همشهری آنلاین: گروه‌هایی از کره شمالی و جنوبی مشغول جمع‌آوری بخشی از ۸۰۰ هزار مین‌ کار گذاشته شده در مرز دو کشور شدند.

دو کره شروع به جمع‌آوری مین‌های مرزی کردند

به گزارش بي بي سي، در کره جنوبی عملیات پاکسازی از "منطقه امنیتی مشترک" در نزدیکی دهکده پانمونجام آغاز شده است. همچنین مین‌ها از بخش دیگری از مرز هم که در آن صدها سرباز در دوره جنگ کره کشته شدند، جمع‌آوری خواهد شد.

این مین‌ها به دنبال توافق و دیدار ماه گذشته کیم جون اونگ، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی در پیونگ‌یانگ جمع‌آوری می‌شوند.

منطقه امنیتی مشترک، تنها بخش از "منطقه غیرنظامی" بین دو کره است که نیروهای دو کشور در آن رودرروی هم ایستاده‌اند و به گفته وزارت دفاع کره جنوبی مین‌های این منطقه قرار است تا ۲۰ روز دیگر پاکسازی شود.

هنگامی که این فرآیند کامل شود، پست‌های نگهبانی و تسلیحات از این منطقه حذف می‌شود و پس از آن گروه‌های غیرنظامی به عنوان بخشی از برنامه دو کشور برای کنترل تنش مرزی، در این منطقه مستقر می‌شوند.

کره جنوبی ماه آوریل اعلام کرد که در راستای برنامه "کاهش تنش مرزی بین دو کره" پخش برنامه‌های تبلیغی علیه کره شمالی را که با بلندگو در مرز با همسایه شمالی پخش می‌شد، متوقف کرده است.

منطقه غیر نظامی بین دو کره نواری مرزی به طول ۲۵۰ کیلومتر و عرض ۴ کیلومتر است که در حال حاضر به شدت مسلح و مین‌گذاری شده است و در آن سیم‌های خاردار، دوربین‌های ویدئویی و حصار‌های الکتریکی، قرار دارد.

علاوه بر تعداد قابل توجهی مین‌های ضد نفر، این منطقه همچنین به دقت از سوی ده‌ها هزار نفر از نیروهای دو کشور محافظت می‌شود و عملا عبور از آن غیرممکن است.

نوامبر پارسال یک سرباز کره شمالی که به سوی دهکده پانمونجام در بخش جنوبی منطقه امنیتی مشترک فرار می‌کرد با تیراندازی همقطارانش روبرو شد و به شدت آسیب دید.

البته به گفته مسئولان کره جنوبی از هفت سال پیش که رهبر کنونی کره شمالی قدرت را در دست گرفته است، میزان فرار از کره شمالی به سوی همسایه جنوبی کاهش یافته است.

روابط کره شمالی و جنوبی در ماه‌های اخیر به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.

جنگ کره در سال ۱۹۵۳ پایان یافت اما این دو کشور از آن زمان تا کنون به توافقی برای صلح دائم نرسیده‌اند.

اوایل ماه گذشته رهبران دو کشور در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار پس از ملاقات تاریخی ماه ژوئن بین رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سنگاپور برگزار شد. در آن دیدار بر سر عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای توافق شد.

کد خبر 418001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha