همشهری آنلاین: در پی یک زمین‌لرزه و سونامی شدید بخش‌های بزرگی از جزیره سولاسی اندونزی تخریب و تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. شدت زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتر گزارش شده اما تا کنون آمار رسمی قربانیان این حادثه اعلام نشده است.

زمین‌لرزه و سونامی در اندونزی صدها قربانی گرفت

به گزارش دويچه وله، روز جمعه، ششم مهرماه (۲۸ سپتامبر) پس از وقوع چند زمین‌لرزه که شدت بزرگترین آنها ۷.۷ ریشتر گزارش شده، سونامی مهیبی به بندر "پالو"، مرکز جزیره سولاسی، خسارت‌های جانی و مالی زیادی وارد کرد.

به گزارش "تاگس‌شاو"، وب‌سایت شبکه یک تلویزیون آلمان تا بامداد روز شنبه هنوز آمار رسمی قربانیان این حادثه اعلام نشده است. منابع خبری به نقل از پزشک یکی از مراکز درمانی از کشته شدن دست‌کم ۳۸۰ نفر و مجروح شدن صدها نفر که نیاز به عمل جراحی دارند گزارش داده‌اند.

برخی شاهدان عینی می‌گویند "تعداد بیشماری" قربانی سونامی روز جمعه شده‌اند. مرکز ملی مقابله با بحران اندونزی تائید کرده که "انسان‌های زیادی" در این واقعه جان خود را از دست داده‌اند.

مطابق تصویرها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی امواجی به ارتفاع چند متر شماری از ساختمان‌ها در ساحل بندر پالوا را به کلی تخریب کرده و مردم سراسیمه و وحشت‌رده در حال فرار هستند. گفته می‌شود یک مرکز خرید و یک مسجد نیز به شدت آسیب دیده‌اند.

به جز بندر پالو، بخش‌های دیگری از سواحل سولاسی، که از بزرگ‌ترین جزیره‌های اندوزی محسوب می‌شود، نیز با هجوم امواج بلند پس از وقوع سونامی روبرو بوده‌اند. در پی این حادثه فرودگاه بندر پالو بسته شده است.

موسسه لرزه‌نگاری ایالات متحده می‌گوید مرکز زمین‌لرزه روز جمعه در حدود ۸۰ کیلومتری شمال بندر پالو و در عمق ده کیلومتری بوده است.

اندونزی ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور بر نوار گسل‌های فعال و آتش‌فشان‌های اقیانوس آرام، موسوم به "حلقه آتش" قرار گرفته که از مناطق زلزله‌خیز جهان به شمار می‌رود.

چند ماه پیش و در پی وقوع یک سلسله زمین‌لرزه در جزیره "لومبوک"، در همسایگی جزیره معروف توریسنی "بالی" بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

کد خبر 417785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha