محمد جعفری- روزنامه نگار: «میلاد رفته بود برای خاموش کردن آتش کمک کند اما در یک لحظه باد شعله‌های آتش را گسترده کرد و او گرفتار شد.»

حوادث آتش سوزی

این ماجرای فداکاری سرباز وظیفه‌ای است که تلاش می‌کرد همراه سایر همرزمانش شعله‌های آتش در جنگل‌های ایلام را مهار کند اما خودش در آتش سوخت تا لقب ناجی سبزپوش جنگل را از آن خود کند. اما این حادثه چطور اتفاق افتاد؟

به گزارش همشهری، عصر یکشنبه بود که خبر رسید بخش‌هایی از جنگل‌های ایلام دچار آتش‌سوزی شده است. آتش از جنگل‌های بلوط بخش چوار که در نزدیکی مجتمع پتروشیمی ایلام واقع شده است زبانه می‌کشید و هر لحظه بخش‌های بیشتری از جنگل را به کام خود می‌کشید.

هیچ‌کس از علت آتش‌سوزی خبر نداشت اما همه ارگان‌های محلی برای مهار آتش‌سوزی بسیج شدند. در این میان چند نفر از نیروهای کلانتری چوار نیز راهی محل حادثه شدند تا شاید با امکانات ناچیزی که داشتند بتوانند به مقابله با شعله‌های سرکش آتش بپردازند. یکی از این نیروها افسر وظیفه، میلاد ساقی بود.

او که همراه یکی از نیروهای کادر کلانتری در محل حادثه حضور داشت وقتی دید مأموران اداره منابع طبیعی نیاز به کمک دارند بیل برداشت تا با فاصله انداختن بین آتش و بخش‌هایی از جنگل که هنوز در امان مانده بود قدم کوچکی برای حفظ منابع طبیعی بردارد. میلاد برای دقایقی به این کار ادامه داد اما ناگهان باد شدیدی شروع به وزیدن گرفت.

باد شعله‌های سرکش آتش را گسترده کرد؛ طوری که راهی جز فرار از شعله‌ها باقی نمانده بود. نه‌تنها میلاد، بلکه سایر گروه‌های امدادی راهی جز دور شدن از آتش نداشتند. یکباره همه دست از کار کشیدند و در سینه‌کش تپه، تلاش کردند خودشان را نجات دهند. دقایقی بعد اما خبری از میلاد نبود. هیچ‌کس نمی‌دانست او کجاست.

همکارش فکر می‌کرد که او به کلانتری برگشته است اما وقتی با آنجا تماس گرفت معلوم شد میلاد هنوز در جنگل است. شرایط خطرناکی بود. در میان انبوهی از دود و آتش، چشم چشم را نمی‌دید و ممکن بود حادثه‌ای برای این سرباز وظیفه‌شناس اتفاق افتاده باشد. به همین دلیل بود که از نیروهای واکنش سریع هلال احمر درخواست کمک شد.

  • عملیات جست‌وجو

یکی از امدادگران هلال احمر ایلام که در عملیات جست‌وجو حضور داشت به همشهری می‌گوید:«ساعت 14:45بود که به ما خبر رسید یکی از مأموران پلیس که برای کمک به مهار شعله‌های آتش به جنگل رفته بود مفقود شده است. با حضور تیم واکنش سریع جست‌وجو برای یافتن این مأمور آغاز شد.

شواهد نشان می‌داد این سرباز به‌احتمال زیاد بر اثر دود زیاد دچار دودگرفتگی شده یا اینکه مسیر را گم کرده است. محل تقریبی مفقود شدن او مشخص بود اما شدت دود عملیات را سخت می‌کرد. با وجود این پس از دقایقی به دو درخت بزرگ بلوط رسیدیم که در شعله‌های آتش می‌سوخت. متأسفانه این سرباز وظیفه‌شناس نیز در میان شعله‌های آتش بود و شواهد نشان می‌داد جانش را از دست داده است.»

این امدادگر ادامه می‌دهد: «بررسی صحنه حادثه و تحقیق از شاهدان حاکی از آن بود که بعد از وزش باد و گسترده شدن شعله‌های آتش این سرباز هم تلاش کرده تا خودش را نجات دهد اما به‌احتمال زیاد هنگام فرار زمین خورده و سرش به یک تخته سنگ اصابت کرده و دیگر نتوانسته خودش را نجات دهد و لحظاتی بعد با پیشروی آتش، جانش را از دست داده است.»

این امدادگر درخصوص اینکه این سرباز وظیفه با یک بیل چطور می‌توانسته شعله‌های آتش را مهار کند، می‌گوید:« معمولا در چنین آتش‌سوزی‌هایی خاموش کردن آتش با چنین امکاناتی غیرممکن است اما تلاش می‌شود تا با تیغ زنی و جدا کردن مسیر آتش کاری کرد تا وقتی آتش به آنجا رسید چیزی برای سوختن وجود نداشته باشد و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شود.» به گفته این عضو تیم واکنش سریع با کشف جسد این سرباز فداکار، با حضور مراجع قضایی پیکر او به پزشکی قانونی منتقل شد.

  • اندوه در کلانتری

وقتی خبر شهادت میلاد به کلانتری رسید غم و اندوه آنجا را فرا گرفت. سربازان و افسران کلانتری چوار باور نمی‌کردند سرباز خوش اخلاقی که تا همین چند ساعت قبل در آنجا خدمت می‌کرد حالا جانش را برای حفظ جنگل‌ها از دست داده باشد. یکی از هم‌خدمتی‌های میلاد به همشهری می‌گوید:

« میلاد 25ساله و اهل خوزستان بود. او لیسانس داشت و درجه‌اش استوار دوم بود. او از تیر‌ماه همین امسال خدمتش را در کلانتری چوار شروع کرده بود. چون خوش‌اخلاق بود همه او را دوست داشتند و وقتی گفتند او در آتش‌سوزی جنگل جانش را از دست داده همه‌مان عزادار شدیم. شب اول همه از سرباز گرفته تا کادر در کلانتری گریه می‌کردند.»

وی ادامه می‌دهد:« حالا جای میلاد در کلانتری خالی است و امیدوارم خدا به خانواده‌اش صبر بدهد. بعید است به این زودی بتوانیم این حادثه را فراموش کنیم. میلاد برایمان یک قهرمان است. همه‌مان آرزو داریم مثل او یک قهرمان سبزپوش باشیم.»

کد خبر 417465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha