همشهری آنلاین: بسیاری با این تجارب آشنا هستند: گذاشتن لیوانی پر از آب کنار تختخواب یا روشن کردن دستگاه آب‌جوش کنی که آب آن دیروز پر شده است.

آب

اما آیا نوشیدن این آب‌ها بی‌خطر است یا این که خطر دارد؟

آب یک نوشیدنی زندگی‌بخش است. این را همه می‌دانند، اما آیا همین آب می‌تواند دیگر سالم نباشد؟ اگر آب را چندی نگه داریم باز هم به همان اندازه سالم و تازه است یا این که ما را با مهمانان ناخوانده‌ای مثل باکتری و ویروس روبرو می‌کند؟

همه ما تجربه کرده‌ایم آبی که زیاد نگهش داشته‌ایم همان مزه قبلی را ندارد و طعم آن بد یا ترش شده است. بخصوص کسانی که عادت دارند کنار تختخوابشان یک لیوان آب بگذارند نصف شب وقتی که از خواب بلند شده و آن را می‌نوشند این موضوع را تجربه کرده‌اند.

در حقیقت، خطر بیمار شدن از طریق آب شرب لوله‌کشی شهری به این دلیل که فاقد پروتئین و قند ‌است بسیار کم است. چون این دو ماده غذایی‌اند که اگر در معرض هوا قرار بگیرند امکان فاسد شدن سریعشان وجود دارد. اما نباید از نظر دور داشت که نگه داشتن همین آب در معرض هوا می‌تواند آن را پذیرای میکروارگانیزم‌های بیماری‌زایی مانند ویروس و باکتری کند.

  • هوای گرم خطر را بیشتر می‌کند

بخصوص اگر آب آشامیدنی را در هوای گرم نگه داریم این خطر بیشتر می‌شود. اینا بوکهولت از بنیاد "وارن‌تست" یا "آزمایش کالاها" می‌گوید: «اغلب می‌توان آب شب گذشته را هنوز هم نوشید، اما این آب دیگر مزه آب تازه را ندارد. بهتر است که آب را اگر می‌خواهیم ساعت‌ها نگه داریم در جای خنک نگه داریم.»

دستگاه‌های آب جوش‌کن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این روزنامه‌نگار امور تعذیه و سلامت که سرپرست آزمایش‌های مربوط به آب شرب در بنیاد یادشده نیز هست می‌گوید، اگر آب دستگاه آب‌جوش کن را روز قبل پر کرده‌ایم بخصوص اگر سرپوش آن بسته و فضا نیز گرم بوده باشد، ممکن است آب در معرض هجوم میکرو‌ارگانیزم‌‌های بیماری‌زا قرار گرفته باشد.

  • خطرات آب نگهداری‌شده در بطری

همین هشدار در مورد بطری‌هایی که آب لوله‌کشی در آن ریخته‌ایم نیز صادق است. بسیاری وقتی از خانه بیرون می‌روند بطری‌هایشان را با آب لوله‌کشی پر می‌کنند تا وسط راه موقع تشنگی از آن استفاده کنند. اگر این آب ساعت‌ها در اتومبیلی گرم نگه داشته شود ممکن است مأمن میکروارگانیز‌م‌ها شده باشد.

این خطر به‌ویژه وقتی زیاد می‌شود که آب را مستقیما از بطری بنوشیم. چون باکتری‌ها و ویروس‌ها در لبه این بطری آشیانه کرده و در دمای مساعد سریعا تکثیر یافته و از این طریق وارد دهانمان ‌می‌شوند.

  • استفاده درست از آب لوله‌کشی

بنا بر این آب راکد و مانده چندان هم‌ بی‌خطر نیست. اینا بوکهولت توصیه می‌کند، تا جایی که ممکن است آب را تازه بنوشیم. مثلا صبح وقتی از خواب بلند می‌شویم چون آب لوله‌کشی در تمامی شب راکد مانده چند ثانیه‌ای شیر آب را باز بگذاریم و بعد لیوانمان را پر کنیم.

آب راکدی که ابتدا از شیر خارج می‌شود گرم است و ممکن است حاوی میکروارگانیز‌م‌ها باشد، وقتی آب خنک شد معلوم می‌شود که تمیز است و آن وقت می‌شود آن را نوشید.

  • یک نکته درباره آب معدنی و بطری‌های پلاستیکی

احتیاط را باید در مورد آب‌های نگهداری‌شده در بطری‌ها نیز رعایت کرد. آب را از زمانی که در بطری باز می‌شود نمی‌توان برای مدت زیادی نگه داشت، بخصوص در مورد بطری‌های پلاستیکی.

اگر آب بطری‌های پلاستیکی را بعد از باز کردن مدت‌زمان زیادی نگه داریم و سپس آن را بنوشیم ممکن است موادی هورمون‌مانند از پلاستیک وارد آب شده باشند. در این صورت نشانه مهم چنین اتفاقی این است که آب مزه پلاستیک می‌دهد.

کد خبر 417216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصوره صوفی AE ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    0 0
    عالی خیلی خوب بود