مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

علی نوذرپور - شهردار منطقه ۲۲: برای اینکه شهر تهران، زیست‌پذیر شود، اقدامات مختلفی باید در حوزه‌های گوناگون انجام شود.یکی از این حوزه‌ها، ایجاد فضای عمومی شهری است. فضاهایی برای مکث، تامل و تعامل با یکدیگر.

علی نوذرپور،

از جمله این فضاها؛ طراحی و اجرای پهنه‌های امن خانگی است. در این پهنه‌ها، حرکت یا سرعت وسایط نقلیه موتوری کنترل می‌شود و حداکثر بین 10 تا 16کیلومتر بر ساعت و نیز تراکم کم خودرو بین 400 تا 600خودرو در روز و در صورت امکان یک‌طرفه کردن خیابان است. خیابانی که برای اجرای طرح یادشده، انتخاب می‌شود نباید تغذیه‌کننده باشد و طول آن حداکثر 150متر باشد.
ازجمله ویژگی‌های ترافیکی دیگر این پهنه‌ها که درنظر گرفته می‌شود؛ عبارت است از:

خیابان‌هایی برای تردد با سرعت بیشتر به موازات خیابان موردنظر باشد که بتوانند ترافیک را در خود جریان دهند.
برای پارکینگ حاشیه‌ای در پهنه امن خانگی، تقاضا محدود باشد و امکان پارکینگ جایگزین وجود داشته باشد.
علاوه بر ویژگی‌های ترافیکی؛ پهنه یادشده که برای آرامش ساکنان خیابان به‌ویژه برای کودکان و نیز دوچرخه‌سواران طراحی می‌شود؛ مشخصات دیگری از جهات کالبدی داشته باشد.

مثلا:عرض پیاده‌رو در هر طرف؛ 1.8متر باشد.برای انتخاب پهنه‌های امن خانگی؛ باید توجه کرد که پهنه‌های یادشده؛ درون بافت مسکونی قرار داشته باشند و ترجیحا سرای محله و تسهیل‌گران اجتماعی در آن پهنه باشند و از سوی مردم، پذیرش اجتماعی وجود داشته باشد و نیازی به تغییر پهنه به‌واسطه عدم‌رضایت مردم نباشد.

در پهنه‌های امن خانگی؛ وجود کاربری‌های سازگار چون فضاهای آموزشی از ویژگی‌های آن است.
همچنین نبود کاربری‌های تجاری نیازمند بارگیری و باراندازی حجیم از مختصات این پهنه‌هاست.اولویت‌های طبیعی پهنه‌های یادشده، اتصال آنها به پارک یا فضای سبز و امکان‌ گسترش محدود فضای سبز است.

مدیریت منطقه22؛ برای شناسایی مکان‌های مورد نظر برای طراحی و اجرای پهنه‌های خانگی؛ در گام اول؛ در 2ناحیه از 4ناحیه موجود، اقدام کرده است. و پس از اجرای پهنه‌ها، سعی خواهد شد در نواحی دیگر نیز اقدام شود. اجرای موفقیت‌آمیز فضاهای امن شهری در منطقه22 می‌تواند گام اول برای اجرای آن در سایر مناطق شهر تهران باشد.با گسترش پهنه‌های امن در سایر فضاهای شهری؛ امکان زیست‌پذیری شهر تهران با مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های یادشده فراهم
خواهد شد.

کد خبر 418339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha