همشهری آنلاین: صبح شنبه ۱۴ مهر با حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان رسما مراسم حفاری تونل شرقی البرز در آزاد راه تهران - شمال به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، در این مراسم دو سر این تونل مهم که به عنوان طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور به شمار می‌رود به یکدیگر رسیدند تا رسما کار حفاری در این بخش تونل به پایان برسد.

تونل البرز که ۶۴۰۰ متر طول دارد در قطعه دوم آزادراه تهران - شمال ساخته شده که از سوی پیمانکاران ایرانی و با مشاوره شرکت‌های خارجی منطبق بر استانداردهای روز اروپا ساخته می‌شود.

با بهره‌برداری از این تونل ارتفاعات کندوان به عنوان یکی از مسیرهای خطرناک که در شرایط خاص جوی قرار گرفته از مسیر سفر مسافران شمال حذف می‌شود و این تونل رسما بخش جنوبی کوه‌های البرز را به بخش جنوبی آن متصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان این‌که این تونل بزرگترین پروژه مهندسی ایران به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: بعد از بهره‌برداری از این پروژه مردم خواهند دید که چه کار با عظمتی صورت گرفته و مهندسان ایرانی توانسته‌اند چه اقدامات بزرگی را اجرایی کنند و چه افق روشنی پیش روی آنها قرار دارد.

عباس آخوندی با اشاره به فناوری‌های نوینی که در این پروژه به کار رفته، بیان کرد: استفاده از روسازی بتنی و ساخت تعداد زیادی ابنیه که تمامی آنها با استانداردهای روز ساخته شده‌اند نشان‌دهنده بزرگی این آزادراه است. در قطعه ۱ که طول آن ۳۲ کیلومتر است، ما ۱۸ تونل و ۱۸ پل داریم که بسیاری از آنها ساخته شده و به مرحله‌ی آمادگی برای بهره‌برداری نهایی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: در قطعه دوم که طول آن ۲۲ کیلومتر است نیز ۶۷ درصد از کار یا تونل یا پل است که برای ساخت هر یک از آنها نیاز به کارهای مهندسی و برنامه‌ریزی گسترده وجود داشته است. تنها برای هر تونل نیاز به برنامه‌ریزی مجزا برای سیستم تهویه، سیستم آب زیرزمینی و سیستم کنترل آتش وجود دارد که خوشبختانه تمامی آنها به دست پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور ۳۵ ساله خود در پروژه‌های مختلف عمرانی تاکید کرد که پروژه آزادراه تهران - شمال از نظر کارگاه مهندسی یک پروژه خاص و منحصر به فرد است که برای هر بار حضور در آن شور و شعف پیدا می‌کند.

آخوندی به استفاده از رویه بتنی در آزاد راه تهران - شمال اشاره کرد و گفت: شرایط کشور ما به گونه‌ای است که در آن تولید سیمان با هزینه‌ای پایین انجام می‌شود و در کنار آن قیمت جهانی قیر نیز در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. با استفاده از رویه بتنی در این آزادراه که شش پیمانکار ایرانی استفاده از آن را آموخته‌اند رسما هم هزینه ساخت کاهش یافته و هم عمر و هزینه نگهداری جاده بهبود پیدا می‌کند که برای نسل‌های اینده ما نیز شرایطی مطلوب به وجود می‌آورد.

همچنین در این مراسم محمد سعیدی‌کیا - رییس بنیاد مستضعفان - نیز با اشاره به اتفاق بزرگی که در آزاد راه تهران - شمال رخ داده است، تاکید کرد: این پروژه مهم در طول چهار سال گذشته با شکل‌گیری یک اراده مشترک و همراهی مدیریتی پیشرفت قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.

به گفته وی، در طول این سال‌ها آزاد راه تهران - شمال به یک دانشگاه عملیاتی و اجرایی تبدیل شده که اتفاقات منحصر به فردی در مسیر اجرای آن رخ داده است.

رییس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که سرعت پیگیری این پروژه در طول سال‌های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، افزود: خوشبختانه در کنار سرعت گرفتن تکمیل پروژه دانش فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی نیز در طول این مدت به طور قابل توجهی ارتقاء پیدا کرد که می‌تواند برای سایر طرح‌های زیرسازی و عمرانی ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 418411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha