چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان این که واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا در کشور ممنوع است، گفت: کشت این محصول غیرقانونی است.

ممنوعیت واردات پالونیا به کشور

به گزارش مهر، احمد چراغیان درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خطرات کشت درخت پالونیا در کشور، اظهار داشت: از نظر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور کاشت این درخت بدون مطالعه و بررسی‌های دقیق به صلاح نیست.

وی اضافه کرد: ما جلسات متعددی را در این زمینه با اساتید دانشگاه و محققان، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان محیط زیست و ... برگزار کردیم اما در نهایت با واردات و کاشت این گونه موافقت نشد.

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان این که اساتید دانشگاه گلستان بر روی دو گونه پالونیا فورتون و پالونیا تومنتوسا تحقیقات و مطالعاتی را انجام داده‌اند، گفت: نظر آنها این است که می‌توان این دو گونه را در مناطق شمالی کشت کرد. اما سازمان جنگل‌ها و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به دلیل مهاجم بودن این گونه و عدم مطالعات کافی این مساله را رد کرده‌اند.

وی گفت: این دو گونه حدود ٤٠ تا ٥٠ سال قبل به صورت محدود وارد شده بودند و در باغ بوتانیک (گیاه‌شناسی) برای کارهای تحقیقاتی و آموزش دانشجویان استفاده می‌شود.

به گفته چراغیان گونه پالونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آنها را از بین می‌برد.

وی با اشاره به این که واردات بذر، قلمه و نهال پالونیا به کشور ممنوع است، افزود: در زمینه کاشت آن نیز همانطور که اشاره شد میان سازمان جنگل‌ها و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با دانشگاه گلستان اختلاف وجود دارد و این دو سازمان با دانشگاه گلستان در این زمینه مخالفت کرده‌اند.

این مقام مسئول دولتی درباره این که هم اکنون شاهد کشت این نوع درخت در کشور هستیم، گفت: ما هیچ مجوزی برای واردات پالونیا صادر نکرده‌ایم و کشت آن نیز قانونی نیست.

وی اضافه کرد: برخی این گونه را به صورت قاچاق وارد می‌کنند و در نتیجه تولید و توزیع آن غیرقانونی است و گواهی بهداشت برای آن صادر نمی‌شود.

چراغیان درباره این که آیا درختانی که به صورت غیرقانونی کشت شده‌اند، امحاء خواهند شد؟، افزود: تاکنون از ما چنین درخواستی نشده که برای امحای این درختان اقدام کنیم.

کد خبر 417422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha