همشهری آنلاین: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا پایان سال جاری موظف هستیم ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور را از محل صندوق توسعه ملی درختکاری کنیم.

اجرای طرح جنگل‌کاری در ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور

به گزارش ایسنا، خلیل آقایی در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در اردبیل با اشاره به این که امروز بارقه‌های امید در حوزه آبخیزداری دیده می‌شود، اظهار کرد: با هماهنگی استان‌ها توانستیم از استانداری‌ها ۴۰۰ میلیون تومان جذب این حوزه کنیم بطوری‌که امروز بیش یک هزار میلیارد تومان در دستمان پول داریم که باید در این حوزه کار شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: صیانت و حفاظت از جنگل‌های کشور امری ضروری بود و مشارکت همگانی را می‌طلبد بطوری‌که در حرف و سخنرانی همه ما افراد آگاه و مطلع به نظر می‌رسیم ولی در عمل نتواستیم موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به این که زراعت چوب امروز بالاتر از زراعت شالی است، اظهارکرد: تا یک سال گذشته از جنگل‌ها برای چوب بهره‌برداری می‌شد که این اتفاق امسال ممنوع اعلام شد.

آقایی اضافه کرد: پوشش گیاهی تولید آب می‌کند و هرجا جنگل و پوشش گیاهی داشته‌ایم در آن منطقه بارندگی زیادتر بوده و لازم است در کشور به‌صورت کارشناسی به موضوع درختکاری بپردازیم تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از فعالیت ۲۰۰۰ کارگاه آبخیزداری در کشور خبر داد و گفت: این طرح‌ها با هدف جلوگیری از سیل و هدررفت آب، گسترش پوشش گیاهی، بهبود شرایط اکولوژیک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در ۳۳۰ شهرستان و ۶۳۰ حوزه آبخیز در دست اجراست.

به گفته وی در زمینه مانیتورینگ، متدولوژی و ریسک بحران در حوزه‌های آبخیزداری تفاهمنامه‌ای با سازمان خواربار جهانی (فائو) منعقد شد و از هفته آینده کارشناسان فائو برای بررسی زمینه‌های همکاری به ایران سفر می‌کنند چرا که مشکل ما فنی نیست بلکه تمام پتانسیل‌های لازم را در کشور برای اجرای طرح‌های بزرگ داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۸۰ درصد از ریزگردهای موجود در کشور عامل خارجی دارد بنابر این از سازمان فائو درخواست کردیم که بررسی لازم را در این زمینه انجام دهد و به نقش بین‌المللی خود در این باره عمل کند.

آقایی اضافه کرد: دانشگاه باید ارتباط تنگاتنگی با منابع طبیعی داشته باشد و این سازمان از پایان‌نامه‌های دانشجویی در حمایت از جوانان استقبال می‌کند.

وی گفت: امروز ما در حوزه آبخیزداری به دلیل حجم بالای کار به کمک همه پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان خوش‌فکر نیازمند هستیم.

کد خبر 418156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha