همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدوارم با تلاش‌های کمیته‌های تخصصی کمیسیون بودجه و تلفیق شورا دو ویژگی توازن و پایداری در ساختار مالی مدیریت شهری تهران در برنامه سوم توسعه شهر تهران نهادینه شود.

 محسن هاشمی، رئيس شوراي شهر تهران صبح يك‌شنبه هشتم مهر در نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تبریک و گرامی‌داشت روز آتش‌نشان و با اشاره به کمبودهایی که در این زمینه و سایر زیرساخت‌های شهری وجود دارد، گفت: با توجه به آن که بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهری در کمیسیون‌های شورا آغاز می‌شود و سیستم آتش‌نشانی و بسیاری از زیرساخت‌های مدیریت شهری از کمبود منابع رنج می‌برند ، لازم است در مورد چگونگی ساختار تامین مالی شهرداری نکاتی در نظر گرفته شود.

به گزارش شهرنوشت،محسن هاشمي ادامه داد: خوشبختانه برای آتش نشانی نردبان های بلند خریداری شده و روز گذشته در اختیار سازمان آتش نشانی قرار گرفت. این تجهیزات برای مقابله با آتش در طبقات بالا یکی از ضروریات شهر تهران بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در تشریح چگونگی تامین منابع مالی شهرداری گفت: پایدار بودن و متوازن بودن دو ویژگی مهمی است که باید در ساختار تامین مالی مدیریت شهری تثبیت شود.

هاشمی درباره منابع پایدار شهرداری ادامه داد: منابع پایدار به منابع مالی گفته می‌شود که از جنس واگذاری دارایی‌ها و سرمایه‌ها یا فروش فضاهای شهری که یک بار مصرف هستند، نیستند و قابل تجدید و استفاده‌اند.

او افزود: منابع مدیریت شهری علاوه بر پایدار بودن، باید متوازن نیز باشند، بدین معنا که ما نمی‌توانیم بار هزینه‌های اداره شهر را کلاً بر دوش یک گروه از منابع، حتی منابع پایدار قرار دهیم، نتیجه نامتوازن بودن منابع، عدم تعادل بین هزینه‌ها و منابع و کسری بودجه و در نهایت تعطیل شدن بخشی از وظایف مدیریت شهری است.

هاشمی در ادامه به نامتوازن بودن ساختار مالی مدیریت شهری اشاره کرد و توضیح داد: اگر امروز مشاهده می‌کنیم در بخش تامین تجهیزات مدیریت شهری، از اتوبوس گرفته تا واگن‌های مترو و تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی تا سایر تجهیزات خاص مورد نیاز مدیریت شهری با کمبودهای جدی مواجه هستیم و امروز با این شرایط ارزی تامین آن بسیار دشوارتر از گذشته شده است، نتیجه نامتوزان بودن ساختار مالی مدیریت شهری است.

او اضافه کرد: توازن در منابع مالی مدیریت شهری به این معناست که برای هر هزینه‌ای منابع متناظر و متجانس با آن تعریف شود. هزینه‌های پسماند، هزینه ساخت بزرگراه‌ها و پل‌ها و تونل‌ها نیز که توسط خودروها استفاده می‌شود باید توسط استفاده‌کنندگان پرداخت شود.

هاشمی با اشاره به این‌که نتیجه عدم توازن در منابع مدیریت شهری این شده است که ماهانه هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر می‌شود، گفت: در چنین شرایطی اقدامات زیرساختی و زیربنایی که اهمیت بالایی دارد در اولویت دوم قرار می گیرد، در حالی که اگر توازن در ساختار مالی مدیریت شهری برقرار بود، منابع این گروه از هزینه‌ها به صورت مستقل و مشخص تامین می‌شد و بر اثر کمبود بودجه فعالیت‌های ضروری زیربنایی شهر معطل نمی‌ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم با تلاش‌های کمیته‌های تخصصی کمیسیون بودجه و تلفیق شورا دو ویژگی توازن و پایداری در ساختار مالی مدیریت شهری تهران در برنامه سوم شهر تهران نهادینه شود.

کد خبر 417869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha