همشهری آنلاین: پی‌ریزی توسعه پایدار باید بر اساس فرهنگ و ریشه‌های تاریخی و تمدنی یک جامعه و سرزمین باشد و اگر بین فرهنگ و توسعه شکاف و یا گسست وجود داشته باشد معضلی تحت عنوان تأخر فرهنگی رخ خواهد داد.

شکاف بین فرهنگ و توسعه باعث معضل تاخر فرهنگی می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا معصومی راد، دبیر کمیته علمی دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با اعلام این مطلب گفت: توسعه چیزی جز ایجاد تغییر و تحول در یک جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با هدف فراهم سازی شرایط بهتر برای شکوفایی استعدادها و بهبود دسترسی‌ها نیست.

به گفته وی، ایجاد چنین تحولی بدون توجه به ریشه های تاریخی و میراث فرهنگی و هویتی یک جامعه نه تنها خوشایند نیست بلکه پایدار هم نخواهد بود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان افزود: توسعه و به تبع آن توسعه پایدار مستلزم آرمان‌ها و اهدافی هستند که ریشه در ارزش‌های جامعه داشته باشد و قاطبه جامعه از تحقق آنها به شوق آید. این اهداف و آرمان ها از ریشه تاریخی برخوردارند و به تجارب جمعی و انباشته اجتماعی وابسته هستند.

او با بیان این نکته که سطح اولیه و بنیادین توسعه پایدار، فرهنگی است، گفت: با توجه به اینکه فرهنگ یک جامعه میراثی است که از گذشته برجای مانده و در طول زمان شکل گرفته و دستخوش تنوع، پیچیدگی، درهم تنیدگی، تغییر و تحول شده است لذا منبع و مرجع اصلی تشخیص اصالت‌های فرهنگی، سطوح ملموس و ناملموس میراث برجای مانده است که می‌تواند ما را به ریشه‌های اصیل فرهنگی رهنمون کند.

  • فاصله برنامه‌های توسعه با مبانی فرهنگی

وی در ادامه اظهار داشت: برنامه‌های توسعه چه پیش از انقلاب اسلامی و متاسفانه حتی پس از آن فاصله‌ چشم‌گیری با مبانی فرهنگی، هویتی و تاریخی ما داشته است و به همین دلیل هم در سالیان اخیر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به عنوان یک ضرروت در برنامه‌ریزی کلان کشور مطرح شده است.

معصومی راد چالش‌ها را عمدتاً متأثر از رویکردهای کمی، فنی - مهندسی و اقتصادی دانست و گفت: حفاظت و صیانت از الگوهای فرهنگی و تاریخی مستلزم هنر، ظرافت و هزینه بیشتری است لذا دست اندرکاران و کارگزاران توسعه که بیشتر ممکن است دغدغه‌های مادی و انتفاعی داشته باشند ترجیح می‌دهند با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین و ارزان‌تر طرح‌ها و پروژه‌های خود را به انجام برسانند.

  • گردشگری ارتقا دهنده جایگاه میراث فرهنگی

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: گردشگری و به ویژه گردشگری خارجی کمک می‌کند تا میراث فرهنگی به جایگاه رفیع خود نائل شود زیرا گردشگران از ما مطالبه خواهند کرد که هویت و میراث خود را به آنها معرفی کنیم.

وی افزود: ضرورت معرفی میراث به خارجی‌ها، ما را وادار خواهد کرد در درجه اول خودمان به ارزش هویت و میراث‌مان پی ببریم و آن را خوب بشناسیم و سپس در صیانت و حفاظت از آن کمر همت ببندیم.

معصومی راد تاکید کرد: پی‌ریزی توسعه پایدار باید با فرهنگ و ریشه‌های تاریخی و تمدنی یک جامعه و سرزمین باشد و اگر بین فرهنگ و توسعه شکاف و یا گسست وجود داشته باشد، آن توسعه پایدار نخواهد بود و معضلی که ویلیام آگ‌برن از آن با عنوان تأخر فرهنگی یاد کرده رخ خواهد داد یعنی بین بعد مادی و بعد معنایی فرهنگ یک جامعه گسست و یا شکافی عمیق شکل خواهد گرفت.

گفتنی است؛ همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار در تاریخ ۱۵ و ۱۶ مهرماه سال جاری توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و سازمان برنامه و بودجه در محل موزه ملی برگزار می شود.

محورهای همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار شامل « میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت سرزمین»،« میراث فرهنگی، توسعه پایدار و راه و شهرسازی»،« میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت آب»،«میراث فرهنگی، توسعه پایدار و هویت»،«میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری»،«میراث فرهنگی، توسعه پایدار صلح و وفاق ملی»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و نو آوری و فناوری»،«میراث طبیعی و توسعه پایدار» است.

کد خبر 417250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha