همشهری آنلاین: روسیه اتهامات شدیدی را علیه آمریکا مطرح کرده و مدعی شده است که این کشور با سلاح‌های بیولوژیکی آزمایش‌های مخفیانه در گرجستان انجام می‌دهد که تا کنون به قیمت جان ۷۳ نفر تمام شده است.

روسیه: آمریکا در گرجستان آزمایشگاه سلاح بیولوژیک دارد

به گزارش دويچه وله، روسیه آمریکا را متهم می‌کند که در گرجستان یک آزمایشگاه سلاح بیولوژیکی (میکروبی) دارد. ایگور کیریلوف، مدیر واحد مقابله با سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای روسیه در این رابطه گفته است که ارتش آمریکا در مرکزی به نام "ریچارد لوگار" در نزدیکی تفلیس، پایتخت گرجستان، دست به تولید و آزمایش سلاح‌های میکروبی مانند میکروب سیاه‌ زخم یا بیماری‌های قابل انتقال از حشرات می‌زند. او مدعی شده است که آمریکا با این اقدام "به احتمال قوی" قراردادهای بین‌المللی را نقض می‌کند.

آمریکا مرکز یاد شده را سال ۲۰۱۱ تاسیس کرد. مرکزی که به گفته کیریلوف در سال جاری هشت طبقه بر روی آن اضافه شده است. به گفته او دو طبقه این ساختمان در اختیار ارتش آمریکاست که در آن‌ها بیمارانی تحت درمان هستند که بر اثر آزمایشات این مرکز به بیماری‌های بسیار خطرناک مبتلا شده‌اند. این افراد به گفته مدیر واحد مقابله با سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای روسیه بدون آنکه خبر داشته باشند آلوده شده‌اند و ۷۳ نفر آنان تا به حال مرد‌ه‌اند.

همین منبع گفته است که کارکنان گرجستانی اجازه ورود به آزمایشگاه‌ها را ندارند ولی متخصصان آمریکایی که در آن‌جا کار می‌کنند از مصونیت دیپلماتیک برخوردارند. کیریلوف در اثبات مدعای خود به موادی اشاره می‌کند که به دست جاسوس مخفی سابق گرجستان، ایگور گیورگادسه افتاده بود.

آمریکا این اتهامات را سریعا رد کرده و اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون گفته است که در این مرکز انسان‌ها از "خطرات بیولوژیکی" محافظت می‌شوند. وزارت بهداشت گرجستان نیز این اتهامات را بی‌اساس دانسته است.

اتهامات روسیه زمانی علیه آمریکا مطرح شد که ساعاتی پیش از آن بسیاری از کشورهای اروپایی این کشور را به حملات سایبری متهم کرده بودند. اتحادیه اروپا و دول اروپایی به ویژه از حملات احتمالی روسیه به "سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی" در لاهه خشمگین هستند.

کد خبر 418416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha