همشهری آنلاین: ژایر بالسونارو، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری برزیل، سه هفته پس از حمله با چاقو به او از بیمارستان مرخص شد. هم زمان صدها هزار نفر، بخصوص زنان، علیه او که به عنوان "دونالد ترامپ برزیل" مشهور است به تظاهرات پرداختند.

تظاهرات گسترده علیه نامزد انتخابات ریاست جمهوری برزیل

به گزارش دويچه وله، صدها هزار نفر که بیشتر آنان زن بودند در روز شنبه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) در شهرهای بزرگ برزیل علیه ژایر بالسونارو، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تظاهرات کردند. بزرگ‌ترین تجمع‌ها در کلان‌شهرهای ریودوژانیرو و سائوپائولو انجام شدند.

برگزارکنندگان تظاهرات اعلام کردند که در این دو شهر بزرگ برزیل بیش از ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات علیه نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند.

زنان برزیلی در شبکه‌های اجتماعی کمپین بزرگی با شعار "او نه" علیه ژایر بالسونارو به راه انداخته بودند و به همین دلیل بود که بسیاری از زنان در حرکت اعتراضی برای جلوگیری از شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند؛ انتخاباتی که قرار است روز هفتم اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۸) برگزار شود.

طبق نظرسنجی‌های انجام گرفته، ژایر بالسونارو، سیاستمدار راست افراطی برزیل، در انتخابات ریاست جمهوری در دور اول پیشتاز خواهد بود. اما به گفته رسانه‌های برزیل، او در دور دوم انتخابات شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

خانم لودمیلا تاکسِیرا، یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات در ریودوژانیرو، در این باره گفت: «یا هم‌الان با هم متحد می‌شویم یا در آینده با هم سوگواری خواهیم کرد ... ما نباید اجازه دهیم که فاشیسم در برزیل رشد پیدا کند.»

ژایر بالسونارو، میلیونر ۶۳ ساله برزیلی از حزب سوسیال لیبرال، در این کشور به عنوان "دونالد ترامپ برزیل" مشهور است. او با سخنان نژادپرستانه، زن‌ستیزانه و ضد همجنس‌گرایانه توجه‌ همگان را به خود جلب کرده است.

بالسونارو که در گذشته سروان ارتش بوده، از رژیم دیکتاتوری نظامی برزیل که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ حدود ۱۹ سال بر این کشور حاکم بود دفاع می‌کند. او خواستار ساده کردن قوانین مالکیت اسلحه در برزیل است و مخالف سرسخت سقط جنین.

نظرخواهی‌ها در باره انتخابات ریاست جمهوری در برزیل که قرار است یکشنبه آینده برگزار شود، نشان می‌دهند که بالسونارو با به دست آوردن ۲۸درصد آرا مقام نخست را به دست خواهد آورد.

بالسونارو پس از مداوای سه هفته‌ای، روز شنبه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) از بیمارستان مرخص شد و به ریودوژانیرو رفت و اعلام کرد که مبارزات انتخاباتی خود را از سر می گیرد.

او که عضو حزب راست افراطی برزیل است، روز پنجشنبه ۱۵ شهریور در جریان کارزار انتخاباتی در ایالت میناس گرایس به ضرب چاقوی فردی که تعادل روحی نداشت از ناحیه شکم زخمی شد.

  • شرکت ۱۳ نامزد انتخاباتی

در انتخابات ریاست جمهوری برزیل ۱۳ نفر کاندید شده‌اند. میشل تمر، رئیس جمهوری موقت و نامحبوب برزیل، در این انتخابات شرکت نکرده است.

فرناندو حداد که شهردار سائوپائولو است، از سوی حزب کارگر برزیل به جای لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری پیشین این کشور، نامزد انتخابات شده است. او در هفته‌های اخیر در مبارزات انتخاباتی به شدت موفق بوده و نظرخواهی‌ها بخت او را با ۲۲درصد آرا در رتبه دوم ارزیابی کرده‌اند.

حزب چپ‌گرای کارگر برزیل در ابتدا لولا دا سیلوا، رئیس جمهور پیشین این کشور را به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات معرفی کرده و از مردم خواسته بود به او رای دهند. اما دادگاه عالی انتخابات با نامزدی او مخالفت کرد. لولا اکنون به اتهام فساد مالی و پولشویی برای گذراندن دوران محکومیت ۱۲ ساله خود در زندان است.

کد خبر 417972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha