مجید جباری-خبر‌نگار:مدیریت شهری تهران گام بلند دیگری در راستای شفافیت برداشت.

شورای شهر

تصویب طرح «مدیرت تعارض منافع در شهرداری تهران»‌ و قرائت گزارش حساب‌های درآمد و هزینه‌های تیر و مرداد شهرداری تهران که نشان از جذب 100درصدی بودجه نقدی شهرداری در 2ماه نخست تابستان داشت و سرانجام با تقدیر محسن هاشمی نیز همراه شد از دستور جلسات دیروز شورای شهر تهران بود.

تصویب یک فوریت لایحه دستورالعمل استفاده از بودجه غیرنقد شهرداری تهران هم از دیگر محورهای اصلی نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران بود. شورای شهر تهران دیروز یک‌خبر دیگر هم داشت؛ آنطور که رئیس شورا اعلام کرد اعضا برای ملاقات با رهبر معظم انقلاب درخواستی ارائه کرده‌اند.

اما بررسی و تصویب طرح«مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» که به پیشنهاد بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر ارائه شده است، اقدامی جدی در راستای شفافیت بیشتر در مدیریت شهری پایتخت محسوب می‌شود. براساس این طرح، شرکت‌هایی که مدیران ارشد و واحدهای تابعه شهرداری تهران در بیشتر از یک چهارم سرمایه شرکت سهامدار هستند، یا اینکه مسئولیت حسابرسی، مشاوره یا نمایندگی شرکت را برعهده دارند، نمی‌توانند طرف معامله شهرداری و شرکت‌های تابعه باشند. از سوی دیگر، این طرح مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر را از انتصاب بستگان خود در شهرداری منع می‌کند.

  • منع به کارگیری بستگان مدیران

بهاره آروین در تشریح طرحی که در کمیسیون مشترک نهایی شده است، گفت: «این طرح پس از بررسی‌های صورت گرفته در ۹ بخش و ۱۸ماده تکمیل شده است. همچنین این طرح تأکید می‌کند که اگر مدیران شهرداری بیش از ۵ درصد سهام شرکتی را داشته باشند یا بازرسی و حسابرسی و مشاوره آن را انجام دهند،

شرکت مذکور نمی‌تواند طرف معامله با شهرداری باشد. ضمن اینکه این ممنوعیت معامله تا ۲ سال پس از خاتمه خدمت هم ادامه خواهد یافت.» او همچنین از انتشار عمومی اطلاعات مدیران با دستور شهردار تهران و با تلاش معاونت منابع انسانی در سایت شفاف خبر داد و اضافه کرد: «ضمانت اجرایی منع معاملاتی که در بخش«منع یا تحدید معاملات دارای موقعیت تعارض منافع» ذکر شده در ماده ۷ آمده که اختیار فسخ یک‌طرفه قراردادهایی که این موقعیت تعارض منافع را دارند به شهرداری تهران داده است».

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه در این طرح علاوه بر اینکه دریافت هدیه از سوی مدیران و کارکنان مطابق با دیگر قوانین کشور ممنوع شده است، ادامه داد: شهرداری تهران ملزم شده است فهرست اشخاص حقوقی دریافت‌کننده کمک‌های شهرداری را به‌صورت برخط منتشر کند. همچنین انتشار عمومی اطلاعات سفرهای خارجی کارکنان و مدیران شهرداری تهران، حداکثر تا 3هفته پس از پایان سفر در این طرح پیش‌بینی شده است. او گفت: شهرداری تهران مکلف شده آیین‌نامه‌ای را در رابطه با گزارش‌دهی امن تخلفات ظرف ۶‌ماه تهیه کند و به تصویب شورا برساند.

  • دستاورد بزرگ شورا در شفافیت

پس از سخنان آروین، سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا در موافقت با طرح گفت: این طرح در 3جلسه کمیسیون مشترک بررسی و جزئیات آن به‌صورت مفصل با کمیسیون حقوقی مشورت شده است؛ به‌ویژه در بخش تنبیهات، شورا جرم‌انگاری جدیدی صورت نداده و به قانون تخلفات اداری ارجاع شده است. از این‌رو تصویب این طرح، شورای پنجم را به دستاورد بزرگی در حوزه شفافیت می‌رساند.

بشیر نظری نیز درباره کلیات این طرح بیان کرد: شاید با توجه به بررسی لایحه تعارض منافع دولت بررسی این طرح ضرورت نداشته باشد. اگر بخش‌هایی هست که در لایحه دولت دیده نشده، مورد توجه قرار گیرد، کفایت می‌کند.پس از سخنان اعضای شورای شهر، کلیات طرح«مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» به رأی گذاشته شد که با ۱۶ رأی موافق از ۱۸ نفر از حاضران به تصویب رسید.

در ادامه جلسه، جزئیات طرح با پیشنهادهای اصلاحی حجت نظری در برخی مواد آن، از سوی اعضای شورا بررسی شد.
زهرا نژاد بهرام هم در جریان بررسی این طرح خواستار توضیح درخصوص در برگیری این مصوبه برای اعضای شورای شهر تهران و همچنین وابستگانی همچون خواهر، برادر و همسر علاوه بر اقوام نسبی و سببی درجه یک شد.

مجید فراهانی در موافقت با این موضوع گفت: ما نمی‌توانیم ممنوعیتی را برای مدیران شهرداری درنظر بگیریم اما بخشی از راه را اینگونه باز بگذاریم. هرچند این موضوع در گذشته وجود داشته است و هنوز هم تعدادی از منسوبان مدیران پیشین در پست‌هایی قرار دارند.

حجت نظری هم در این زمینه گفت: ما در این بخش در حال ایجاد ممنوعیتی برای مدیران شهری هستیم، بنابراین نمی‌توانیم اعضای شورا را از مدیران شهرداری جدا کنیم.سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران در ارزیابی حساب‌های درآمد و هزینه تیر و مرداد شهرداری گفت:

شهرداری براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی منتهی تا مرداد‌ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف 72هزار و 622میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما توانسته تحقق 77درصد منابع،

به مبلغ 56هزار و 359میلیارد ریال را با احتساب ملک خیابان ملاصدرا به شیوه تهاتر با بدهی بانک شهر تحصیل کند و با ثبت تنها 15درصد مصارف خود مبلغ 10هزار و 305میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به‌عنوان گزارش هزینه تا پایان مرداد‌ماه ارائه کند. او همچنین از جذب 100درصدی بودجه نقدی شهرداری در 2‌ماه نخست تابستان خبر داد.
پس از بیان نظرات اعضای شورا، جزئیات این طرح هم با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

  • تصویب مدیریت منابع و مصارف غیرنقد

در ادامه نودویکمین جلسه شورا، یک فوریت لایحه دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیرنقد پس از بررسی به تصویب اعضای شورا رسید.

زریر نگین تاجی، معاون مالی شهرداری تهران با اشاره به این لایحه گفت: «بخشی از بودجه شهر تهران از منبع غیرنقد است که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده امکان برداشت از آن برای 6‌ ماه دوم سال امکان‌پذیر نیست. هرچند در گذشته نیز مصوبه‌ای در این خصوص داشته‌ایم اما این لایحه به لحاظ شفافیت، نظارت‌پذیری و ورود اداره کل خزانه‌داری به منابع غیرنقد با مصوبات پیشین تفاوت دارد. اما از آنجا که تاکنون تنها 5 درصد از بودجه پیش‌بینی شده برای درآمدهای غیرنقد شهرداری محقق شده است از این رو ضرورت دارد تا هرچه زودتر به این موضوع ورود شود.»

بهاره آروین در مخالفت با این طرح گفت: شهرداری در گذشته برای اصلاح ساختار، فروش هولوگرام را متوقف کرد. از این‌رو ضرورت دارد اصلاحات آن با دقت، بحث و بررسی شود. بر این اساس می‌توان با درنظر گرفتن تمهیداتی، بودجه غیرنقد را به صفر رساند و آن را به‌عنوان دستاورد شورا معرفی کرد.

در ادامه مرتضی الویری در موافقت با این طرح گفت: قرار بود 4هزار میلیارد تومان از محل غیرنقدی، بودجه تهران تامین شود اما تاکنون تنها 200میلیارد تومان محقق شده است که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر مشکلات کار شناسایی و برطرف شود.سیدحسن رسولی هم در موافقت با این طرح بیان کرد: همزمان با شفافیت و سلامت باید به اصل کارآمدی در موضوعات مدیریتی توجه شود.

در نهایت پس از تذکر محمد سالاری و علی اعطا درباره نبود امکان ارائه این دستور جلسه در شورای شهر تهران و توضیح محسن هاشمی رفسنجانی در این خصوص، این لایحه به رأی گذاشته شد که با 9رأی موافق دربرابر 7رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.

  • قدردانی از شهرداری برای تحقق 100درصدی بودجه نقدی

رئیس شورای شهر تهران از شهرداری به‌خاطر جذب 100درصدی بودجه نقدی تشکر و قدردانی کرد. محسن هاشمی رفسنجانی پس از برگزاری جلسه شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به ‌گزارش سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر از درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران در ماه‌های تیر و مرداد گفت:

این گزارش نشان داد شهرداری تهران در بخش بودجه نقدی عملکرد خوبی داشته و درآمدهای آن کاملا مطابق بر بندهای بودجه بوده است. او در عین حال بیان کرد: شهرداری ۱۰۰درصد بودجه نقدی را جذب کرده اما در بخش بودجه غیرنقد ۲۳درصد عقب‌تر از درآمدهای تعیین شده است. به همین سبب یک لایحه یک فوریتی ارسال شده بود که براساس آن استفاده از بودجه غیرنقدی با شفافیت و بدون نگرانی از فساد به اجرا دربیاید. دلیل اینکه بودجه غیرنقدی به‌طور کامل جذب نشده نیز همین ارسال دیرهنگام لایحه به شوراست.

جدول

 

کد خبر 418235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha