همشهری آنلاین: شمار اعضای حزب کارگر بریتانیا که خواستار اجرای برگزاری همه‌پرسی جدید در مورد برگزیت هستند، افزایش یافته است.

برگزیت

بسیاری امیدوارند که بریتانیا همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی بماند.

شمار اعضای حزب کارگر بریتانیا که خواستار اجرای برگزاری یک همه‌پرسی جدید در مورد برگزیت هستند، بسیار افزایش یافته است. بسیاری امیدوارند که بریتانیا همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی بماند.

اکثریت نمایندگان حزب کارگر بریتانیا در کنگره این حزب روز سه‌شنبه ۳ مهر (۲۵ سپتامبر) موافقت خود را با برگزاری یک همه‌پرسی مجدد در مورد برگزیت اعلام کردند.

کایر استارمر، کارشناس برگزیت در این کنگره طی سخنانی حتی باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا را نیز رد نکرد و گفت: «هیچکس در این همه‌پرسی احتمال به دست آمدن آرای کافی برای ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا را نفی نمی‌کند.» سخنان او با تشویق بسیار شرکت‌کنندگان کنگره روبه‌‌رو شد.

رهبری حزب کارگر بریتانیا و شخص جرمی کوربین، رئیس این حزب موافقت چندانی با این همه‌پرسی ندارند. آنها نگران هستند که اعضای چپ این حزب که با برگزیت موافقت دارند، آرای خود را دیگر به این حزب ندهند.

جرمی کوربین گرچه اعلام کرده که نظر نمایندگان کنگره را می‌پذیرد، اما همه‌پرسی مجدد در مورد برگزیت را آخرین اقدام می‌داند و پیش از رسیدن به چنین راهکاری می‌خواهد احتمال برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در بریتانیا را بسنجد.

افزایش مخالفان برگزیت

به تدریج برمخالفان برگزیت افزوده می‌شود. صادق خان، شهردار لندن با انتقاد شدید از سیاست بریتانیا در اجرای برگزیت - طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا - خواستار همه‌پرسی دوباره از شهروندان این کشور شده است.

صادق خان پیامدهای اجرای برگزیت را برای اقتصاد، فرصت‌های شغلی و سیستم بهداشت و درمان دولتی بریتانیا اسف‌بار خوانده است. او که از ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی شهردار لندن است، تا کنون مخالفتی با برگزاری یک همه‌پرسی جدید در مورد برگزیت ابراز نکرده بود، اما حال برای نخستین‌بار از برگزاری آن حمایت کرده است.
م

عضل برگزیت برای نخست وزیر بریتانیا

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در پارلمان بریتانیا دارای اکثریتی بسیار ضعیف است و به همین دلیل نظر احزاب اپوزیسیون تاثیری شدید در تصمیم‌گیری برای تایید یا رد برگزیت دارد.

تصمیم‌های بریتانیا در برنامه‌ریزی برای خروج از اتحادیه اروپا تاکنون با مخالفت مقامات اتحادیه روبه‌‌رو شده است. این تصمیم‌ها در درون حزب محافظه‌کار بریتانیا نیز مخالفان بسیاری دارد.

حتی اگر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، با اتحادیه اروپا به تفاهمی برای خروج از اتحادیه اروپا تا زمان قانون ۲۹ مارس ۲۰۱۹ نیز برسد، باز مشکلات بسیاری بر سر راه است، زیرا این برنامه باید به تصویب پارلمان بریتانیا نیز برسد و در چنین شرایطی هنوز مشخص نیست که آیا اکثریت پارلمان به این تصمیم رای مثبت خواهد داد یا نه.

استارمر در کنگره حزب کارگر بریتانیا در این باره گفت در صورتی که خانم می‌ در پارلمان بریتانیا آرای کافی موافق را به‌ دست نیاورد، حزب کارگر به او کمکی نخواهد کرد و در چنین شرایطی باید یا همه‌پرسی مجدد برای برگزیت برگزار شود یا انتخابات پارلمانی زودهنگام.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز با طرح‌های بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده است. خانم مرکل روز سه‌شنبه ۳ مهر (۲۵ سپتامبر) در برلین در این باره گفت: «وقتی تنها در یک بخش بازار داخلی اتحادیه اروپا فعالیت وجود داشته باشد و در سه بخش دیگر فعالیتی نباشد، نمی‌توان در بازار داخلی اتحادیه اروپا باقی ماند.»

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، خواستار آن است که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا بتواند به راحتی به بازار اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشد و تجارت و ارسال کالا به این بازار با محدودیتی روبه‌‌رو نشود.

کد خبر 417620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha