دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

مهدیه تقوی راد-خبرنگار: اجرایی شدن طرح ملی حمایت از لباس‌های محلی موضوعی بود که معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده روز گذشته از آن سخن گفت.

کارمند با لباس محلی

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه این اقدام به‌منظور احیای هویت اقوام مختلف کشور اجرایی می‌شود، گفت: سیاستگذاری‌های لازم برای اجرای طرح ملی حمایت از لباس‌های محلی انجام و به‌زودی اجرا می‌شود. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در حالی این سخنان را عنوان کرده که 3‌ماه قبل نیز از اجرایی شدن این طرح نام برده و گفته بود: این موضوع در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش و آموزش عالی مطرح شده که افراد بتوانند با لباس‌های محلی خودشان در فضای اداری حضور یابند.

همچنین اردیبهشت‌ماه سال‌جاری سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت که بانوان می‌توانند با پوشش و لباس محلی در ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس حاضر شوند؛ اتفاقی که حالا با گذشت چند‌ماه در تعدادی از استان‌های کشور ازجمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان آغاز شده است و هر روز تعداد زیادی از زنان با لباس‌های محلی در ادارات دولتی و خصوصی حاضر می‌شوند و این امید وجود دارد که با شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها بخشی از دانشجویان و دانش‌آموزان هم از پوشش لباس‌های محلی استقبال کنند. این موضوع البته به جز بانوان در آقایان هم شروع شده و پیش از این نیز در برخی استان‌ها وجود داشته است.

  • کارمندانی با لباس‌های رنگارنگ

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان گفت: بعد از اعلام این طرح و با مصوبه استانداری چندین دستگاه استفاده از لباس محلی و بومی را در اداره‌ها بلامانع اعلام کرده و بانوان کارمند نیز از این امکان استفاده کرده و می‌کنند. نازنین شیبانی به همشهری گفت: بعد از این مصوبه بانوان کارمند تعدادی از ادارات مانند معاونت صنایع‌دستی و میراث فرهنگی، متصدیان اداری و پذیرش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اداره پست و اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات استان و اداره کل امور بانوان استانداری با لباس‌های سنتی و محلی در محل کار حاضر می‌شوند.

او با بیان اینکه هزینه تهیه لباس سنتی بندری زیاد است، گفت: به‌دلیل نوع دست‌دوزی و گلابتون‌دوزی روی لباس‌ها که هزینه و دقت زیادی را می‌طلبد هزینه تهیه این لباس‌ها زیاد است اما با توجه به گرمای بالای بندرعباس خانم‌های کارمند از این پوشش بیشتر از مانتو و شلوار رسمی اداری استقبال می‌کنند. با وجود این، بسیاری از کارمندان به‌دلیل هزینه بالا، در تهیه این لباس مشکل دارند.

شیبانی گفت: براساس صحبت‌هایی که با مدیرکل آموزش و پرورش بندرعباس شده قرار بر این است تا بانوان معلم نیز با پوشش جلبیل (روسری بندری) و کندوره (لباس سنتی بانوان استان) در سر کلاس‌ها حاضر شوند.

  • قصرقند و دلگان پیشرو در پوشش سنتی کارمندان

سیستان و بلوچستان نیز استان دیگری است که بانوان کارمند آن در برخی از ادارات ، نهادها و سازمان‌ها با لباس سنتی و بومی در محل کار خود حاضر می‌شوند. حمیرا ریگی، فرماندار شهر قصر قند در استان سیستان و بلوچستان ازجمله بانوان مدیری است که با لباس سنتی و بومی خود در محل کار حاضر شده و علت این اقدام خود را ایجاد خودباوری در دختران و زنان منطقه عنوان کرده است. مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در شهرستان‌های استان پوشیدن لباس سنتی توسط بانوان کارمند اجرایی شده است، گفت:

در شهرستان‌های دلگان و قصرقند بانوان و آقایان بدون هیچ محدودیتی با لباس‌های سنتی و بومی در محل کار خود حاضر می‌شوند و در مقاطع مختلف تحصیلی نیز استفاده از پوشش محلی در مدارس و دانشگاه‌ها بلامانع است. فاطمه فاضلی با بیان اینکه استفاده از پوشش سنتی و بومی هنوز در مرکز استان (زاهدان) چندان اجرایی نشده است،

به همشهری گفت: اکنون در مرکز استان همانند قبل بانوان با پوشش اداری (مانتو، شلوار و مقنعه یا چادر) در محل کار خود حاضر می‌شوند و در مدارس دخترانه نیز با نظر مدیران مقاطع مختلف تحصیلی همچنان پوشش رسمی به‌عنوان لباس فرم دانش‌آموزان استفاده می‌شود. با وجود این، خانم‌ها حمیرا ریگی، فرماندار شهر قصر قند، سهیلا بامری، شهردار چگردک شهرستان دلگان و مروه بانو جهانی، بخشدار سیب و سوران با لباس سنتی و محلی در سر کار خود حاضر می‌شوند.

او ادامه داد: بانوان استان مشکلی با استفاده از لباس‌های سنتی و محلی در محل کار خود ندارند به این شرط که ابتدا فرهنگسازی در این زمینه صورت بگیرد و بعد استفاده از این نوع پوشش در اداره‌ها اجرایی شود زیرا تعدادی از مردان نسبت به این موضوع حساسیت‌هایی دارند. البته در استان سیستان و بلوچستان هم‌اکنون نیز دانش‌آموزان پسر از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند و حتی روز گذشته در فضای مجازی لباس فرم مدرسه‌ای غیردولتی در این استان به‌صورت گسترده منتشر شده بود که نشان می‌داد، مسئولان مدرسه به خانواده‌ها پیشنهاد داده بودند تا همه دانش‌آموزان از لباس‌های محلی استفاده کنند.

  • نداشتن بودجه؛ چالش اصلی

با وجود اینکه در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان استفاده از لباس سنتی و بومی برای بانوان کارمند اجرایی شده اما این طرح در تعداد زیادی از استان‌های کشور هنوز اجرایی نشده است. رقیه صادق‌زاده، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این طرح قرار بوده با همکاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری اجرایی شود اما هنوز بانوان کارمند در استان از لباس سنتی و محلی در محل کار خود استفاده نمی‌کنند، گفت:

مشکل بودجه در معاونت باعث شده تا نتوانیم طرحی را که وزیر ارشاد و معاون زنان به آن اشاره کرده‌اند، در استان اجرایی کنیم. در مدارس نیز همچنان دانش‌آموزان با لباس فرم مدرسه که همان مانتو و شلوار و مقنعه است به مدرسه می‌روند و هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته‌ایم. او تصریح کرد: چنانچه بودجه این کار تامین شود مطمئنیم خانم‌های کارمند از این طرح استقبال می‌کنند و دانش‌آموزان نیز بعد از سال‌ها می‌توانند با لباس‌های محلی در سر کلاس‌ها حاضر شوند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مازندران نیز با بیان اینکه استفاده از لباس‌های بومی و سنتی در ادارات زمانبر است، گفت: یک‌سری قوانین نانوشته و عرفی باعث شده تا بر سر راه استفاده از لباس‌های بومی و محلی در ادارات استان با ممانعت مواجه شویم. به گفته سمیه قاسمی‌طوسی پذیرش اینکه بانوان بتوانند در ادارات دولتی با لباس‌های محلی حاضر شوند کمی زمانبر است؛ با وجود این اجرایی شدن این طرح می‌تواند در روحیه و کارایی بانوان تأثیر مستقیمی داشته باشد و نشاط بیشتری به محیط کار بدهد.

او تأکید کرد: بهتر است به جای اینکه استارت این کار از ادارات دولتی زده شود ابتدا در مدارس ابتدایی و مقاطع بالاتر این طرح اجرایی شود و معلمان و دبیران نیز با پوشش محلی در مدارس حاضر شوند تا کم کم مردم آماده پذیرش این نوع پوشش در ادارات شوند.

رئیس شورای شهر سنندج نیز با بیان اینکه استفاده از لباس‌های بومی و محلی جزو فرهنگ مردم یک منطقه است، گفت: تنها با ابلاغ یک دستورالعمل نمی‌توان این کار را در ادارات عملی کرد چرا که ابتدا باید برای پذیرش این موضوع بسترسازی انجام شود. قریب سجادی به همشهری گفت:

در شهر سنندج عامه مردم نگاه مثبتی به استفاده از پوشش محلی و بومی دارند اما هنوز این موضوع جا نیفتاده است که یک زن کارمند بتواند از این نوع پوشش در محل کار استفاده کند درحالی‌که بسیاری از مدیران و کارمندان‌ آقا با لباس بومی و سنتی در محل کار خود رفت‌وآمد می‌کنند و مشکلی هم ندارند. او با بیان اینکه هنوز در مدارس دخترانه از فرم مانتو و شلوار و مقنعه استفاده می‌شود، گفت: استفاده از لباس بومی و محلی در مدارس پسرانه بلامانع است و چنانچه مدیران مدارس بخواهند می‌توانند استفاده از لباس سنتی را در مدارس ترویج دهند.

کد خبر 416751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha