتبه‌ای با شورای‌شهر نداشته است و ضرورت دارد این نیرو در این باره به شورا درخواستی ارائه کند تا بتوان آن را در آینده پیگیری کرد.»

کد خبر 418456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha