همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی دریافته‌اند که میکروپلاستیک‌ها بیشتر از میزانی که تاکنون تصور شده است، در رودخانه‌ها پخش شده‌اند.

حشرات میکروپلاستیک‌ها را می‌بلعند

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان انگلیسی، رودخانه‌های جنوب شهر "ولز" (Wales) را بررسی کردند و دریافتند که میکروپلاستیک‌هایی که در رودخانه‌ها وجود دارند در سطح وسیعی بوده و حشرات آنها را می‌بلعند.

میکروپلاستیک‌ها اشیایی فوق‌العاده کوچک هستند که در نزدیکی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند. در واقع آنها به عنوان اشیایی پلاستیکی که قطرشان کمتر از پنج میلی‌متر است شناخته می‌شوند.

وجود این پلاستیک‌ها موجب شده که نگرانی‌هایی در سطح جهان به وجود آید زیرا میزان این پلاستیک‌ها بیشتر از چیزی است که تاکنون تصور شده است.

این مطالعه توسط محققان دانشکده "علوم زیستی" دانشگاه "کاردیف" (Cardiff) صورت گرفت.

در این مطالعه، ۳ نوع مختلف از حشرات "یک‌روزه‌ها" و" بال‌مودارها" مورد بررسی قرار گرفتند.

"بال‌مودار" راسته‌ای از حشرات است که ۱۲ هزار گونه دارد و شبیه به شاپرک است.

"یک‌روزه‌ها" نیز نام یک راسته از زیر رده "بالداران" است و به خاطر این که عمر این حشرات بسیار کوتاه است و بعد از این که حشره کامل ظاهر می‌شود یک یا دو روز و بیشتر از سه روز زنده نمی‌مانند به آنها "یک‌روزه‌ها" می‌گویند.

مطالعات نشان داد که این حشرات، میکروپلاستیک‌ها را می‌بلعند.

"فرد وینزور" دانشجوی دکتری دانشگاه "کاردیف" گفت: هر ساله بین هشت تا ۱۲ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌های جهان وارد می‌شود ولی حدود چهار میلیون تن از این میزان به رودخانه‌ها وارد می‌شود.

وی ادامه داد، در برخی موارد بیش از نیم میلیون پلاستیک در هر متر مربع از بستر رودخانه‌ها وجود دارد. به همین دلیل، احتمال بلع این زباله‌ها توسط حشرات بسیار زیاد است.

"استیو اورمرود" (Steve Ormerod) مدیر موسسه تحقیقات آب دانشگاه "کاردیف" اظهار کرد، روخانه‌های شهری در انگلیس، طی دهه‌های گذشته آلوده به زباله‌های درشت بوده‌اند که اخیرا از وجود این آلودگی‌ها عاری شده‌اند ولی میکروپلاستیک‌ها تهدید جدیدی برای این رودخانه‌ها هستند.

میکروپلاستیک‌ها موجب آلودگی رودخانه‌های شهری و روستایی شده‌اند.

کد خبر 417860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha