جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اثر یک هنرمند چینی به‌ نام «زائو وو کی» رکورد فروش ۶۵ میلیون دلاری را با بازدهی ۲.۷۳۵ در حراجی ساتبی هنگ کنگ از آن خود کرد.

نقاشی

به‌گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، یک نقاشی رنگ روغن انتزاعی از هنرمند دو رگه‌ی چینی ـ فرانسوی به نام «زائو وو کی» روز یکشنبه در حراجی ساتبی با قیمت ۶۵ میلیون دلار که ۲۸ برابر قیمت فروش قبلی آن بود به‌ فروش رفت تا رکورد جدیدی برای نقاش‌های رنگ روغن هنرمندان آسیایی به ثبت برسد. 

«چانگ چو دون» یک تاجر تایوانی در تاریخ می سال ۲۰۰۵ این اثر سه پاره ۱۰ متری را که «ژوئن ـ اکتبر۱۹۸۵» نام دارد، به قیمت ۲.۳ میلیون دلار خریده بود. 

رکوردهای بالا و جدید قیمت آثار هنرمندان آسیایی نشان‌دهنده این است که هنرمندان آسیایی در حال نزدیک شدن به اختلاف قیمت آثارشان با همتایان غربی خود هستند.

یک دلال مستقر در هنگ کنگ که ۳۵ سال آثار «زائو» را به فروش رسانده معتقد است "«زائو وو کی» با این رکورد فروش به رده‌بندی هنرمندان پساجنگی امریکایی معاصر هم دوره خود وارد خواهد شد؛ هنرمندانی همانند «ویلم دکونینگ» یکی از برجسته ترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی)، مارک راتکو (نقاش) و بارت نیومن هنرمند امریکایی."

اثر «ژوئن ـ اکتبر۱۹۸۵» زائو به حراجی ساتبی کمک کرد تا به فروش ۱.۵۶ میلیارد دلاری در حراجی آثار هنری معاصر و مدرن خود در تاریخ ۳۰ سپتامبر دست پیدا کند. این میزان فروش حراجی ساتبی بالاترین رقم فروش حراجی شبانه ساتبی در هنگ کنگ بود.

تخمین اولیه فروش این اثر پیش از شروع حراجی اصلی معادل ۱.۱۶ میلیارد دلار بود. این رقم بالای فروش حراجی ساتبی در هنگ‌کنگ نشان‌دهنده این است که می‌توان از هنر با وجود نگرانی‌های سرمایه‌گذاران درباره چالش‌های اقتصادی چین و تنش‌های تجاری جهان به عنوان یک دارایی با ارزش استفاده کرد.

حراجی ساتبی از معرفی خریدار اثر «زائو» خودداری کرد. این فرد اثر هنری «ژوئن ـ اکتبر۱۹۸۵» را با تلفن از طریق مدیرعامل حراجی ساتبی در آسیا به‌نام خود کرد. فروش این اثر تنها ظرف چند دقیقه صورت گرفت.

«زائو وو کی» یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان چین است و در آثار او آمیزه‌ای از هنر خطاطی و نقاشی چینی با هنر انتزاعی است. در سال‌های ۱۹۷۹٬۱۹۸۱و ۱۹۸۸ نمایشگاه‌های مروری بر آثار «زائو» در فرانسه برگزار شد. او عضو آکادمی هنرهای زیبای فرانسه بود که در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۳ در خانه خود در سوئیس در گذشت.

کد خبر 418304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha