همشهری آنلاین: دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان‌نامه خود به بررسی حذف آلاینده‌های آلی آب به وسیله صدف‌های آب شیرین پرداخت.

تصفیه آبا با صدف‌های آب شیرین
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا رنجبر مجری این تحقیق گفت: ایران برای تأمین نیاز آبی کشور و کاهش آلودگی آب‌های سطحی خود نیازمند روش‌های جدید برای تصفیه آب بوده و بزرگترین مشکل برای تصفیه آب فاضلاب در ایران، جنبه اقتصادی و هزینه بالای آن است.

رنجبر، بر سوق یافتن پژوهش‌ها به سمت یافتن روش‌های درآمدزا برای عملیات تصفیه آب تاکید کرد و افزود: در این تحقیق از مزیت‌هایی که در سایه زندگی صدف در آب ایجاد می‌شود استفاده شده است.

وی گفت: صدف‌ها در آب تولید مثل می‌کنند و تکثیر می‌شوند؛ همچنین منبع پروتئین ارگانیک خوبی برای دام و طیور هم هستند.

رنجبر افزود: امروزه در اروپا از صدف‌ها به صورت گسترده در بحث تأمین منبع ارگانیک پروتئین در تغذیه طیور استفاده می‌شود که نتایج چشمگیری نیز به همراه داشته است، بنابراین می‌توان از طریق فروش این صدف‌ها، هزینه‌های تصفیه آب از طریق آن‌ها را تا حدی جبران کرد.

این محقق گفت: از کارکرد‌های صدف‌های آب شیرین در زمینه تصفیه آب می‌توان به این موارد اشاره کرد، این صدف‌ها Filter Feeder هستند و قابلیت چشمگیری در حذف میکرو ارگانیسم‌ها دارند؛ همچنین سنسور‌های زیستی و نشانگر‌های زیستی (Biomonitor)‌های بسیار خوبی هستند که انواع و اقسام مواد سمی در آب را شناسایی می‌کنند، همچنین قابلیت حذف فلزات سنگین نظیر نیکل و استرانسیوم توسط این موجودات نیز قابل توجه است.

رنجبر درباره نوآوری این تحقیق افزود: صدف‌های آب شیرین هیچ وقت در یک سیستم بسته تصفیه آب با فاضلاب سنتزی که صدف را هم زمان در معرض چندین نوع آلاینده مختلف قرار دهد مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و برای نخستین بار این تحقیق انجام شده است.

وی که این تحقیق را در قالب پایان‌نامه «بررسی حذف آلاینده‌های آلی آب به وسیله صدف‌های آب شیرین» در دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامي به راهنمایی دکتر فرشید پژوم شریعتی و دکتر فریبرز احتشامی انجام داده است، گفت: با طراحی راکتور‌ها و طراحی فرایند تصفیه می‌توان امکان تجاری‌سازی این روش تصفیه آب را فراهم کرد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات افزود: وی موفق به طراحی فرآیند و ساخت راکتور مرتبط با موضوع تحقیق شده و این تلاش در حال حاضر مراحل ثبت در سازمان ثبت مالکیت‌های معنوی به عنوان اختراع را می‌گذراند.

وی گفت: تصفیه آب به وسیله صدف‌های آب شیرین می‌تواند ضمن کاهش مصرف انرژی، از هزینه‌های فرایند تصفیه فاضلاب نیز بکاهد.

کد خبر 417242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha