شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: خروجی سه روز جلسه فشرده کمیته انتخاب نماینده فرانسه در اسکار فیلمی است که با روایتی از دوران جنگ جهانی دوم چشم امید به درخشش در مهم‌ترین رقابت سینمایی جهان دارد.

فیلم سینمایی خاطره جنگ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ورايتي، «خاطره جنگ» چهارمين تجربه كارگرداني داستاني امانوئل فينكل 57 ساله است كه بيش از 10 فيلم كوتاه و مستند هم در كارنامه دارد. ماني تيه‌ري و بنجامين بيولاي بازيگران اصلي اين درام 127 دقيقه‌اي هستند كه بايد به 25 سال ناكامي سينماي فرانسه در كسب اسكار پايان دهد. فرانسه آخرين بار با «هندوچين» رژيس وارنيه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان را در 1993 برد و كاترين دونوو هم براي بازي در آن نامزد اسكار شد.

«خاطره جنگ» بر اساس رماني زندگينامه‌اي از مارگريت دوراس ساخته شده است. اين فيلم در حالي به نمايندگي از سينماي فرانسه به اسكار 2019 معرفي شد كه اعضاي كميته انتخاب چند گزينه پراميدتر در آستين داشتند. اين كميته هفت نفري با حضور چهره‌هايي چون تيه‌ري فرمو، مدير هنري جشنواره كن و كلر دني، فيلمساز كهنه‌كار قرار بود اوايل هفته گذشته گزينه خود را معرفي كند اما كار به روز سوم كشيد و «خاطره جنگ» با كمترين اميد از كيسه بيرون آمد.

از پنج فيلم حاضر در فهرست نهايي گزينه‌هاي فرانسه براي رقابت در اسكار مي‌توان به پراميدترين‌شان يعني «توقيف» اگزاويه لگراند اشاره كرد كه سال گذشته در بخش مسابقه رسمي جشنواره ونيز به نمايش درآمد و برنده دو جايزه شير نقره‌اي بهترين كارگردان و بهترين فيلم اول شد. مستند هولوكاستي «چهار خواهران» كلود لانزمن، «كلايمكس» گاسپار نوئه و «بانو ژانكوئره» امانوئل موره ديگر فيلم‌هاي اين فهرست بودند.

داستان «خاطره جنگ» در 1944 و دوران حضور نيروهاي آلماني در خاك فرانسه مي‌گذرد و تيه‌ري در آن نقش دوراس را در جواني ايفا مي‌كند. مارگريت مي‌پذيرد در ازاي برقراري رابطه با يك افسر نازي، اطلاعاتي درباره شوهر خود به دست بياورد كه از نيروهاي ارشد مقاومت است. رابرت دستگير و به اردوگاه اسيران جنگي فرستاده شده و حالا نويسنده جوان در پي يافتن ردي از محل احتمالي اقامت اوست.

«زندگي دوگانه» يا «نا-داستان» ساخته اوليويه آساياس كه تابستان امسال در بخش مسابقه جشنواره ونيز حضور داشت و به شدت مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، مي‌توانست نماينده فرانسه در اسكار نود و يكم باشد اما به دليل اكران نشدن تا پيش از 30 سپتامبر از فهرست گزينه‌ها بيرون ماند. درخواست آساياس و تهيه‌كنندگان فيلم هم براي داشتن اجازه اكران موقت از سوي مديران سينماي فرانسه پذيرفته نشد.

فرانسه سال گذشته «120 ضربه در دقيقه» رابين كامپيو را به اسكار معرفي كرد كه با وجود بردن جايزه بزرگ كن و قرار گرفتن در فهرست ابتدايي نامزدهاي اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان، نتوانست به فهرست نهايي راه يابد. يك سال پيش‌تر هم «او» از فرانسه به اسكار رفت كه نامزد نشد اما نخستين نامزدي اسكار را براي ايزابل هوپر به ارمغان آورد.

«خاطره جنگ» شصت و چهارمين نماينده فرانسه در اسكار است (بيشترين حضور در اسكار همراه با ايتاليا و ژاپن)؛ كشوري كه با 39 نامزدي در اسكار ركوردي منحصر به فرد در اختيار دارد و با 12 با بردن جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان از اين نظر پس از ايتاليا با 14 جايزه اسكار در رده دوم قرار گرفته است.

کد خبر 417046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha