همشهری آنلاین: عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: کار تولید جنین شبیه‌سازی شده یوز پلنگ ایرانی در این پژوهشکده انجام شده است و اکنون درصدد انتقال این جنین‌ها به رحم شیر به منظور تولد یوز هستیم.

رویان درصدد استفاده از رحم شیر برای تولد یوز ایرانی است

به گزارش ايرنا، مهدی حاجیان روز دوشنبه گفت: این پژوهشکده، سال گذشته موفق به تولید جنین‌های یوزپلنگ ایرانی در محیط آزمایشگاهی با استفاده از فناوری شبیه‌سازی بین گونه‌ای شد و این جنین‌ها هم اکنون آماده انتقال به رحم مناسب برای رشد و تولد هستند.

وی با بیان این که در این کار با استفاده از تخمک گربه و سلول بنیادی یوزپلنگ اقدام به تولید جنین کردیم، افزود: با مطالعات انجام شده، رحم شیر برای رشد و پرورش این جنین‌ها انتخاب شده است.

این پژوهشگر در باره اقدامات انجام شده برای انتقال جنین‌ها به رحم شیر توضیح داد: تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: این کار نیاز به تحقیقات بیشتر و بودجه و زیرساخت مناسب دارد و امیدواریم علاقه‌مندان به این حوزه، به ما کمک کنند.

حاجیان، شبیه‌سازی و تولد یوز ایرانی را یک طرح بزرگ ملی خواند و گفت: کمک به حفظ گونه‌های حیات وحش در حال انقراض یکی از اولویت‌های پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان است که تاکنون در این راستا موفق به شبیه‌سازی قوچ قمیشلو شده‌ایم.

نخستین قوچ وحشی شبیه‌سازی شده در کشور به نام مارال که از نژاد در خطر انقراض قوچ قمیشلو است، در سال 1394 در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان متولد شد.

قمیشلو یکی از مناطق منحصر بفرد حیات وحش ایران در محدوده استان اصفهان است که در آن گونه‌ای قوچ وحشی در معرض خطر انقراض زیست می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با تاکید بر این که ایران در جمع معدود کشورهای دارای دانش و فناوری شبیه‌سازی بین گونه‌ای قرار دارد، افزود: شبیه‌سازی یوزپلنگ تاکنون در هیچ کشوری انجام نشده است.

وی با بیان این که ممکن است برخی از تحقیقات طرح شبیه‌سازی یوز ایرانی به نتیجه دلخواه نرسد، ادامه داد: تحقیقات ما در این زمینه بسیار جدید و دارای ریسک بالاست.

یوزپلنگ ایرانی یا تیزپای آسیایی، یک زیرگونه در معرض خطر انقراض است که اکنون تنها حدود 75 قلاده از آن در ایران یافت می‌شود.
یوز ایرانی بیشتر در مناطق حاشیه کویر مرکزی از جمله خار توران، نایبندان، دره ‌انجیر و میاندشت زندگی می کند.

ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی (ایرانی) شناخته شده و برنامه‌هایی برای حفظ این گونه نادر در کشورمان در دست اجراست.

پژوهشگاه رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی کشور دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری آن در اصفهان فعال است.

پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان پیش از این موفق به شبیه‌سازی گوسفند، بز و گوساله شده بود.

کد خبر 416807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha