همشهری آنلاین: رئیس سازمان فضایی ایران گفت: دقت ماهواره ظفر ۲۲.۵ درجه است و تا سال آینده تکمیل می‌شود و امیدواریم بتوانیم این ماهواره را به موقع در مدار قرار دهیم.

سازمان فضایی

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی براری در کارگاه آشنایی با فناوری فضایی و توانمندی‌های فضایی کشور افزود: این اقدامات منجر شده تا نام این دانشگاه با فناوری‌های فضایی عجین شود و امیدواریم این دانشگاه بتواند کل زنجیره فضایی کشور را ارتقاء دهد.

وی به سابقه فعالیت کشور در حوزه فضایی اشاره کرد و یادآور شد: با پرتاب ماهواره امید در سال 1387 کشور به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافت و این ماهواره توسط مهندسان و محققان داخلی ساخته و در مدار قرار گرفت و توانستیم سیگنال‌هایی از این ماهواره دریافت کنیم.

براری خاطرنشان کرد: با تکمیل این ماهواره ایران جزو 9 کشور دارنده چرخه کامل فناوری فضایی قرار گرفت.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به پرتاب ماهواره نوید به عنوان دومین پروژه ماهواره‌ای عملیاتی کشور ادامه داد: علی رغم این دستاوردها، یکی از دغدغه‌های مهم ما تثبیت چرخه کامل فناوری فضایی است، به گونه‌ای که بتوانیم ماهواره‌های عملیاتی را طراحی کرده و در مدار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مدارهای عملیاتی شامل مدار کم ارتفاع "لئو" در ارتفاع 500 تا 1000 کیلومتری و ماهواره "ژئو" در ارتفاع 3000 کیلومتری است، اضافه کرد: ماهواره "ظفر" که در دانشگاه علم و صنعت طراحی شده و در دست ساخت قرار دارد، دارای دقت 22.5 درجه است که امیدواریم در سال آینده این ماهواره تکمیل شود و ما نیز در سازمان فضایی تلاش می‌کنیم تا این ماهواره در زمان لازم در مدار قرار گیرد.

به گفته وی، زمان ماندگاری ماهواره ظفر در مدار دو سال تعیین شده است.

براری اولویت سازمان فضایی را توسعه زیرساخت‌های فضایی دانست، به گونه‌ای که بستر برای ورود نخبگان به این عرصه فراهم شود و یادآور شد: در حال حاضر در حوزه ICT نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی وارد شده‌اند و جوانان کشور توانستند بازار این حوزه را در اختیار بگیرند.

رئیس سازمان فضایی آغاز ارائه خدمات بر بستر ماهواره و اینترنت را از سال 2009 ذکر کرد و ادامه داد: با اختلاف پنج ساله ایران نیز به این عرصه وارد شده است. این در حالیست که آژانس فضایی اروپا در حال حاضر 1650 استارت آپ را حمایت می‌کند و 20 هزار مرکز نوآور نیز در اروپا در این حوزه ایجاد شده است.

براری از آمادگی سازمان فضایی برای ایجاد مرکز نوآوری‌های فضایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دانشگاه علم و صنعت خبر داد و اضافه کرد: با توجه به توسعه طراحی و ساخت ماهواره‌های کیوب ست در دنیا امیدواریم در کشور توسعه یابد، چرا که در سایر کشورها با توسعه این نوع ماهواره‌ها جوانان اقدام به توسعه فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیاء کرده‌اند.

براری، فناوری‌های اینترنت اشیاء را زمینه مناسب برای ورود جوانان نوآور در عرصه‌های فضایی نام برد و ادامه داد: بر این اساس دو برنامه را در پیش رو داریم که از آن جمله می‌توان به ساخت ماهواره‌های کیوب ست و منظومه کردن این ماهواره‌ها را در دستور کار داریم که در قالب یک مسابقه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فضایی همچنین با اشاره به بازار بزرگ فناوری‌های فضایی در کشور اضافه کرد: این آمادگی در عرصه زیرساخت‌های فضایی برای ورود دانشجویان فراهم شده است و انتظار می‌رود که دانشگاه‌های نسل چهارم نیز بتوانند جوانان خلاق و کارآفرین را به این حوزه هدایت کنند.

براری همچنین به اقتصاد فضایی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این اقتصاد در زمره اقتصادهای نوظهور قرار دارد، یادآور شد: این امر موجب شده تا امروزه انقلاب فضایی در حال شکل‌گیری باشد و این زمینه‌ای است که در کشور فراهم است.

براری با اشاره به سابقه ایران در حوزه‌های فضایی یادآور شد: خواجه نصیر الدین طوسی در 1200 سال قبل در حوزه موقعیت‌یابی ستارگان فعالیت داشت و در 1000 سال قبل نیز ابوریحان بیرونی توانست قطر زمین را محاسبه کند. امروزه نیز با ادامه این تلاش‌ها ایران توانسته است در فناوری‌های فضایی رتبه اول را به دست آورد و در دنیا نیز در جایگاه پانزدهم قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد فضایی نیاز به اجرای دو اقدام داریم، گفت: در این عرصه دانشگاه‌ها باید حوزه‌های کسب و کار فضاپایه را پررنگ‌تر کنند. چرا که بر اساس آمارها در 10 سال قبل اقتصاد فضاپایه 139 درصد بوده و در حال حاضر این این عدد به 290 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی این آمار در حالیست که اقتصاد عمومی جهانی در سال 2008 تا 2016، 19.4 درصد رشد داشته که در حال حاضر این عدد به 92.4 درصد رسیده است.

براری با تاکید بر اینکه بیش از 75 درصد اقتصاد فضا توسط جوانان و شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌شود، گفت: از این رو باید عرصه را برای ورود کسب و کارهای فضایی برای جوانان ایجاد کنیم و دولت نیز آمادگی حمایت برای ورود حداکثری دانشگاه‌ها به اقتصاد فضا پایه را دارد.

وی ادامه داد: در سال 2013 اقتصاد مستقیم فضا 190 میلیارد دلار و اقتصاد غیرمستقیم 1200 میلیارد دلار بوده است و متوسط رشد این صنعت در دنیا 13.6 درصد و این میزان رشد در خاورمیانه به 17.4 درصد گزارش شده است، ولی سهم ایران در این اقتصاد به چه میزان است.

براری اضافه کرد: ما برای افزایش سهم ایران در اقتصاد فضاپایه حاضریم بودجه‌هایی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم تا بتوانند مطالعاتی را در زمینه اقتصاد فضا ارائه کنند.

وی دلیل این امر را اشتغال‌زایی بالای جوانان در این عرصه عنوان کرد و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های مهم ما در اختیار گرفتن بازارهای کشور است تا در آن دستاوردهای محققان به فروش برسد.

براری خاطر نشان کرد: ما در سال‌های گذشته از آنجایی که در شبکه‌های نرم‌افزارهای مسیریابی و شبکه‌های اجتماعی دیر اقدام کردیم، بازار این حوزه را از دست دادیم و در تلاش هستیم که بتوانیم بازار فضایی را در اختیار دانشمندان کشور قرار دهیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره فضایی نیاز داریم تا دانشگاه‌ها در این عرصه فعال شوند، اضافه کرد: انتظار داریم که دانشگاه‌ها زمینه ورود جوانان را در این عرصه فراهم کنند.

کد خبر 418446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha