همشهری آنلاین: برخی کارشناسان چینی بر این عقیده‌اند که پیوستن کشور سوم مانند عربستان به کریدور اقتصادی چین - پاکستان (CPEC) می‌تواند با اهداف پکن در قبال تکمیل این پروژه در تضاد باشد.

 نگرانی های چین از پیوستن عربستان به کریدور سی-پک

به گزارش ایرنا، فواد حسین چودری وزیر اطلاع رسانی پاکستان پس از سفر عمران خان به عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور به همراه چین در ساخت یک پالایشگاه نفت در بندر «گوادر» پاکستان سرمایه گذاری خواهد کرد.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفت که دولت این کشور برای سرمایه گذاری در طرح راهروی اقتصادی چین - پاکستان معروف به «سی - پک»، از عربستان سعودی دعوت کرده است و این کشور به عنوان 'شریک سوم' در این طرح مشترک اقتصادی مطرح می شود.

عربستان سعودی قصد دارد در چارچوب این طرح، در خاک پاکستان سرمایه گذاری کند و در این راستا یک مخزن بزرگ ذخیره سوخت در بندر در حال تاسیس گوادر در جنوب ایالت بلوچستان احداث می شود.

البته بر اساس برخی اخبار به نقل از رسانه های پاکستان و منابع آگاه در وزارت امور خارجه این کشور، مطابق برخی قراردادهای دوجانبه که بزودی امضا می شود، عربستان به مدت پنج سال نفت خام را با ۲۰ در صد تخفیف به پاکستان می فروشد.

افزون بر این و در صورت پیوستن عربستان به کریدور اقتصادی چین - پاکستان، تفاهم نامه ای نیز برای احداث یک پالایشگاه نفت از سوی عربستان سعودی در بندر گوادر پاکستان به امضا می رسد که مطابق آن، عربستان به همراه چین در احداث این پالایشگاه در زمینی به مساحت ۸۰ هزار هکتار در بندر گوادر سرمایه گذاری خواهد کرد و بدین ترتیب در پروژه کریدور اقتصادی موسوم به سی پیک، شریک خواهد شد.

تارنمای خبری تحلیلی (DNA ) پاکستان نیز با انتشار تحلیلی به نقل از کارشناسان چینی که خواستند نامشان برده نشود، اعلام کرد که پیوستن کشور سوم مانند عربستان به کریدور اقتصادی چین - پاکستان (CPEC) می تواند با اهداف چین در قبال تکمیل این پروژه در تضاد باشد.

بر اساس این تحلیل، دولت چین هر چند به صورت رسمی از مشارکت عربستان در طرح موسوم به 'سی پک ' استقبال کرده است، اما به گفته کارشناسان، دولت چین نگرانی های جدی در قبال پیوستن عربستان در طرح (سی- پک) دارد و این اقدام می تواند عواقب بسیار بد و غیرقابل جبران برای این طرح داشته باشد.

به گفته کارشناسان چینی، آمریکا در راستای منافع خود از سال های قبل خواهان پیوستن به این طرح است حالا با توجه به قرابت روابط بین واشنگتن و ریاض آمریکا می تواند از طریق عربستان بر این طرح، تاثیر بگذارد.

برخی کارشناسان چینی معتقدند آمریکا از عربستان خواسته است با سرمایه گذاری در چند پروژه به این طرح بپیوندد تا از این طریق این کریدور را از نزدیک زیر ذره بین داشته باشد.

حتی برخی از کارشناسان چینی با توجه به اهداف مشترک عربستان و آمریکا در منطقه اعلام آمادگی مشارکت عربستان در این طرح چینی را خنده آور توصیف کردند.

از سوی دیگر دولت جدید پاکستان در راستای منافع اقتصادی خود قصد دارد از کمک عربستان برای توسعه و پیشرفت اقتصادی این کشور به صورت احداث طرح های زیربنایی کمک بگیرد.

بنابراین مشارکت عربستان در سرمایه گذاری در پاکستان می تواند برآینده سی پک تاثیر مستقیم بگذارد.

دولت جدید پاکستان که برای آغاز کار به شدت به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، طرح کریدور اقتصادی چین - پاکستان (سی پک)را برای آینده این کشور مهم توصیف کرده و از دیگر کشورهای خارجی خواسته است تا برای بهره مند شدن از فواید این طرح کریدور اقتصادی در پروژه های مختلف و زیرساختی این کشور سرمایه گذاری کنند.

دولت چین همچنین کنترل یکی از بنادر مهم سریلانکا را برای تکیمل طرح راه ابریشم جدید در دست گرفته است. این بندر در چند مایلی هند قرار دارد و دولت سریلانکا نیز مسئولیت تامین امنیت این بندر را برعهده گرفته است.

دولت سریلانکا اعلام کرده که ممکن است نتواند بدهی های خود را به دولت چین پرداخت کند.

از سوی دیگر سفیر ژاپن در پاکستان نیز با اشاره به طرح (سی-پک) ابراز امیدواری کرده که دولت پاکستان به اندازه چین از این طرح سود ببرد.

وی گفت:دولت پاکستان تنها در صورتی از این طرح اقتصادی سود خواهد برد که این طرح با معیارهای اقتصادی و تجاری جهان مطابقت داشته باشد و اقداماتی در جهت شفاف سازی نحوه سرمایه گذاری نیز برداشته شود.

این در حالی است که دولت پاکستان در حال انجام اقداماتی برای شفافیت سرمایه گذاری سی پک می باشد.

کریدور اقتصادی چین- پاکستان از مهم ترین بخش های مربوط به طرح راه ابریشم نوین است که چین در سال 2013 میلادی آن را به اجرا گذاشت و چینی ها قصد دارند با سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلار، بندر گوادر پاکستان را به منطقه سین کیانگ چین متصل کنند.

چین در راستای برنامه راه ابریشم نوین، اردیبهشت ماه سالجاری نخستین نشست همکاری بین المللی راه ابریشم را با شرکت سران 29 کشور در پکن برگزار کرد.

طرح جاده ابریشم جدید در سال 2001 میلادی و در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصادی در داووس از سوی مقامات عالی رتبه چین اعلام شد .

طرح راهروی اقتصادی مشترک چین- پاکستان( CPEC) به ارزش 57 میلیارد دلار، مهم ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل آن دست کم تا سال 2025 به طول می انجامد.

احداث و تکمیل بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان و در نزدیکی مرز مشترک با ایران نقش اساسی در تحقق اهداف این طرح بزرگ اقتصادی در پاکستان دارد.

پیش از این، «یو جینگ» سفیر چین در پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد با تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف کریدور اقتصادی مشترک چین - پاکستان اظهار داشت:ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک در منطقه می تواند به عنوان شریک واقعی در سی پک محسوب شود.

وی با استقبال از پیوستن ایران به این طرح بزرگ اقتصادی (CPEC) خاطرنشان کرد:طرح های عمرانی و زیربنایی زیادی در قالب کریدور اقتصادی چین - پاکستان در حال اجرا است که امیدواریم ایران با پیوستن به این طرح نقش خود را در توسعه منطقه ایفا کند.

سفیر جمهوری خلق چین در پاکستان همچنین با تشریح همکاری های منطقه ای در تحقق صلح و ثبات گفت:ایران که روابط دوستانه ای با کشورهای همسایه خود دارد می تواند همکاری موثری در اجرای سی پک داشته باشد.

کد خبر 417552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha